هاشمی گفت: داروخانه‌هایی که بدون نسخه پزشک اقدام به عرضه ریتالین کنند، مجرم شناخته می‌شوند.

عوارض خطرناک مصرف ریتالین/ فروش بدون نسخه «ریتالین» جرم است

سلامت نیوز:هاشمی گفت: داروخانه‌هایی که بدون نسخه پزشک اقدام به عرضه ریتالین کنند، مجرم شناخته می‌شوند.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان؛ همایون هاشمی رئیس فراکسیون غذا و دارو مجلس، در مورد داروی ریتالین که به عنوان قرص شب امتحان در بین نسل جوان شناخته می‌شود، گفت: قرص ریتالین از مشتقات آمفتامین است و برای کودکانی که مبتلا به بیش فعالی مقاوم به درمان هستند، تجویز می‌شود و متاسفانه به دلیل اثراتی که بر سیستم اعصاب مرکزی دارد به عنوان داروی محرک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
دلایل ترویج مصرف ریتالین در جوانان

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب درمجلس شورای اسلامی در مورد دلیل ترویج مصرف ریتالین در بین جوانان که به عنوان قرص شب امتحان شناخته می‌شود، ادامه داد: این دارو با دیدگاهی اشتباه به عنوان دارویی که خواب را برطرف می‌کند و تمرکز را افزایش می‌دهد در شب‌های امتحان در بین نسل جوان مورد استفاده قرار می‌گیرد.


مضرات مصرف ریتالین

وی با اشاره به مضرات مصرف داروی ریتالین تصریح کرد: مصرف این دارو باعث حرکات تکانه‌ای در بین افراد شده و در دراز مدت نیز تاثیر بدی در سیستم روانی دارد تاجاییکه به نوعی اختلال توجه و تمرکز ایجاد می‌کند و خلقیات و عواطف انسانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، همچنین زمینه ساز بروز اضطراب و گاه افسردگی می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس، خاطرنشان کرد: مصرف ریتالین می‌تواند روی سیستم قلب و عروق نیز اثرگذار باشد که با علائمی همچون خشکی دهان تظاهر پیدا می‌کند و به صورت نادر می‌تواند تاثیرات بیشتری بر سیستم قلب و عروق داشته باشد تاجاییکه موجب ایست قلبی شده یا بر سیستم تنفسی فرد اثر نامطلوبی بگذارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: مصرف داروی ریتالین به دلیل عوارض کوتاه مدت و دراز مدتی که دارد حتی در دوز پایین نیز به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و فقط این دارو باید برای کودکان مبتلا به بیش فعالی مقاوم به درمان تحت نظر پزشک تجویز شود.

رئیس فراکسیون غذا و دارو مجلس، یادآورشد: اگر داروخانه‌ای به غیر از داروهای otc بدون نسخه پزشک اقدام به عرضه سایر داروها به ویژه داروی ریتالین کند به دلیل قرار دادن این دارو در سبد فروش بدون تجویز پزشک مجرم محسوب شده و در صورت ارائه گزارشی در این مورد قانونگذار، مدعی‌العموم و وزارت بهداشت به این موضوع ورود پیدا خواهند کرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha