پزشک درمانگر اعتیاد گفت: درمان افراد وابسته به سوء‌مصرف ترامادول که به مصرف آن وابسته شده و عادت کرده‌اند؛ بسیار سخت و دشوار است.

درمان وابستگی به ترامادول بسیار سخت است

سلامت نیوز: پزشک درمانگر اعتیاد گفت: درمان افراد وابسته به سوء‌مصرف ترامادول که به مصرف آن وابسته شده و عادت کرده‌اند؛ بسیار سخت و دشوار است.
                                                                                                   
                                                                                                                                                             
به گزارش سلامت نیوز به نقل از  میزان دکتر سعید کفراشی درباره عوامل لغزش بیماران وابسته به سوء مصرف داروی ترامادول گفت: ما تصور می‌کردیم افرادی که ترامادول مصرف می‌کنند قطع مصرفشان راحت‌تر است، اما بعد از مدتی متوجه شدیم افرادی که ترامادول مصرف می‌کنند و برای درمان مراجعه می‌کنند اکثر قریب به اتفاق، بعد از شش ماه پاکی، مجدد به مصرف آن روی می‌آورند.

 

وی افزود: یکی از مهمترین علل برگشت مجدد این افراد، دسترسی آسان به این مواد و پایین بودن قیمت آن است و، چون ترامادول در داروخانه‌ها و عطاری‌ها با تجویز پزشک قابل دسترس است، برخی خانواده‌ها به دلیل عدم آگاهی، پذیرش بهتری به آن، نسبت به دیگر مواد افیونی دارند.

 

مسئول فنی مرکز درمان سوء مصرف مواد آینده ادامه داد: معمولا اشخاصی که به سمت ترامادول می‌روند چند دسته هستند افرادی که کار‌های سنگین دارند و مجبور به شب‌کاری هستند و برای رفع خستگی و سرحال بودن از این دارو استفاده می‌کنند، افرادی که در روابط جنسی خود از عارضه زود انزالی رنج می‌برند و در ابتدا با تجویز پزشک و سپس خودسرانه شروع به مصرف مداوم این دارو می‌کنند و دسته آخر معتادانی که بدون مشورت با پزشک و درمانگر اعتیاد برای ترک مواد به مصرف خودسرانه ترامادول روی می‌آورند.

 

کفراشی بیان داشت: درمان مصرف‌کنندگان ترامادول معمولا سخت است، زیرا ترامادول با فعل و انفعالاتی که در بدن انجام می‌دهد خاصیتی مانند دارو‌های ضدافسردگی دارد و با آن که داروی مخدری است سبب هوشیاری و فعالیت بیشتر در فرد می‌شود و شاید یکی از دلایل گرایش مصرف‌کنندگان به ترامادول همین ویژگی باشد.

 

وی ادامه داد: اشخاصی که به سمت مصرف این مواد می‌روند برای کسب لذت به سمت آن می‌روند با وجودی که معمولا مصرف‌کنندگان لذتجویی از مواد را انکار می‌کنند، بنابراین وقتی مصرف این مواد به صورت یک لذت برای شخص در می‌آید شرایط ترک هم در نتیجه سخت‌تر خواهد شد.

 

پزشک درمانگر اعتیاد افزود: تصور کنید شخصی که می‌خواهد مهارتی مثل اعتماد به نفس را کسب کند باید از طریق تمرین، آموزش و مشاوره به این مهارت دست یابد. وی باید مسیر دو ساله‌ای را طی کند تا بتواند به آنچه که هدفش است، برسد، اما برخی افراد برای رسیدن فوری به هدف و بدون اطلاع از عوارض و پیامد‌هایی که گریبانگیرش خواهند شد با سوء مصرف مواد و یا مصرف برخی دارو‌ها مثل ترامادول در مدت کوتاهی به هدف خود می‌رسند.

 

کفراشی تصریح کرد: نکته مهم اینجاست که این اشخاص فقط برای مقطعی از زمان می‌توانند به آن مهارت برسند، زیرا پس از مدت کوتاهی وابسته به مخدر می‌شوند و از هدفی که داشتند دور می‌شوند.

 

وی درباره اینکه معمولا ترک کردن برای چه افرادی راحت‌تر و با موفقیت بیشتری رو به رو خواهد بود، گفت: در افرادی که برای ترک مراجعه می‌کنند معمولا با چند گروه از خانواده‌ها روبه رو هستیم گروهی که متوجه می‌شوند که یکی از افراد خانواده به مصرف مواد روی آورده و این فرد مصرف‌کننده، مصرف مواد را نمی‌پذیرد، اما خانواده اصرار به درمان دارد، در این افراد شانس بیشتر و موفقیت بیشتری برای درمان قطعی وجود دارد.

 

کفراشی افزود: عده دیگری هستند که در خانواده متوجه مصرف مواد در فرد می‌شوند، اما به جای اینکه به صورت منطقی با این مشکل برخورد کنند بیشتر با آن سازش می‌کنند، بدون آنکه درمانی صورت بگیرد. در واقع خانواده برای حفظ رابطه بین خود آن را پذیرفته‌اند که به آن "هم وابستگی در خانواده " می‌گویند. تعداد اینگونه خانواده‌ها متاسفانه زیاد است و درمان این نوع افراد اگر مصرف مواد طولانی مدت باشد بسیار سخت خواهد بود.

 

وی در پایان گفت: ترامادول با تاثیر بر مغز و عملکرد عصبی، تاثیرات خود را می‌گذارد و خطر عادت کردن و تحمل بدن نسبت به این دارو بسیار بالا است، به خاطر همین عادت و وابستگی شدید به آن، درمان سخت‌تری هم دارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha