چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 245130

تعداد زیادی شهروند بیمار تهرانی در فصل‌گرما و تابستان با علائم اسهال و استفراغ به پزشکان مراجعه می‌کنند. اغلب این افراد از دردهای شکمی رنج می‌برند و این مشکلات به‌دلیل مسمومیت‌غذایی، خوردن موادغذایی آلوده و میوه‌های ‌نشسته حاوی موادسمی است.

غفلت از نکات ایمنی در فصل‌گرما

سلامت نیوز:تعداد زیادی شهروند بیمار تهرانی در فصل‌گرما و تابستان با علائم اسهال و استفراغ به پزشکان مراجعه می‌کنند. اغلب این افراد از دردهای شکمی رنج می‌برند و این مشکلات به‌دلیل مسمومیت‌غذایی، خوردن موادغذایی آلوده و میوه‌های ‌نشسته حاوی موادسمی است.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان،زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی مانند میوه‌های تابستانی نیز در این فصل بحران‌آفرین است. بسیاری از شهروندان تهرانی بدون شست‌وشوی میوه و سبزیجات خریداری ‌شده آنها را داخل یخچال می‌گذارند، درحالی که پوست تمام این مواد آلوده به میکروب و موادسمی است و موادغذایی دیگر را آلوده می‌کنند. بنابراین سبزی نشسته و هندوانه، خربزه، خیار و... در یخچال به‌دلیل آنکه بر زمین رشد پیدا می‌کنند، آلوده هستند.

بنابراین قبل از خوردن خربزه و هندوانه باید پوست آنها را به دقت شست. در بسیاری مواقع بسیاری از میکروب‌ها از طریق چاقو به داخل این صیفی‌جات می‌روند و پس از استفاده از این مواد‌غذایی فرد دچار اسهال و استفراغ می‌شود. نکته‌ حائز‌اهمیت این است که برخی سبزیجات استفاده شده در استان تهران توسط آب چاه آبیاری نمی‌شوند و برای آبیاری آنها از آب‌های آلوده و سطحی بهره‌می‌گیرند و به این دلیل این سبزی‌ها باید قبل از مصرف کاملا تمیز و ضدعفونی شوند و قبل از شست‌وشو داخل یخچال قرار نگیرند، زیرا باقی‌مانده موادغذایی مانند گوشت و ماهی را آلوده می‌کنند.

بسیاری از مواد‌غذایی آلوده پیاز، هویج ، خربزه، هندوانه، خیار و توت فرنگی که بر زمین رشد پیدا می‌کنند را باید به دقت ضدعفونی کرد، زیرا این مواد به‌رغم ظاهر شفاف خود بسیار آلوده هستند. بیماران پس از استفاده از موادغذایی آلوده در اولین نشانه دچار استفراغ و سپس دل‌پیچه، دل‌درد و اسهال می‌شوند. گاهی مواقع اسهال و استفراغ فرد به پایان می‌رسد و بیمار درمان می‌شود، اما در برخی موارد بیماری‌ها ادامه یافته و اسهال و استفراغ فرد را به بیمارستان می‌کشاند.

رعایت‌نکات‌بهداشتی در وسایل‌نقلیه عمومی

آلودگی دست‌ها نکته مهمی است که می‌تواند فرد را به‌دلیل ابتلا به یک بیماری خاص به بیمارستان بکشاند. شهروندان در طول‌ روز در مترو، اتوبوس و تاکسی قرار دارند و دست آنها با میله و در اتوبوس، مترو و دسته در تاکسی برخورد می‌کند، درصورتی که یک بیمار پیش از ورود آنها سوار وسایل نقلیه‌عمومی شده باشد، بیماری او به راحتی به فرد جدید‌الورود انتقال می‌یابد. بنابراین در صورت استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی باید نکات‌ بهداشتی را کاملا رعایت کرد تا میکروب از یک فرد به فرد دیگر منتقل نشود. در واقع دست حاوی میکروب که وارد بدن می‌شود در صورت قدرت بدنی ناکافی بدون شک شهروندان را مبتلا به بیماری با علائم اسهال و استفراغ می‌کند.

استفاده از آب‌های‌آلوده در فصل تابستان

گاهی‌اوقات استفاده از آب آلوده در برخی از استخرهای تهران دردسرساز می‌شود. به‌عنوان مثال برخی از افراد بعد از مراجعه به یک استخر دچار ناراحتی‌های چشمی و جسمی می‌شوند و در برخی موارد بلع آب‌آلوده آنها را دچار اسهال و استفراغ می‌کند. البته در اکثر موارد استخرها توسط ماموران‌بهداشت و پیگیری بازرسی می‌شوند، اما گاهی این بازرسی‌ها به میزان کفایت نیست و صاحبان استخرها آب آلوده در استخر می‌ریزند یا به میزان کافی کلر به منظور ضدعفونی استفاده نمی‌کنند.

در برخی موارد نیز میزان زیاد کلر در استخر فرد را می‌آزارد به‌نحوی که به‌محض ورود به استخر افراد از بوی کلر زیاد آزرده خاطر می‌شوند. علاوه بر این برخورد کلر زیاد با پوست فرد را دچار بیماری‌های پوستی، چشمی، گوش و دهان می‌کند.

بردن کودکان به استخرهای‌عمومی کار اشتباهی است که اغلب والدین آن را در فصل تابستان انجام می‌‌دهند. آنها چون فردی را برای نگهداری کودکان در ساعات حضور در استخر ندارند کودکان را نیز همراه خود می‌کنند یا قصد تفریح کودکان را از این کار دارند. این در‌حالی است که استخر بزرگسالان پر از میکروب‌های گوناگون است که از پوست بدن افراد مسن در داخل آب شناور می‌شوند و کودک را به‌دلیل پوست‌حساس و تنفس‌ضعیف دچار بیماری می‌کنند. بنابراین میکروب‌ها سریع در بدن کودک واکنش نشان داده و او را دچار بیماری‌های پیش‌بینی نشده می‌کند.

بنابراین در فصل‌گرما استفاده از آب‌های‌آلوده به منظور شنا و مصرف‌خوراکی آلودگی‌های زیادی را به بدن افراد وارد می‌کند. گاهی اوقات فرد به‌دلیل تفریح به خارج از شهر می‌رود و به‌دلیل گرمی‌هوا از آب رودخانه، برکه و... برای شنا بهره‌مند می‌شود یا از آب چشمه‌‌ای می‌نوشد غافل از آنکه آن چشمه ممکن است آلوده به میکروب، مواد رادیو‌اکتیو و مواد‌آلوده در کوه باشد و تاکنون فردی متوجه این موضوع نشده باشد. خوردن آن آب فرد را دچار مسمومیت، اسهال و استفراغ می‌کند.

قارچ‌های مسموم‌کننده قابل‌شناسایی نیستند

مساله قارچ‌های‌سمی سابقا نیز در کشور وجود داشت، اما امسال به‌دلیل بارندگی زیاد آنها بیشتر رشد کرده و تعداد افرادی که به‌دلیل خوردن آنها دچار مسمومیت و فوت ‌شده‌اند نیز به نسبت سال‌های گذشته بیشتر است. مساله عدم‌قدرت تشخیص این قارچ‌ها از قارچ‌های سالم است. در واقع علائمی میان قارچ مسموم و سالم وجود دارد که افراد عادی قادر به تشخیص آنها از یکدیگر نیستند و حتی ساکنان مناطق کوهستانی که محیطشان منشأ حضور این قارچ‌هاست نیز با خوردن آنها مسموم شد‌ه‌اند.

بنابراین شهروندان باید تنها قارچ‌هایی را به مصرف‌عمومی برسانند که توسط شرکت‌های مشخص کاشته و رشد یافته اند‌‌ و از مصرف قارچ‌های کوهستانی فروخته شده توسط سبزی‌فروشان و دستفروشان دوره گرد جدا خودداری کنند، زیرا هیچ‌گونه علائم‌تشخیصی برای آنکه فرد قادر به تشخیص قارچ سالم از سمی باشد، وجود ندارد.

آگاهی مردم از علل مسمومیت‌های گروهی

مسمومیت‌های‌گروهی به‌دلیل مصرف گروهی مواد‌غذایی آلوده است. به‌عنوان مثال اگر در یک دشت قارچ‌های‌سمی رشد و مردم یک روستا با حدود 500 نفر جمعیت از این قارچ‌ها مصرف کنند در این صورت تمام اهالی در اثر خوردن آنها مسموم می‌شوند. استفاده گروهی از قارچ‌های‌سمی مساله‌ای محال نیست، زیرا قارچ منبع مهمی برای دریافت پروتئین است و اگر سالم باشد غذای خوبی است.

وسایل ارتباط‌جمعی نیز می‌توانند به کاهش مسمومیت با قارچ‌های‌سمی و موادغذایی آلوده کمک و در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند. این رسانه‌ها باید درباره عواقب خوردن غذا با دست و قرار دادن سبزی و میوه آلوده در یخچال به مردم هشدارهای لازم را بدهند، زیرا اگر شهروندان هندوانه، خربزه و خیار نشسته را در یخچال خانه قرار دهند یخچال‌خانه محلی برای وجود میکروب و ویروس می‌شود. همچنین استفاده از تلفن‌های‌همراه که پر از آلودگی هستند یا گوشی تلفن‌های ادارات نیز بحران‌آفرین است و باید آنها را ضدعفونی کرد و بعد از دست زدن به این وسایل نیز دست خود را شست تا از انتشار میکروب‌ها جلوگیری کرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha