مسعودی فرید گفت: سازمان بهزیستی با جدیت امور مربوط به درمان و حمایت از کودکان معتاد را دنبال می کند.

درمان کودکان معتاد بدسرپرست نیازمند بازنگری است/ ضرورت ایجاد مراکز میان مدت ویژه اطفال

سلامت نیوز:مسعودی فرید گفت: سازمان بهزیستی با جدیت امور مربوط به درمان و حمایت از کودکان معتاد را دنبال می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛حبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: مبحث کودکان معتاد به لحاظ حساسیت گروه سنی کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است و می تواند عواقب شدیدی را به دنبال داشته باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: بخشی از کودکان دارای اعتیاد خانواده خوب و به سامانی دارند و سیاست جهانی برای درمان این گروه این است که از درمان سرپایی برای این کودکان استفاده شود و حتی در صورت نیاز به بستری در بیمارستان، پس از بهبودی دوباره به جمع خانه و خانواده خود برگردند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: گروه دوم کودکان دارای اعتیاد را کودکانی تشکیل می دهند که بدسرپرست به حساب می آیند و خانواده موجه و به سامانی ندارند و این مسئله گاهی مشکل ساز می شود.

ضرورت بستری کودکان معتاد در بیمارستان

مسعودی فرید در ادامه یادآور شد: بررسی سازمان بهزیستی در برخی از استان ها نشان می دهد که درمان کودکان معتاد بدسرپرست نیازمند بازنگری اساسی است و در حال حاضر نیز به دنبال ایجاد این بازنگری هستیم.

وی اضافه کرد: سیاست فعلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، سازمان بهزیستی کشور، وزارت آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص کودکان معتاد این است که کودکان دارای اعتیاد بدسرپرست باید در مرحله اول در بیمارستان بستری شده و مرحله سم زدایی را پشت سر بگذارند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه افزود: پس از اینکه کودکان معتاد بدسرپرست دوره سم زدایی را پشت سر گذاشتند و به پایداری اولیه رسیدند، بر اساس پروتکل از پیش تعیین شده، باید به مراکز سازمان بهزیستی کشور منتقل شوند.

مسعودی فرید اظهار کرد: سازمان بهزیستی کشور تا کنون 6 مرکز نگهداری از کودکان معتاد در سایر استان های کشور دایر کرده است و به فراخور هر استان که نیازمند ایجاد چنین مراکزی باشد، نسبت به تاسیس و راه اندازی آن اقدام می کنیم.

وی تاکید کرد: مراکز نگهداری از کودکان معتاد در همه استان ها راه اندازی نمی شود و در صورت اینکه استانی تعداد کمی کودک مبتلا به اعتیاد داشته باشد برای درمان آن ها از ظرفیت استان های معین استفاده می کنیم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه یادآور شد: با توجه به پایداری مراکز شبه خانواده و شرایط ویژه آن، کودکان معتاد پس از طی دوره درمان اولیه نمی توانند به این مراکز وارد شوند و بر همین اساس به مراکز میان مدت منتقل می شوند.

مسعودی فرید خاطرنشان کرد: در مراکز میان مدت به کودکان معتادی که دوره درمان اولیه را پشت سر گذاشته اند، خدمات مددکاری، روانشناسی و همچنین خدمات روانپزشکی ارائه می شود و همزمان به صورت مداوم تلاش می کنیم که کودکان فوق به خانواده خود و یا خاندان نسبی و سببی برگردند.

وی در ادامه تصریح کرد: پس از مدتی که کودکان معتاد در مراکز میان مدت حضور داشتند، در صورت عدم احراز صلاحیت والدین او برای سرپرستی این کودکان به مراکز شبه خانواده یا خانه میان راهی سازمان بهزیستی منتقل می شوند.

راه اندازی مراکز میان مدت ویژه کودکان معتاد

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: از جمله استان هایی که در حال حاضر دارای مرکز میان مدت ویژه درمان کودکان معتاد هستند، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، البرز و تهران بوده و به فراخور شرایط برخی از استان های دیگر نیز چنین مراکزی راه اندازی می شوند.

مسعودی فرید خاطرنشان کرد: مشابه اقدامات فوق در خصوص کودکان معتاد در سال جاری، اموری بود که در قالب طرح «نماد» در مدارس سایر استان های کشور اجرا شد و کودکان و دانش آموزان معتاد شناسایی شده و تحت درمان قرار گرفتند.

وی تاکید کرد: درمان و حمایت از کودکان معتاد از اهمیت ویژه ای برخوردار است و سازمان بهزیستی کشور با جدیت امور مربوط به این کودکان را دنبال می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha