گرچه جبران کمبود آب شرب و مهار آب‌های سطحی در استان مازندران بسیار مهم است اما صدور مجوز برای احداث سد کسیلیان منجر به نابودی و زیر آب رفتن حدود 150هکتار از جنگل‌های هیرکانی می‌شود؛ تامین آب منطقه مهم است اما نه به بهای تخریب طبیعت و محیط زیست.

سد کسیلیان قاتل درختان هیرکانی/ 150 هکتار جنگل زیر آب می‌رود

سلامت نیوز:گرچه جبران کمبود آب شرب و مهار آب‌های سطحی در استان مازندران بسیار مهم است اما صدور مجوز برای احداث سد کسیلیان منجر به نابودی و زیر آب رفتن حدود 150هکتار از جنگل‌های هیرکانی می‌شود؛ تامین آب منطقه مهم است اما نه به بهای تخریب طبیعت و محیط زیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آنا، گرچه یکی از راه‌های تامین آب شرب و مهار آب‌های سطحی در هر منطقه،ساخت سد و آب‌بندان‌ها است، اما احداث چنین پروژه‌هایی نباید منجر به تخریب محیط زیست شود. بر همین اساس بود که همزمان با روی کارآمدن دولت یازدهم و ریاست معصومه ابتکار بر سازمان حفاظت محیط زیست، مجوز احداث برای برخی سدها از جمله سد کسیلیان در مازندران صادر نشد و روند احداث این پروژه متوقف شد؛ پروژه‌ای که حدود 20 سال پیش به مردم سواد کوه وعده آن داده شده بود و در دولت دهم، مجوز آن صادر شده بود.

سد کسیلیان در انتظار سرمایه‌گذاری

اما حالا جدیدترین صحبت‌های محمد اسلامی، استاندار مازندران در جلسه ائمه جمعه استان مبنی بر اینکه " موافقت محیط‌زیست را در مورد سد کسیلیان که سال‌ها متوقف مانده بود اخذ شده و این سد به 500 میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیاز دارد و ما هیچ مانعی برای اجرای طرح‌ها و حل مشکلات کم‌آبی در استان نداریم"؛ آن هم در شرایطی که محیط زیست ایران در نقطه‌ شکننده‌ای قرار دارد، موج جدیدی از نگرانی را میان فعالان و متخصصان منابع طبیعی استان و کشور ایجاد کرده است. چرا که احداث این سد می‌تواند جنگل‌های هیرکانی ایران را که این روزها حال خوشی ندارند با تخریبی بیشتر مواجه سازد، آن هم درست در شرایطی که ایران در تلاش برای ثبت این جنگل‌ها در فهرست یونسکو است.

احداث سد در این منطقه به حدی نگران کننده بود که مرداد ماه سال 1394 منجر به تشکیل زنجیره انسانی حفظ و حراست از جنگل‌های هیرکانی در محدوده پیش بینی شده برای ساخت سد کسیلیان شد و اعضای 43 سازمان مردم‌نهاد مازندران و حامیان محیط زیست و منابع طبیعی استان مازندران در این محدوده زنجیره انسانی تشکیل دادند تا مانع چنین اقدامات مخربی در طبیعیت شوند.

البته مسئولان سازمان محیط زیست با رد ادعای استاندار مازندران، می‌گویند که هنوز مجوز نهایی سد کسیلیان از سوی سازمان محیط زیست صادر نشده است اما شاید ظرف یک ماه آینده در پی بررسی‌ها و بازنگری‌های صورت گرفته مجوز این پروژه صادر شود.

هنوز مجوز سد داده نشده اما می‌شود!

حمید جلالوندی، مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط‌ زیست در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا در مورد اظهارات استاندار مازندران مبنی بر اخذ مجوز سازمان محیط زیست برای احداث سد کسیلیان گفت: هنوز مجوز نهایی سد کسیلیان از سوی سازمان محیط زیست صادر نشده است و احداث این سد نیاز به مجوز سازمان‌های متعددی از جمله مجوز سازمان آب، منابع طبیعی، کشاورزی، استانداری و در نهایت سازمان محیط زیست دارد.

وی ادامه داد: برهمین اساس، شاید اظهارات استاندار مازندران در مورد سایر مجوز‌ها بوده باشد یا ممکن است در کارگروه ارزیابی استانی تاییدی داده باشند که در نهایت باید این تاییدیه‌ها به سازمان محیط زیست ارسال و در کمیته اصلی ارزیابی بررسی شود.

مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط‌ زیست یادآور شد: پرونده سد کسلیان یک بار در سازمان محیط زیست مورد بررسی قرار گرفته اما به دلایلی از جمله تخریب محیط زیست و نامناسب بودن محل احداث سد، مجوز لازم را دریافت نکرده است. زیرا سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها در مورد گزینه‌های مکانی نظراتی داشتند.

وی تصریح کرد: البته فعلا سد کسیلیان مجوز ندارد و شاید ظرف یک ماه آینده در پی بررسی‌ها و بازنگری‌های صورت گرفته، مجوز این پروژه صادر شود ولی هم اکنون این پروژه در مرحله بررسی کمیته ارزیابی است و زمانی که نتایج بررسی‌ها و مطالعات این کمیته اعلام شود می‌توانیم تصمیم نهایی را برای صدور مجوز این سد اتخاذ کنیم.

براساس این گزارش، علی رغم اینکه مطالعات سد کسیلیان از سال‌های پیش آغاز شده اما هنوز تصمیم نهایی در مورد ارائه مجوز به این سد گرفته نشده است، زیرا تاکنون 9 منطقه برای احداث این سد پیش بینی شده که در آخرین گزینه مکانی حدود 150 هکتار از جنگل‌های سوادکوه به زیرسطح آب می‌رود.

گرچه جبران کمبود آب شرب و مهار آب‌های سطحی در استان مازندران، موضوعی حائز اهمیت است اما پرسش اصلی این است که احداث سد کسیلیان در نهایت منجر به ارتقاء و بهبود زیست مردم خواهد شد یا همچون نمونه‌های دیگری از جمله سد گتوند، به عنوان درس عبرتی از نتیجه دخالت‌های ناآگاهانه و بدون فکر بشر در محیط زیست، ثبت خواهد شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha