دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 244934

یک روانشناس گفت: سرزنش و مورد توجه قراردادن یک اختلال روانی یا تیک عصبی آن را تشدید می کند، در این موارد بهتر است به جای تاکید بر مشکل، بر روی کارهای مثبت و رفتارهای خوب فرد به خصوص اگر کودک یا نوجوان است تاکید کرد.

سرزنش، تیک عصبی را تشدید می کند

سلامت نیوز:  یک روانشناس گفت: سرزنش و مورد توجه قراردادن یک اختلال روانی یا تیک عصبی آن را تشدید می کند، در این موارد بهتر است به جای تاکید بر مشکل، بر روی کارهای مثبت و رفتارهای خوب فرد به خصوص اگر کودک یا نوجوان است تاکید کرد.

 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، نادر اباذری افزود: اگر نوجوانی دچار تیک خاصی همچون تکان دادن پایش باشد و خانواده همواره به او بگویند این کار را نکن، تکان پا تشدید می شود. زیرا مغز فرایند توجه را درک می کند و این رفتار را برای جلب نظر دیگران تشدید می کند.


این متخصص حوزه بهداشت روان، درباره وظایف اعضای خانواده در مواجه با فردی که نوعی تیک دارد، گفت: اعضای خانواده در این شرایط بهتر است روی دیگر رفتارهای مثبت فرد تاکید و توجه کنند. یا مثلا اگر فردی در هنگام درس خواندن دستش می لرزد، بهتر است بر روی درس خواندن او توجه شود.
اباذری گفت: در برخورد با فردی که از نوعی اختلال رفتاری رنج می برد باید به اینکه شخصیت فرد را زیر سوال ببریم، بر رفتار نادرست فرد توجه کنیم و همواره باید رفتار فرد را از شخصیتش جدا کرد.


وی ادامه داد: سرزنش کردن باعث تخریب شخصیت افراد می شود و اگر مادری که فرزندش دارای اختلال روان است، وی را با الفاظی همچون بیمار یا روانی خطاب کند، شخصیت وی را نابود کرده است.


اباذری تاکید کرد: این نوع واکنش سرزنش گرانه همانندی باتلاقی است که فرد را بیشتر در آن فرو می برد.
این روانشناس ادامه داد: عده ای تصور می کنند برخی از اختلالات روانی ریشه در ژنتیک افراد دارد و نمی توان آن را تغییر داد. اما این تصور درست نیست. به عنوان مثال وقتی با فردی مواجه می شویم که نوعی اختلال روان مانند پرخاشگری دارد، برخی اطرافیانش می گویند تمام خانواده این فرد پرخاشگر هستند و تندخویی در ژنتیکش است؛ اما این برخورد درست نیست و نباید تصور کرد راه درمانی برای فرد وجود ندارد.


این متخصص حوزه بهداشت روان افزود: البته ارتباط نوع رفتار و مباحث ژنتیکی تا حدی و در مواردی صحت دارد؛ اما وجود ژنی در فرد که لزوما عامل پرخاشگری یا نوعی اختلال روانی باشد درست نیست و شرایطی که در زندگی روزانه فرد و خانواده او وجود داشته باشد، نقش بیشتری در بروز اختلال رفتاری دارد.
به گفته وی اگر باور داشته باشیم که تمام اختلالات روانی ارثی است، فرد را از درمان کنار می کشیم؛ اما اگر به عوامل فردی، محیطی و اجتماعی اختلالات روانی توجه کنیم به فکر درمان آن اختلال خواهیم بود.


وی ادامه داد: برخی افراد از اختلال روانی رنج می برند ولی حاضر به رفتن نزد روانشناس یا روانپزشک نیستند در این موارد اعضای خانواده می توانند به صورت نیابتی به متخصص بهداشت روان مراجعه کنند و مشاوره بگیرند زیرا بسیاری از اختلالات روانی به صورت نیابتی با مشاوره قابل درمان است.
این متخصص حوزه سلامت روان اضافه کرد: به عنوان مثال می توان به والدینی که فرزندشان دچار اختلالی همچون لجبازی است، روش های درمانی را به صورت نیابتی آموزش داد تا والدین و اطرافیان با برخورد مناسب، برای رفع این مشکل اقدام کنند.


وی درباره تکنیک حل مساله گفت: برای رفع مشکلات رفتاری و روانپزشکی افراد در مرحله نخست باید مشکل به درستی و مشورت یک کارشناس تشخیص داده شود و بعد از آن راه حل های مختلف را در نظر گرفت و راه حل در دسترس در برنامه درمانی فرد قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha