خروج آمریکا از برجام شاید پیامدهای مختلفی برای محیط‌زیست ایران داشته باشد.

خروج امریکا چه پیامدهایی برای محیط زیست ایران دارد؟

سلامت نیوز: خروج آمریکا از برجام شاید پیامدهای مختلفی برای محیط‌زیست ایران داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، بعد از امضا توافقنامه «برجام» کشورهای مختلف شروع به سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های مختلف در ایران کردند، «محیط‌زیست» یکی بخش‌هایی بود که از این موضوع سود بسیاری کرد؛ اما اکنون با تصمیم جدید آمریکا وضعیت نگران‌کننده‌ای درباره آینده این پروژه‌ها به وجود آمده است.

بخش اعظمی از این پروژه‌ها در زمینه انرژی‌های پاک بود، ایران پتانسیل زیادی در حوزه انرژی‌های خورشیدی دارد و در همین رابطه بریتانیا و کشورهای اروپایی مختلفی تصمیم گرفتند که برای ساخت نیروگاه خورشیدی در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

در همین رابطه مهرماه سال پیش شرکت نروژی ساگا اعلام کرد که برای ساخت یک نیروگاه برق خورشیدی دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند، در همان زمان سفیر ایران در بریتانیا هم اعلام کرد که شرکتی از این کشور قرار است ششمین نیروگاه خورشیدی بزرگ جهان را در ایران بسازد.

در آن زمان رسانه‌های آلمان و ایتالیا هم از تلاش‌های دو شرکت برای سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های پاک در ایران خبر داده بودند، در تیرماه امسال هم نمایندگان ۷ شرکت آلمانی از استان خراسان شمالی برای ساخت نیروگاه بادی و خورشیدی بازدید کردند.

البته انرژی‌ پاک تنها بخش محیط‌زیستی نیست که اروپایی‌ها تصمیم  به سرمایه‌گذاری در آن گرفته‌ بودند، زمستان امسال پروین فرشچی معاون محیط‌زیست دریایی خبر داده بود که قرار است کشورهایی از اتحادیه اروپا به حل بحران آلودگی به وجود آمده در دریای خزر کمک کنند.‌

ولی با تصمیم جدید دونالد ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام، آینده همه این پروژه‌ها در شرایط نامشخضی قرار گرفته است.

خبرهای منتشر شده در هفته گذشته نشان می‌داد که شرکت بریتانیایی که قرار بود ششمین نیروگاه خورشیدی بزرگ جهان را در ایران بسازد نسبت به آینده این پروژه شک دارد، این شرکت در واکنش به ایمیل خبرآنلاین در رابطه با آینده همکاری‌ ایران بعد از خروج آمریکا از برجام گفته بود: «متأسفانه شرکت کوئرکس نمی‌تواند در این بازه زمانی در این رابطه اظهار نظر کند.»

این در حالی است که دیگو بیازی، رئیس این شرکت پیش از خروج آمریکا از برجام گفته بود:‌ «ما داریم کاری که سرمایه‌گذاران از ما می‌خواهند را انجام می‌دهیم ولی بر اساس چیزهایی که خوانده‌ام و چیزهایی که از بازار می‌فهمم ایران نمی‌خواهد از برجام خارج شود، پس تا وقتی ایران به تعهدات خودش در این توافق پایبند بماند اروپایی‌ها هم به آن پایبند می‌مانند. آقای ترامپ می‌تواند خواهان خروج از توافق هسته‌ای باشد ولی این توافق توسط چند گروه مختلف امضا شده و باید توسط گروه‌های دیگر اجرا شود.»

در زمینه همین مسائل، چند روز پیش میگوئل کانتیه کمیسیونر تغییراقلیم و انرژی اتحادیه اروپا در سفر به ایران با عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست دیدار کرد و آن‌ها در خصوص مسائل و همکاری‌های دو جانبه محیط زیستی به گفت‌وگو پرداختند.

اما بیشتر بحث این جلسه در رابطه مسائل مربوط به تغییراقلیم بود و این امر باعث شد که نگرانی نسبت به آینده‌ پروژه‌های زیست‌ محیطی اروپا در ایران بسیار بیشتر شود.

بر همین اساس دلیل کمیسیون اروپا در جهت رفع این نگرانی‌ها، اعلامیه‌ای برای خبرگزاری خبرآنلاین در رابطه با ادامه همکاری‌های زیست‌محیطی کشورهای اروپایی فرستاده که به شرح زیر است:‌

- همان‌طور که رهبران اروپا اخیراً تأکید کردند تا زمانی که ایران به تعهدات اتمی خود پایبند باشد که این موضوع را آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در ۱۰ گزارش آخر خود تایید کرده، اتحادیه اروپا به اجرای کامل و مؤثر توافق هسته‌ای متعهد باقی می‌ماند

- از هفته پیش اقداماتی برای یافتن راه‌حل‌های مختلف برای مسائل به وجود آمده ناشی از تحریم‌های آمریکا، به‌خصوص تأثیری که شرکت‌های اروپایی از تحریم‌ها می‌بینند شروع شد. برنامه جامع اقدام مشترک نقطه عطف دیپلماسی است که در حال کار کردن و تحقق هدف اصلی خودش است.

- اتحادیه اروپا مصمم است که با کار جامعه بین‌الملل این برنامه را حفظ کند،به‌علاوه کمیسیون اروپا متعهد است که به همکاری     بخشی بین اتحادیه اروپا و ایران ادامه دهد، می‌خواهد موضوع همکاری محیط‌زیست، اقلیم یا انرژی باشد.

- اخیراً میگل آریاس کانتیه (کمیسیونر تغییراقلیم و انرژی اتحادیه اروپا‌) در طول سفرش به ایران با عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط‌زیست ایران ملاقات کرد. کمیسیونر در این ملاقات تأکید کردند که مبارزه با تغییراقلیم بخش جدایی‌ناپذیر از همکاری ایران و اروپا در حوزه انرژی است. در این رابطه او از مشارکت فعال ایران در مذاکرات گذشته اجلاس اقلیم سازمان ملل تقدیر کرد. اتحادیه اروپا بر این باور است که ایران نقش مهمی در هدایت جاه‌طلبی‌های منطقه در زمینه تغییراقلیم دارد. کمیسیونر همچنین از آقای کلانتری دعوت کرد تا شهریورماه امسال در برنامه اقلیمی دکه توسط‌ اروپا، چین و کانادا در بروکسل بلژیک برگزار می‌شود، شرکت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha