سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: « متاسفانه اخیرا فروش دارو و مکمل های غذایی به صورت غیرقانونی افزایش یافته است. علت آن هم سیاست های حمایت از تولید داخل و محدودیت دارو های خارجی برند است که موجب سواستفاده برخی افراد و سوق بعضی بیماران به بازار غیررسمی شده است.»

با معضل خیابان ناصر خسرو برخورد قضایی و انتظامی نمی شود/ فروش دارو به صورت غیرقانونی افزایش یافته

سلامت نیوز: سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: « متاسفانه اخیرا فروش دارو و مکمل های غذایی به صورت غیرقانونی افزایش یافته است. علت آن هم سیاست های حمایت از تولید داخل و محدودیت دارو های خارجی برند است که موجب سواستفاده برخی افراد و سوق بعضی بیماران به بازار غیررسمی شده است.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، اگر یک بار به خیابان ناصر خسرو پا گذاشته باشید، با حجم عظیمی از داروفروشانی مواجه می شوید که داروهایی که می فروشند، نه تنها معتبر نیست بلکه بعضا تاریخ گذشته و تقلبی هستند. قسمت غم انگیز ماجرا در این است که این دارو ها نه تنها تقلبی هستند بلکه مبلغ گزافی هم در قبال آن ها پرداخت می شود. معضل خیابان ناصر خسرو معضل جدیدی نیست بلکه سال هاست در قلب تهران ریشه دوانده و انقدر عادی شده است که باید وجود آن را به عنوان بخشی از شهر قبول کرد. معضل خیابان ناصر خسرو و علت عدم برخورد با آن در طی سال ها مبحثی بود که در خصوص آن با کیانوش جهانپور، سخنگو غذا و دارو گفت و گویی داشتیم که در ادامه می خوانید.

جهانپور در این خصوص به برنا گفت :« سازمان غذا و دارو یک سازمان اجرایی است که در خصوص برخورد با دارو قاچاق، اختیار انتظامی و قضایی ندارد.»

وی در خصوص واکنش هایی که سازمان غذا و دارو برای برخورد با این معضل داشته گفت:« بارها از طریق دانشگاه های علوم پزشکی و اداره کل حقوقی درخواست برخورد داده ایم. همچنین دستگاه های انتظامی خواستار هر گونه همکاری باشند سازمان غذا و دارو حاضر به همکاری است.»

وی در ادامه افزود:« متاسفانه اخیرا فروش دارو و مکمل های غذایی به صورت غیرقانونی افزایش یافته است. علت آن هم سیاست های حمایت از تولید داخل و محدودیت دارو های خارجی برند است که موجب سواستفاده برخی افراد و سوق بعضی بیماران به بازار غیررسمی شده است.»

جهانپور در خصوص عوارض این دارو ها گفت:« اکثر این دارو ها جعلی و بعضا دارای عواقب جبران ناپذیر است.»

جهانپور با تاکید بر اینکه سازمان غذا و دارو آماده هر نوع همکاری با مراجع قضایی در خصوص حل معضل بازارهای غیرقانونی دارو است گفت:« تصور ما این است که برخوردها به حد کافی جدی نیست و این امر ممکن است ناشی از خلا قانونی در این خصوص باشد که در این صورت مبارزه با آن نیازمند تشدید قانون و تصویب قوانین جدید است. متاسفانه این معضل وجود دارد و ما آن را قبول داریم. اما مساله بعدی این است که نباید تنها به سطح نظارتی اکتفا کرد، بلکه باید در راستای ارتقا فرهنگ و آگاهی های عمومی قدم برداریم. مادامی که تقاضا برای دارو قاچاق است، کماکان ما با این پدیده مواجه هستیم. لذا اولین قدم برای مبارزه در این راه، آگاهی دادن به شهروندان برای جلوگیری از رفتن به چنین بازارهایی است.»

جهانپور در خصوص عدم اصالت دارو ها در بازار قاچاق چنین گفت:« هر دارویی برای ورود به مجاری قانونی باید مراحلی را طی کند و داروی قاچاق حتی در صورت اصالت هم به دلیل طی نکردن این مراحل دارای عوارض جبران ناپذیر و آسیب زننده برای فرد است. علاوه بر آن این داروها اکثرا تقلبی و بدون خاصیت درمانی است. از طرفی با وجود تذکرهایی مکرر به بیمارستان ها، ما بازهم شاهد توصیه پزشکان به بیمار برای خرید دارویی خاص و برند هستیم در صورتی که دارو مشابه داخلی هم دارد. این امر موجب سرگردانی خانواده بیمار می شود در نتیجه تصور کمبود دارو بوجود می آید در صورتی که مشابه علمی آن است و این بحث جدا از کمبود واقعی دارو است.»

او در پایان خاطر نشان کرد:« بحث دیگر حمایت از کالای داخلی است. این بازار اولین ضربه را به نیرو کار داخلی و کارخانه های دارو داخلی می زند در حالی که ما می توانیم از این ظرفیت های داخلی نهایت استفاده را ببریم و از توقف فعالیت آنان جلوگیری به عمل آوریم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha