هفته گذشته بود که انتشار فیلمی جعلی از مراسم افطاری کمیته امداد در نوار غزه فلسطین، واکنش‌ها و بازتاب‌های متفاوتی را در فضای مجازی به‌راه انداخت، تاجایی که برخی کاربران با راه‌اندازی فراخوان «نه به کمیته امداد» خواستار رسیدگی و توجه بیشتر مسئولان کمیته امداد به اقشار نیازمند و ضعیف کشور شدند.

کمیته امداد درباره هزینه کرد صدقات شفاف‌سازی کند

سلامت نیوز:هفته گذشته بود که انتشار فیلمی جعلی از مراسم افطاری کمیته امداد در نوار غزه فلسطین، واکنش‌ها و بازتاب‌های متفاوتی را در فضای مجازی به‌راه انداخت، تاجایی که برخی  کاربران با راه‌اندازی فراخوان «نه به کمیته امداد» خواستار رسیدگی و توجه بیشتر مسئولان کمیته امداد به اقشار نیازمند و ضعیف کشور شدند،

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران، در حالی که سید پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد طی توضیحاتی ضمن رد این شایعه اعلام کرد: «کمیته امداد شرعاً و قانوناً اجازه جا‌به‌جایی صدقات و کمک‌های مردمی را ندارد. همچنین، این افطاری از محل کمک‌های مردمی جمع‌آوری شده از صندوق‌های مشخص با عنوان کمک به فلسطین تأمین شده و هیچ ارتباطی به صدقات و کمک‌های مردم ایران ندارد.»  از سوی دیگر بازتاب این مسأله در جامعه موجب شد تا نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و خواستار شفاف‌سازی این نهاد مردمی در زمینه صدقات و چگونگی هزینه کمک‌های نقدی شوند.

«سلمان خدادادی» نماینده مجلس در این زمینه  «این نهاد باید در زمینه شفاف‌سازی برای کمک‌های جمع‌آوری شده فعال‌تر عمل کند تا دیگر شاهد پخش این شایعه و ابهام‌ها در کشور نباشیم. البته این نهاد در برخی  موارد، گزارشی از عملکرد خود به مجلس ارائه می‌دهد، اما بهتر است با توجه به اینکه خیران در این نهاد نقش دارند، این شفاف سازی‌ها افزایش یابد.» وی ادامه می‌دهد: به طور مثال، این نهاد از محل پول‌های جمع آوری،

ساختمان‌هایی را برای کمک به نیازمندان احداث می‌کند که اگر مردم آن منطقه را هم در جریان این اتفاق‌ها بگذارد، اعتماد عمومی نسبت به کمیته امداد افزایش می‌یابد. این نماینده مجلس، تأکید می‌کند: این نهاد مردمی بخوبی محرومان را می‌شناسد و کمک‌های مناسبی را در مناطق مختلف ارائه می‌کند، اما ادامه این شایعات خطرناک است و باعث از دست رفتن اعتماد عمومی می‌شود.

خدادادی همچنین به فروش ساختمان سوهانک کمیته امداد به دانشگاه آزاد، اشاره کرده و می‌گوید: کمیته امداد یک نهاد مردمی است و بهتر است محل استقرار ساختمان‌های آن هم مردمی باشد و کمتر از ساختمان‌های وزارتی برای استقرار نیروهای این نهاد استفاده کند.لزوم اداره کمیته امداد با استفاده از کمک‌های مردمی«علیرضا محجوب»، نماینده مجلس نیز به لزوم اداره کمیته امداد از طریق کمک‌های مردمی تأکید کرده و می‌گوید: اگر این نهاد با منابع و کمک‌های مردمی اداره شود بهتر است.

چراکه در حال حاضر نیمی از منابع آن توسط بودجه دولتی تأمین می‌شود و این موضوع زیاد خوشایند نیست. وی درباره این شایعات هم این‌طور توضیح می‌دهد: اگرچه گمانه زنی‌هایی درباره ارسال کمک‌های مردمی کمیته امداد به کشور‌های فلسطین، لبنان و... مطرح می‌شود، اما تاکنون هیچ گزارش مستندی در این زمینه به مجلس ارائه نشده است. محجوب با اشاره به اینکه ما هم به‌عنوان نماینده مجلس خواستار شفافیت در زمینه صدقات مردمی هستیم، می‌افزاید: اگر شفاف‌سازی دقیقی در این زمینه انجام شود، دیگر شاهد این شایعه‌ها در کشور نخواهیم بود.

ضرورت شفاف‌سازی برای مردم
«فاطمه ذوالقدر» نماینده فراکسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه اگر گزارشی مبنی بر هزینه کمک‌های مردم در کشور‌های دیگر به دست ما برسد طرح تحقیق و تفحص از این نهاد را در مجلس کلید می‌زنیم، می گوید: من هم معتقدم باید شفافیت‌سازی لازم برای مردم انجام شود. مسئولان این کمیته می‌توانند با معتمدان هر منطقه جلساتی را برگزار کنند تا مردم هم درباره هزینه صدقات خود اطلاعات لازم را کسب کنند.


کمیته امداد مسئول تولید فقر نیست
آن‌طور که «علی محمد ذوالفقاری»، معاون امور مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) در واکنش به این شایعات به «ایران»، می‌گوید، کمیته امداد مجموعه کمک‌های جمع‌آوری شده با عنوان صدقه، زکات و طرح‌های اکرام در شهرستان‌ها را در همان محلی که اعلام شده، هزینه می‌کند و این کمک‌ها هرگز به مناطق دیگر ارسال نمی‌شود.

ذوالفقاری، ادامه می‌دهد: حتی هیچ هزینه‌ای از تشکیلات اداری این نهاد نیز از محل کمک‌های مردمی تأمین نمی‌شود و این هزینه‌ها از منابع دولتی است. وی در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود جمع‌آوری کمک‌های مردمی، همچنان وضعیت فقر در برخی  مناطق نگران‌کننده است، می‌گوید: کمیته امداد مسئول تولید فقر نیست و زمانی‌که افراد به مرحله نیازمندی می‌رسند، تحت پوشش این نهاد قرار می‌گیرند. عوامل متعددی مانند آسیب‌های اجتماعی موجب تولید فقر در کشور می‌شوند.

وی با رد ادعای برخی درباره شفاف نبودن وضعیت مالی کمیته امداد در حوزه جمع‌آوری کمک‌های مردمی و صدقات می‌گوید: در سال‌های اخیر تلاش کرده‌ایم تا با کمک خیرین، درباره صدقات اطلاع‌رسانی کرده و اعتماد عمومی را بالا ببریم. خوشبختانه بر اساس آمارهای ما، میزان کمک‌های مردمی نیز امسال نسبت به سال 95، بیش از
40 درصد افزایش پیدا کرده است. ذوالفقاری با اشاره به اینکه در دوماهه ابتدای امسال درآمدهای کل حوزه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد حدود 28 درصد رشد داشته است، می‌گوید: به طوری که در این مدت حدود 51 میلیارد و 600 میلیون تومان از طریق صندوق صدقات در اختیار کمیته امداد قرار گرفته است که این رقم در دوماهه ابتدایی سال گذشته، حدود 49 میلیارد و 700 میلیون تومان بوده است.

وی ادامه می‌دهد: این نهاد در ماه مبارک رمضان امسال توانست حدود 60 هزار حامی برای طرح اکرام ایتام و محسنین، جذب کند که میانگین پرداختی هر خیر به هر یتیم 160 هزار تومان و به خانواده‌های محسنین حدود 60 هزار تومان است. ذوالفقاری ادامه می‌دهد: در سال گذشته، مردم حدود 101 میلیارد تومان در قالب فطریه به این نهاد پرداخت کرده‌اند که این رقم، در همان زمان از سوی خیرین و رابط‌های روستایی میان نیازمندان در مساجد توزیع شد.

همچنین، 370 میلیارد تومان از این کمک‌ها نیز مربوط به زکات بوده است که این پول هم بین نیازمندان روستایی با مشارکت روحانیان و خیرین توزیع شد. ذوالفقاری با اشاره به اینکه حدود بیش از 300 میلیارد تومان در سال گذشته از طریق صندوق‌های صدقات جمع‌آوری شده است، می‌گوید: این رقم‌ها در قالب جهیزیه، مسکن، اشتغال، درمان، معیشت و خدمات آموزشی بین نیازمندان توزیع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار، میزان کمک‌های مردمی به ترتیب در استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، مشهد، اصفهان و فارس بیشتر از سایر استان‌ها بوده است، می‌گوید: در ایام ماه مبارک رمضان، اغلب شاهد افزایش کمک‌های مردمی به کمیته امداد هستیم. مردم در این ایام کمک‌هایی را در قالب پول، کالا و خدمات در اختیار کمیته امداد قرار می‌دهند، البته هنوز میزان کمک‌های مردمی امسال جمع‌بندی نشده و پس از تکمیل اعلام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha