وقتی کودکی بی‌هویت به دنیا بیاید مشکلات عدیده‌ای برای او و جامعه‌اش ایجاد می‌شود.

هفته‌ای 10 نوزاد بی‌هویت در پایتخت متولد می‌شوند

سلامت نیوز-*شکرالله حسن بیگی: وقتی کودکی بی‌هویت به دنیا بیاید مشکلات عدیده‌ای برای او و جامعه‌اش ایجاد می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، یکی از نخستین مشکلات چنین نوزادانی نامشخص بودن پدر و مادر و در نتیجه هویت ایرانی یا خارجی اوست. این نوزاد وقتی بزرگ‌تر شود نیاز به استفاده از خدمات شهروندی و اجتماعی پیدا می‌کند که نخستین آنها حق برخورداری از تحصیل است. همان‌‌گونه که می‌دانید، هیچ دانش‌آموزی بدون داشتن شناسنامه و هویت مشخص نمی‌تواند از خدمات آموزش و پرورش کشور استفاده کند.

نداشتن شناسنامه مشکلات ریز و درشت بسیاری برای بچه ایجاد می‌کند که بی‌شک، بی‌توجهی به این مسئله می‌تواند سبب وارد شدن آسیب‌های اجتماعی به افراد در دوران بزرگسالی و تبدیل او به بزهکار شود. برای کاهش تولد چنین نوزادانی تصمیم گرفته شده واحد مددکاری بیمارستان‌ها، بیشترین اطلاعات را از زنانی که فاقد هرگونه اوراق هویتی هستند و برای زایمان به بیمارستان مراجعه می‌کنند، تهیه کند. این اطلاعات شامل نام پدر، کد ملی، نشانی یا شماره تماس منزل فرد است. اگر مراجعه‌کننده این اطلاعات را در اختیار واحد مددکاری قرار دهد، اطلاعات دریافتی به اداره ثبت‌احوال انتقال داده و با استفاده از اطلاعات موجود در ثبت‌احوال پدر نوزاد شناسایی می‌شود.

متأسفانه در بسیاری از این موارد شاهد هستیم که اطلاعات ارائه شده درست نیست و نمی‌توان براساس ادعای مادر راستی‌آزمایی انجام داد. در این اوضاع مادر و فرزند همراه با مددکار بیمارستان به دادسرای ویژه‌ای که برای این کار تعیین شده است ارجاع داده می‌شوند و در نهایت با رأی قاضی هویت قانونی به نوزاد تازه متولد داده شود. ممکن است این سؤال ایجاد شود که اگر پدر فرزند در دسترس نباشد، چگونه می‌توان برای بچه شناسنامه تهیه کرد؟ در چنین شرایطی گواهی ولادت به نام مادر صادر می‌شود تا هیچ نوزادی بدون هویت باقی نماند.

*معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران:

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha