شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳

انتظار چهار خانواده بعد از ٣٩ ماه به پایان رسید و چهار صیاد ایرانی به وطن بازگشتند، اما چشمانی هنوز منتظرند.

پایان خوش برای ٤ صیاد لنج سراج

سلامت نیوز:انتظار چهار خانواده بعد از ٣٩ ماه به پایان رسید و چهار صیاد ایرانی به وطن بازگشتند، اما چشمانی هنوز منتظرند.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد،«جمال‌الدین هنوز دست دزدان دریاییه، چند روز پیش زنگ زد گفت اینها منتظر پول هستن تا ما رو آزاد كنن.» این را «پروین صباحی»، همسر ناخدا جمال‌الدین دهواری ، درست روزی كه ٤ صیاد ایرانی كه ٣٩ ماه پیش توسط دزدان دریایی سومالی ربوده شده بودند، به وطن بازگشتند.

در همان روزهای ابتدایی كه لنج صیادی ایرانی و ۲۱ خدمه آن به اسارت دزدان دریایی در آمدند، آنها اعلام كردند كه در قبال پرداخت ١٥٠ هزار دلار صیادان را آزاد خواهند كرد. البته به گفته همسر ناخدا دهواری ۳ نفر از خدمه لنج در این مدت فوت و ۴ نفر هم فرار كردند و باقی خدمه لنج بین دو نفر به نام‌های «عبدولی» و «طرانی» تقسیم شدند، ١٥٠ هزار دلاری كه دزدان تعیین كرده بودند برای آزادی جمال‌الدین و ۳ نفر دیگر بود. وزارتخانه‌های امور خارجه و اطلاعات پیگیری‌های لازم در این زمینه را انجام دادند و به موازات آنها مردم هم به میدان آمدند و پویشی برای آزادی صیادان ایرانی شكل گرفت.

در نهایت روز پنجشنبه خبری مبنی بر آزادی ۴ تن از صیادان و ملوانان لنج صیادی سراج منتشر شد و بعد از آن هم وزیر اطلاعات در دیداری كه با این ملوانان داشت، گفت: «از روزی كه رییس‌جمهور به چابهار سفر و با خانواده‌های این عزیزان دیدار كردند، كار ما جدیت و سرعت بیشتری هم گرفت و خدا را شكر می‌كنیم كه امروز شاهد آزادی این عزیزان هستیم.»

سیدمحمود علوی در دیداری كه با چهار ملوان آزادشده از دست دزدان دریایی سومالی داشت، گفت: «از سال ۱۳۹۴ كه این هموطنان ما اسیر شدند ما آرامش نداشتیم و شب و روز همكاران‌مان د رپی مرتبط شدن با كسانی بودند كه آنان را دستگیر كرده بودند و این در حالی بود كه طرف ما نه دولت بود نه یك دستگاه اطلاعاتی بلكه یك مشت دزد دریایی بودند و خود حكومت سومالی هم نقطه مقابل دزدان دریایی بودند و بنابراین نه از طریق سرویس‌های اطلاعاتی و نه حكومت نمی‌شد كار را پیش برد اما كار پیچیده‌ای از سوی همكارمان انجام شد كه خدا را شكر می‌كنیم كه به نتیجه رسید.

 

این به نتیجه رسیدن كه علوی از آن صحبت می‌كند در سال‌هایی كه روابط ایران و سومالی دچار چالش شد و بعد از حمله به سفارت عربستان، این كشور روابط دیپلماتیك خود را با ایران قطع كرد، به آسانی اتفاق نیفتاد. آبان ماه ٩٥ بود كه حسین جابرانصاری، معاون عربی- آفریقایی وزارت خارجه گفت: «به دلیل شرایط خاصی كه دولت سومالی دارد و ناامنی‌ای كه در این منطقه است متاسفانه كشتی ماهیگیران ایرانی و برخی دیگر از كشورها كه آنجا سفر می‌كنند در معرض خطر قرار می‌گیرند.

پس از گروگان‌گیری كه انجام شد تا هنگامی كه سفارت ایران در كشور سومالی باز بود مستقیما آزادی صیادان ایرانی پیگیری می‌شد و تلاش‌های مختلفی نیز با مسوولان صورت گرفت كه نتیجه‌اش منجر به آزادی چندین نفر از آن عزیزان شد. بعد از بسته شدن سفارت ایران در سومالی روند پیگیری آزادی با مشكل روبه‌رو شد اما از طرق دیگر پیگیری و در حال رسیدگی است. وزارت امور خارجه حتی یك لحظه هم دست از تلاش برنداشته اما طرف مقابل قابل اعتماد نیست و این گروگان‌گیری را برای امتیازگیری و باج خواهی انجام داده است.»

بعد از آزادی ٤ صیاد ایرانی از چنگ دزدان دریایی سومالی، سرنوشت ٤ صیاد دیگر هنوز نامعلوم است و هنوز خانواده‌های آنها نگران وضعیت نان‌آورانی هستند كه بیش از ٣ سال است كه تنها دلخوش به شنیدن صدای‌شان از پشت تلفن هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha