نایب رییس انجمن داروسازان ایران نسبت به مصرف ریتالین از سوی برخی دانشجویان و بعضا دانش آموزان در ایام امتحانات جهت افزایش تمرکز و بیداری هشدار داد و تبعات مصرف آن را تشریح کرد.

ریتالین؛ فرشته نجات روزهای امتحان یا سفیر مرگ

سلامت نیوز:نایب رییس انجمن داروسازان ایران نسبت به مصرف ریتالین از سوی برخی دانشجویان و بعضا دانش آموزان در ایام امتحانات جهت افزایش تمرکز و بیداری هشدار داد و تبعات مصرف آن را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیدعلی فاطمی - داروساز و متخصص داروشناسی ، در این باره افزود: ریتالین که با نام رسمی متیل فنیدات نیز شناخته می‌شود، کاربردهای درمانی مهمی برای بعضی از بیماری‌ها دارد.

به گفته وی، از کاربردهای درمانی رسمی این دارو می‌توان به تجویز آن در حالت‌های بیش فعالی و کم توجهی در کودکان و همچنین حمله خواب (میل بیش از حد و ناگهانی به خواب) اشاره کرد.

فاطمی افزود: اما شاید مهم‌ترین کاربردی که از این دارو به ویژه در ایام امتحانات یاد می‌شود، مصرف برای افزایش تمرکز در مطالعه و در هنگام آزمون‌ها باشد. این درحالیست که متاسفانه اغلب به این نکته توجه نمی‌شود که تاثیر داروهای اعصاب روی بیماران و افراد سالم می‌تواند کاملا متفاوت باشد. بویژه آنکه معمولا سوء مصرف این داروها در مقادیر بالا و به طور مکرر اتفاق می‌افتد و فرد را دچار عوارض جانبی بیشتری می‌کند.

این داروساز ادامه داد: حالت تهوع، افزایش دمای بدن، سردرد، بی‌خوابی، عصبانیت، بی‌نظمی ضربان قلب، افزایش فشارخون و تشنج، از عوارض جانبی مصرف ریتالین بویژه در مقادیر بالا است.

وی افزود: ایجاد تحمل و وابستگی به اثر دارو نیز یکی از مهم‌ترین نگرانی‌هایی است که در مورد ریتالین و همه داروهای تحت کنترل دیگر وجود دارد؛ به این معنی که مصرف کننده مجبور می‌شود برای گرفتن اثر، هر بار بیش از دفعه قبل دارو مصرف کند و از طرفی نسبت به آن از نظر روانی و جسمی وابسته می‌شود و همیشه به دنبال آن خواهد بود.

نایب رییس انجمن داروسازان تاکید کرد: با توجه به اینکه داروهای تحت کنترل مانند ریتالین از طریق داروخانه‌ها به صورت عادی عرضه نمی‌شود، اغلب ریتالین‌های در دسترس، قاچاق و حتی تقلبی هستند که می‌توانند بسیار زیان بارتر و حتی مرگ‌آور باشند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha