مدیرعامل انجمن اوتیسم بزرگ‌ترین مشکل پیش‌روی افراد مبتلا به اوتیسم را خدمت سربازی آنها دانست و گفت: این افراد نمی‌توانند فضای نظامی را به درستی درک کنند و توانایی تشخیص خطر را ندارند.

خدمت سربازی، مشکل بزرگ افراد مبتلا به «اوتیسم»

سلامت نیوز: مدیرعامل انجمن اوتیسم بزرگ‌ترین مشکل پیش‌روی افراد مبتلا به اوتیسم را خدمت سربازی آنها دانست و گفت: این افراد نمی‌توانند فضای نظامی را به درستی درک کنند و توانایی تشخیص خطر را ندارند.

به گزارش سلامت نیوز، سعیده صالح‌غفاری مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران در گفت‌وگو با فارس، در خصوص اختلال اوتیسم توضیح داد:‌ کودکان مبتلا به اوتیسم برای داشتن یک زندگی ساده با مشکلات زیادی مواجه هستند به طوریکه برای آموزش این کودکان باید هزینه‌های زیادی صرف شود.

وی افزود: این کودکان حتی در ساده‌ترین مهارت‌های زندگی مانند غذا خوردن با مشکل مواجه بوده و باید ساعت‌ها در این زمینه آموزش ببینند تا بتوانند به این مهارت‌ها دست یابند.

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران افزود: آموزش این بیماران بسیار خاص است و باید همراه با توانبخشی به آنها ارائه شود که همین موضوع باعث تحمیل شدن هزینه‌های سنگین به خانواده‌ها می‌شود. اگر خانواده‌ای بتواند از پس تأمین این مبالغ سنگین برآید و بیماری فرزندش زودهنگام تشخیص داده شود باز هم فرد مبتلا در بزرگسالی با همین اختلال مواجه خواهد بود و در طیف اوتیسم قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: این افراد در مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی به شدت با مشکل مواجه هستند و درک صحیحی از فضای اطراف خود ندارند و دنیای این کودکان بسیار ساده است. باید توجه داشته باشیم که حتی اگر این افراد تحصیلات دانشگاهی هم داشته باشند بیماری‌ آنها درمان‌پذیر نبوده و همچنان با برخی اختلالات همراه هستند.

غفاری ادامه داد:‌ یکی از بزرگ‌ترین مشکلات پیش‌روی افراد مبتلا به اوتیسم بحث خدمت سربازی آنها است به دلیل اینکه این افراد نمی‌توانند فضای نظامی را به درستی درک کنند و توانایی تشخیص خطر را ندارند.

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران ادامه داد: از اسفند سال گذشته با ارتش و نیروهای مسلح جلساتی را برگزار کرده‌ایم تا به آنها اعلام داشتیم که بیماری اوتیسم را بهتر بشناسند و طیف اوتیسم در این مراجع تعریف دقیق علمی داشته باشد تا این بیماران بتوانند از نهادهای نظامی کارت معافیت سربازی دریافت کنند.

وی تصریح کرد:‌ این افراد پس از گذراندن کمیسیون‌های پزشکی سازمان نظام وظیفه با مشکل مواجه می‌شوند و به آنها اعلام می‌شود که تنها معاف از رزم بوده و می‌توانند به انجام خدمت سربازی بپردازند.

غفاری در پایان گفت: این موضوع در حالی است که این افراد دارای مشکلات حسی هستند و توانایی قرار گرفتن در این محیط را ندارند. ما از تمام سیاست‌مداران دولتی می‌خواهیم که در راستای تحقق حقوق این بیماران اقدام کنند و با تیم پزشکی نیروهای مسلح مذاکراتی انجام شود تا این کودکان از معافیت کامل برخوردار شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سجاد ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    0 0
    سلام من 30 ساله ام اوتیسم دارم 29 سالگی فیلم حسابدار رو دیدم کو توش فردی اوتیسمی بود واقعا متعجب شدم و فهمیدم چرا انقدر خنگم و دیگران من رو عقب مونده خنگ ... صدا میکنند 30 سالمه چیزی ازم نمونده امیدی هم ندارم دنیا برام هنوز عجیبه برایه معافیت در خواست دادم خدا کنه معاف شم نشدمم میرم منکه دیگه به هیچی تو این دنیا وصل نیستم وقی عکس سریاز هارو مبینم تو اینرنت وحشت و نا امیدی مجودمو میگره اخه 2 بار دیگه هم اعزام شدو و هر دوبار فرار کردم خدا کنه الانکه 30 سالمه دوباره فرار نکنم شایدم خود کشی کردم اونجا تا به اوتیسمی هایه پس از من معافیت بدن بخدا قصم هیچ کس نمیتونه رفتاره من رو درک کنه ولی تنها زندگی کردن در اینده فکر کنم مشکلاتم رو حل کنه امید وارم. خیلی سختی کشیدم خیلی خیلی 30 سالمه هیچی از دنیا نمیخوام