سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹
کد خبر: 245100

نماینده دورود در مجلس: احداث جاده و ساخت‌وساز در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه و دریاچه گهر با هر توجیهی محکوم است.

گام‌های خزنده برای نابودی نگین زاگرس

سلامت نیوز: نماینده دورود در مجلس: احداث جاده و ساخت‌وساز در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه و دریاچه گهر با هر توجیهی محکوم است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ، نایب دبیر شورای هماهنگی تشکل‌های زیست‌محیطی شهرستان دورود در تماس با گروه زیست‌بوم از تعریض و توسعه جاده به سمت دریاچه گهر خبر داد و گفت: احداث این جاده و ساخت 2سازه در حاشیه دریاچه، این زیست‌بوم آبی بی‌نظیر را با خطر جدی مواجه می‌کند.

احسان پارسا، درباره پیشینه جاده‌ای که ادامه ساخت آن، باعث نگرانی فعالان و دوستداران محیط‌زیست شده است، گفت: این جاده که به جاده مور زرین - تاپله مشهور است از سمت الیگودرز آغاز شده و تا مرز اشترانکوه و تا محدوده‌ای که دره دزدان نامیده می‌شود، امتداد دارد. تا اینجا هیچ مشکلی وجود ندارد و حتی اگر مسئولان دلشان می‌خواهد این جاده را آسفالت کنند، کسی با آن مخالفتی ندارد. مشکل اینجاست که این جاده از مرز اشترانکوه که یک منطقه حفاظت‌شده محسوب می‌شود تجاوز کرده و برخلاف معیارهای محیط‌زیست به سمت دریاچه گهر در حال پیشروی است.

 این فعال محیط‌زیست افزود: متأسفانه 18سال پیش براثر غفلت مسئولان، ساخت این جاده خاکی از سمت الیگودرز به طرف سرمنشا دریاچه گهر آغاز شد. این جاده هرسال بر اثر سیلاب کارایی خود را از دست می‌دهد و مسئولان به بهانه خاکبرداری و بهسازی، هنگام ترمیم جاده 2 تا 3 کیلومتر به طول جاده اضافه و آن را تعریض می‌کنند به‌طوری‌که هم‌اکنون، از سمت دره دزدان در منطقه حفاظت‌شده 16کیلومتر به سمت دریاچه پیشروی کرده‌اند. 5کیلومتر از این جاده نیز قبل از ورود به منطقه دره دزدان در منطقه شکار ممنوع واقع شده است.



توسعه جاده با توجیه ترمیم و بهسازی

پارسا با اشاره به اینکه ساخت جاده با توجیه خاکبرداری و ترمیم با بولدوزر در منطقه حفاظت‌شده ادامه دارد، گفت: تا سال گذشته، ‌طول جاده 18کیلومتر بود اماجی پی اس نشان می‌دهد امسال 3کیلومتر به طول جاده اضافه شده و طول جاده به 21کیلومتر رسیده است. البته فعالان محیط‌زیست از طریق دادستانی و سایر مراجع قضایی در حال پیگیری این موضوع هستند.

وی تأکید کرد: هر چند متولیان ساخت این جاده با توجیه راهگشایی برای عشایر منطقه جاده را تعریض کرده و توسعه داده‌اند اما واقعیت این است که عشایر همه‌ساله 15خرداد از منطقه کوچ می‌کنند ضمن آنکه آنها با گوسفند و چارپایان خود از این مسیر عبور می‌کنند که به جاده و تعریض و توسعه آن نیازی ندارد؛ حتی خود عشایر هم در مستندی که موجود است می‌گویند ما به این ساخت وسازها نیازی نداریم.

پارسا گفت: این نگرانی وجود دارد که با ساخت این جاده، به بهانه توسعه گردشگری، پای زمین خواران به منطقه باز شود و دریاچه گهر و طبیعت بکر آن که با پیگیری دوستداران محیط‌زیست از 2سال پیش، ثبت جهانی‌اش در حال پیگیری است، نه‌تنها قابلیت ثبت جهانی شدنش را از دست بدهد بلکه به سرنوشت بسیاری از زیست بوم‌های دیگر مبتلا شود.

آنطور که پارسا می‌گوید: سال گذشته از چند سرمایه‌گذار برای اجرای طرح‌های گردشگری ازجمله ساخت هتل دعوت کردند اما دوستداران محیط‌زیست با تشکیل کمپین «گهربان» مانع اجرای این طرح‌ها شدند. امسال هم زمزمه‌های اجرای این طرح‌ها به گوش می‌رسد. ازیک سو، ساخت جاده از سمت الیگودرز را آغاز کرده‌اند و از سوی دیگر، اداره کل محیط‌زیست لرستان، یک سازه بتنی را در 20متری دریاچه در دست ساخت دارد. این سازه در شرایطی در حال ساخت است که شرکت معتمد سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرده تا فاصله 700متری دریاچه ساخت‌وساز ممنوع است و ساخت هرگونه سازه‌ای مانع از ثبت جهانی دریاچه گهر می‌شود.

پارسا گفت: اداره کل محیط‌زیست لرستان که ساخت این سازه را در دست دارد در واکنش به اعتراض فعالان محیط‌زیست اعلام کرد این سازه‌ها برای محیط بانی و محل استقرار محیط بانان احداث می‌شود درحالی‌که 9ساختمان در حاشیه دریاچه وجود دارد که در حال خراب شدن است و اگر واقعا محیط‌زیست به‌دنبال ساخت محیط‌بانی است چرا این ساختمان‌ها را بازسازی نمی‌کند. نقشه سازه‌های در دست ساخت هم نشان می‌دهد کاربری این سازه‌ها، کاربری پاسگاه محیط بانی نیست.

دریاچه گهر که از آن به‌عنوان نگین اشترانکوه و نگین زاگرس نام برده می‌شود یکی از زیباترین دریاچه‌های کوهستانی خاورمیانه و از مهم‌ترین دریاچه‌های آب شیرین ایران است. این دریاچه در ۱۲۱کیلومتری شرق استان لرستان به مرکزیت خرم‌آباد و در حدفاصل شهر دورود و الیگودرز  واقع شده است.


   رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست مانع از تخریب منطقه حفاظت شده اشترانکوه و دریاچه گهر شود

 نماینده مردم دورود در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت حفاظت از دریاچه گهر به همشهری گفت: دریاچه گهر و منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه یک منطقه حفاظت‌شده و میراثی است که از گذشته به ما به ارث رسیده و ما هم باید آن را برای نسل‌های آینده حفظ کنیم. براین اساس، اکوتوریسم درمنطقه باید به سمت و سویی هدایت شود که باعث تخریب اکوسیستم منطقه نشود. مجید کیانپور با اشاره به اینکه دریاچه گهر یکی از زیباترین دریاچه‌های خاورمیانه و میراث کهنی است که نظیر ندارد، تأکید کرد: ما با هرگونه دستبرد به منطقه و هرگونه دخالت غیرمسئولانه و ساخت‌وساز که باعث تخریب اکوسیستم منطقه شود مخالفیم. تمام تشکل‌های مردم نهاد محیط‌زیستی هم این دغدغه را دارند و به همین دلیل با ساخت هر مسیر سواره رویی در این منطقه مخالفند زیرا جاده کشی در منطقه علاوه بر تخریب پوشش گیاهی، امنیت حیات‌وحش منطقه را بر هم می‌زند ضمن آنکه با ورود بی‌ضابطه گردشگران به منطقه، انواع آلاینده‌ها و زباله‌ها به منطقه وارد می‌شود و دریاچه را با تهدید جدی مواجه می‌سازد. این نماینده مجلس ضمن ابراز نگرانی از ساخت وساز در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه و دریاچه گهر گفت: از سازمان حفاظت محیط‌زیست انتظار می‌رود با حساسیت بیشتری احداث جاده و ساخت وساز در این منطقه را پیگیری و با آن برخورد کند؛ فرقی هم نمی‌کند که این جاده از کدام سو در حال احداث است یا چه فرد یا سازمانی در حال ساخت وساز است، این ساخت وسازها محکوم است و باید جلوی آن گرفته شود. از آقای کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست هم تقاضا می‌کنم شخصاً به این مسئله  رسیدگی کند و مانع تخریب محیط‌زیست اشترانکوه و دریاچه گهر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha