دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد که ۳۰ الی ۳۵ درصد دختران دبیرستانی و دانشجویان تجربه مصرف قلیان دارند که این رقم در پسر‌ها به ۵۵ درصد می‌رسد.

چند درصد دختران تجربه مصرف قلیان را دارند؟

سلامت نیوز:دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد که ۳۰ الی ۳۵ درصد دختران دبیرستانی و دانشجویان تجربه مصرف قلیان دارند که این رقم در پسر‌ها به ۵۵ درصد می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد که ۳۰ الی ۳۵ درصد دختران دبیرستانی و دانشجویان تجربه مصرف قلیان دارند که این رقم در پسر‌ها به ۵۵ درصد می‌رسد.

محمد رضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در حاشیه همایش پیشگیری استعمال دخانیات در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه صنایع دخانیات به هر شیوه‌ای به دنبال به دست آوردن سود هستند و هر اقدامی برای مبارزه با این صنایع صورت گیرد آن‌ها به کار خود ادامه می‌دهند.

وی افزود: در درجه اول برنامه‌های پیشگیری از استعمال سیگار در سطح کشور در حال انجام شدن است، اما وقتی این شرکت‌ها می‌بینند که درخصوص سیگار اقدامات پیشگیری از مصرف انجام می‌شود روی به تبلیفات و عرضه قلیان آورد اند.

مسجدی تصریح کرد: وقتی این شرکت‌ها مشاهده می‌کنند که در زمینه پیشگیری از مصرف قلیان نیز برنامه‌هایی تدوین می‌شود نوع جویدنی و آدامس مواد دخانی را وارد بازار می‌کنند و با هر ترفندی به دنبال نگه داشتن بازار خود و کشاندن جوانان به دام مواد دخانی هستند.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات تصریح کرد: این شرکت‌ها همیشه به دنبال سود آوری هستند، تمام افراد جامعه باید احساس مسئولیت کنند به دلیل اینکه جوانان از طریق مصرف سیگار و قلیان به دام سایر اعتیاد‌ها می‌افتند.

مسجدی یادآور شد: آمار مختلفی در این زمینه وجود دارد، اما نکته قابل تامل این است که سن مصرف دخانیات در دانش آموزان به سیزده سال رسیده است که این موضوع خطرناک است؛ آمار‌ها نشان می‌دهد که ۳۰ الی ۳۵ درصد دختران دبیرستانی و دانشجویان تجربه مصرف قلیان دارند که این رقم در پسر‌ها به ۵۵ درصد می‌رسد، اما باید توجه داشته باشیم که این افراد معتاد نیستند.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران ادامه داد: باید گفت: ۱۵ درصد این افراد به دام اعتیاد گرفتار می‌شوند؛ باید قانون در این زمینه اجرایی شود و مجازات‌هایی نیز برای فروشنده‌ها درنظر گرفته شود.

وی گفت: براساس پیشنهاد سازمان بهداشت جهانی و بانک جهانی باید حداقل ۷۰ درصد قیمت پاکت سیگار مالیات باشد که در کشور ما این رقم به ۲۰ درصد هم نمی‌رسد؛ مطالعات نشان داده است هرقدر سیکل مالیات پیچیده شود دریافت مالیات سخت‌تر می‌شود.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران خاطرنشان کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد که ۱۵ درصد افراد جامعه سیگار مصرف میکنند و روزانه مبلغی حدود ۱۰ میلیارد تومان صرف خرید سیگار و ۲۰ میلیارد تومان صرف مصرف قلیان می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: این رقم بسیار زیاد است که دو برابر این رقم توسط دولت برای درمان بیماری‌های ناشیاز مصرف دخانیات صرف می‌شود؛ بزرگترین تهدید کننده توسعه کشور‌های جهان سوم از نظر بانک جهانی دخانیات است؛ کشور‌های پیشرفته بیشترین ممنوعیت و محدودیت را در نظر گرفته اند و بازار را فروش را به سمت کشور ما می‌کشانند.

گفتنی است همایش پیشگیری از استعمال دخانیات روز گذشته در محل دانشگاه آزاد شهرستان ورامین با حضور جمعی از مسئولان برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha