یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵

هر ساله در فصل اتمام دوره تحصیلی دانش‌آموزان، شهریه مدارس غیردولتی اعلام می‌شود. بعد از ردیف كردن انواع و اقسام مرزبندی‌ها و اتمام حجت برای مدارس و روشنگری برای والدین اما باز هم شاهد هستیم اكثر مدارس علاوه بر اخذ شهریه‌های نجومی به بهانه‌های مختلف فوق برنامه، جبرانی و تفاوت امكانات مدرسه و امثالهم، به سایر شیوه‌های غیرقانونی هم متوسل می‌شوند كه از گوشه و كنار صدای این اعتراضات شنیده می‌شود.

شهریه نقداً ندارید، وثیقه بگذارید!

سلامت نیوز:هر ساله در فصل اتمام دوره تحصیلی دانش‌آموزان، شهریه مدارس غیردولتی اعلام می‌شود. بعد از ردیف كردن انواع و اقسام مرزبندی‌ها و اتمام حجت برای مدارس و روشنگری برای والدین اما باز هم شاهد هستیم اكثر مدارس علاوه بر اخذ شهریه‌های نجومی به بهانه‌های مختلف فوق برنامه، جبرانی و تفاوت امكانات مدرسه و امثالهم، به سایر شیوه‌های غیرقانونی هم متوسل می‌شوند كه از گوشه و كنار صدای این اعتراضات شنیده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جوان ،در‌حالی‌كه هر سال تخلف برخی از مدارس غیردولتی در دریافت شهریه‌ها و ذكر مبالغ بالاتر از حداكثری كه سازمان تعیین می‌كند، آشكار است، امسال نیز با اعلام افزایش 13.5 درصدی شهریه مدارس غیردولتی و بیان جزئیات پایه‌های مختلف ابتدایی، متوسطه اول و دوم، اعلام شده كه والدین خارج از چارچوب‌های تعیین شده مبلغی پرداخت نكنند و در قبال پرداخت اقساطی هم از ارائه وثیقه خودداری كنند و در نهایت هم تخلفات را گزارش دهند!


اهمیت شهریه برای مدارس غیر‌دولتی تا آنجایی است كه در اكثر این مدارس شغل پدر و تخمین وضعیت درآمدی به‌عنوان یكی از مهم‌ترین موارد ثبت‌نامی از روز اول در نظر گرفته می‌شود.


هر سال نرخ شهریه‌های مصوب آموزش‌و‌پرورش اعلام و بر این نكته تأكید می‌شود هیچ مدرسه‌ای بدون رضایت اولیای دانش‌آموز شهریه مضاعف دریافت نكند. در ادامه هم از والدین خواسته می‌شود كه گزارشات تخلفات مدارس را اعلام كنند، این در حالی است كه همواره با یكسری موارد جزئی همچون تفاوت امكاناتی كه مدارس غیر‌دولتی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند یا نوع كلاس‌های فوق‌برنامه و ساعات آموزشی، دست مدارس برای گرفتن هر نوع شهریه باز گذاشته می‌شود. البته ظاهراً طبق آنچه رئیس سازمان مدارس و مراكز غیردولتی آموزش‌و‌پرورش راه‌های فرار بسته شده است و حتی ساعات برنامه فوق برنامه هم به علاوه میزان هزینه‌ها در برنامه‌ها گنجانده شده است.


شفافیت هزینه‌ها
این نكته هم حائز اهمیت است كه امسال ظاهراً هزینه‌كردهای غیر‌قانونی تحت عناوین فعالیت‌های فوق‌برنامه، كلاس جبرانی و امثالهم نیز چارچوب‌بندی شده و برای هر كدام سقف معینی در نظر گرفتند كه بد نیست والدین با اطلاع از میزان ساعات برنامه‌ها و هزینه‌ها، پول زور به مدارس ندهند.
به گفته زینی‌وند امسال شفافیت در تمامی هزینه‌ها لحاظ شده است، چنانچه اولیا در پرداخت شهریه مصوب اجبار دارند، اما درباره برنامه‌های فوق‌برنامه موضوع كاملاً برای والدین اختیاری است.


رئیس سازمان مدارس و مراكز غیردولتی با توضیح جزئیات ساعات فوق برنامه توضیح داده است: یكسری فعالیت جانبی وجود دارد؛ مثل فعالیت تابستانی و فوق‌برنامه غیر‌درسی كه اختیاری است و میزان این برنامه‌ها و تعداد ساعاتش و هم نوع فعالیت و هزینه‌ها مشخص شده است.


افزایش 13.5 درصدی شهریه
به گفته رئیس سازمان مدارس و مراكز غیردولتی آموزش‌و‌پرورش مدارس ابتدایی میانگین ۱۵درصدی افزایش و متوسطه اول ۱۳درصد افزایش و متوسطه دوم حدود ۱۱ درصد افزایش شهریه را خواهند داشت و در مجموع می‌توان گفت میانگین افزایش شهریه در تمامی پایه‌ها در مدارس غیردولتی 13.5 درصد است.


چارچوب‌بندی و تأكید بر استقرار ناظران مقیم در مدارس جهت نظارت بر تخطی مدارس از الگوی شهریه در حالی است كه ضعف نظارتی مدارس غیر‌دولتی مورد انتقاد واقع شده است.‌هم اكنون نیز طبق گفته زینی‌وند این ناظران تنها در استان تهران و از مناطق ۱ تا ۶ حضور دارند، در‌حالی‌كه در سایر مناطق تهران و حتی سایر شهرهای كشور نیز ضرورت این نظارت‌ها بیش از قبل احساس می‌شود.


مطابق آنچه در اهداف كلان آموزش‌و‌پرورش بر‌اساس در نظر گرفتن سوابق تحصیلی به‌عنوان معیار اصلی ورود به دانشگاه‌ها دیده می‌شود، انتظار می‌رود هر ساله موج گرایش به سمت تحصیل در مدارس غیر‌دولتی افزایش یابد، بر همین اساس به نظر می‌رسد با نظارت دقیق‌تر و جدی‌تری مطابق با آنچه در حرف شعار داده می‌شود، در عمل هم بروز و ظهور یابد. مورد شاذ دریافت وثیقه برای شهریه در مدارس، نه با عدالت آموزشی سنخیت دارد، نه قانونی است و نه حتی اخلاقی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha