متخصص ریه گفت: بیماری‌های ریوی شغلی طیف وسیعی از بیماری‌های ریوی را تشکیل می‌دهد که شامل آسم شغلی، بیماری‌های نسج ریه مانند سیلیکوزیس و آزبستوزیس، سرطان‌های ریه، بیماری‌های التهابی ریه است.

هر آنچه باید در خصوص بیماری های شغلی «ریه» بدانید

سلامت نیوز: متخصص ریه گفت: بیماری‌های ریوی شغلی طیف وسیعی از بیماری‌های ریوی را تشکیل می‌دهد که شامل آسم شغلی، بیماری‌های نسج ریه مانند سیلیکوزیس و آزبستوزیس، سرطان‌های ریه، بیماری‌های التهابی ریه است.

به گزارش سلامت نیوز، حسن‌الله صادقی فوق‌ تخصص ریه در گفت‌وگو با فارس، در خصوص بیماری‌های ناشی از کار کردن کودکان در محیط‌های آلوده، اظهار داشت: اصطلاحاً این بیماری‌ها در رده بیماری‌های شغلی قرار می‌گیرند که علت اصلی بروز آنها کار کردن در محیط‌هایی که مواد آلاینده و شیمیایی وجود دارد ایجاد می‌شود.

وی در ادامه افزود: بیماری‌های ریوی شغلی طیف وسیعی از بیماری‌های ریوی را تشکیل می‌دهد که شامل آسم شغلی، بیماری‌های نسج ریه مانند سیلیکوزیس و آزبستوزیس، سرطان‌های ریه، بیماری‌های التهابی ریه است و این بیماری‌ها که بر اثر شغل فرد ایجاد می‌شوند، می‌تواند در اثر کار در یک محیط شغلی نامناسب تشدید شود.

وی گفت: معمولاً افرادی که در معادن ذغال‌سنگ، کوره‌های آجرپزی یا کارخانجات تولید رنگ کار می‌کنند تولید ذرات گرد و غبار و پخش شدن آن در هوا می‌تواند باعث بروز بیماری‌های تنفسی شود.

صادقی خاطرنشان کرد: به طور مثال افرادی که شغل قالی‌بافی برای خود انتخاب کرده‌اند در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی و بهداشتی با تنگی نفس و بیماری‌های ریوی مواجه می‌شوند.

وی با بیان اینکه تأثیر اینگونه مواد آلاینده به میزان و نحوه انتشار آن در محیط بستگی دارد، توضیح داد: ساعات کار کردن در اینگونه اماکن و همچنین باز یا بسته بودن محیط آن می‌تواند اثر زیادی در زمینه ایجاد بیماری داشته باشد.

صادقی افزود: این بیماری‌های شغلی اشکال مختلفی دارند اما در بسیاری از مواقع با علائمی مانند سرفه‌های طولانی، تنگی نفس و حملات آسمی خود را نشان می‌دهند که با گذشت زمان در صورت عدم درمان و پیشگیری این بیماری‌ها تشدید خواهد شد.

این متخصص ریه تصریح کرد: ریه کودکان در حال رشد و تکامل است و به طور کلی کودکان بیشتر از افراد بالغ در معرض خطر بروز بیماری قرار دارند. بنابر این عوامل محیطی نیز تأثیر بیشتری بر دستگاه تنفسی آنها خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد:‌اغلب کودکان دانش بیشتری از محیطی کار و بهداشتی که باید در آن اماکن رعایت شود ندارند و نمی‌توانند به درستی از خود محافظت کنند در نتیجه بیشتر از افراد بزرگسال در معرض ابتلا به بیماری‌های ریوی قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha