دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰

وزارت بهداشت، آیین نامه ای را تحت عنوان اداره بیمارستان های مستقل، ابلاغ کرده است که با واکنش های مختلفی از سوی انجمن ها و سازمان های مرتبط با حوزه سلامت مواجه شده است.

بیمارستان ها چگونه «مستقل» می شوند؟

سلامت نیوز:وزارت بهداشت، آیین نامه ای را تحت عنوان اداره بیمارستان های مستقل، ابلاغ کرده است که با واکنش های مختلفی از سوی انجمن ها و سازمان های مرتبط با حوزه سلامت مواجه شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، بر اساس آیین نامه ای که وزارت بهداشت ابلاغ کرده است، اداره بیمارستان های مستقل، قرار است به مدیریت بیمارستان ها کمک کند و منجر به ارتقای کیفیت خدمات به بیماران شود. اما، برخی دست اندرکاران حوزه سلامت، بر این عقیده اند که این آیین نامه نمی تواند به بهبود وضعیت بیمارستان ها کمک کند.

آنچه وزارت بهداشت به عنوان چارت این بیمارستان ها تعریف کرده است، بیمارستان های مستقل توسط مدیرعامل و هیات عامل اداره می شود.

محمدجواد جمالی نوبندگانی نماینده مردم فسا در مجلس، در واکنش به انتشار خبر اداره مستقل بیمارستان‌ها که آئین‌نامه آن توسط وزارت بهداشت ابلاغ شده است گفت: اگر اداره مستقل بیمارستان‌ها به این معنا باشد که خودکفا شوند، با توجه به اینکه یکبار در گذشته این خودکفایی را تجربه کرده‌اند قطعا بیچاره خواهند شد و در روند خدمات‌رسانی آنها اختلال ایجاد خواهد شد.

وی تاکید کرد: اداره بیمارستان‌ها به روش هیات امنایی شدن در صورتی موفق خواهد بود که با کمک دولت صورت بگیرد، اما اگر قرار باشد به صورت کاملا مستقل اداره شوند از کجا باید منابع مالی لازم برای اداره خود را تامین کنند. بنابراین قطعا اگر بیمارستان‌ها توسط دولت تامین مالی نشوند باید برای تامین نیازهای خود از بیماران یا بخش‌های دیگر پول بگیرند. هم‌اکنون در تمام کشورهای دنیا حتی کشورهایی که با اقتصاد آزاد اداره می‌شوند هم حوزه بهداشت و درمان توسط دولت مدیریت می‌شود، بنابراین منوط به اینکه دولت هزینه‌های بیمارستان‌ها را پرداخت کند اداره مستقل بیمارستان‌ها اقدام در خوری خواهد بود.

در همین حال، دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت در مورد تدوین آئین‌نامه وزارت بهداشت برای استقلال بیمارستان‌ها، گفت: ما حدود ۴ سال است که روی این موضوع کار می‌کنیم که بیمارستان‌ها بتوانند درآمد و هزینه‌هایش را کنترل کنند و هزینه‌ای بیشتر از آنچه درآمد دارند برای کشور، بیمه‌ها یا وزارت بهداشت ایجاد نکنند.

وی ادامه داد: به تازگی آئین‌نامه‌ای مبنی بر اداره مستقل بیمارستان‌ها ابلاغ کرده‌ایم به این معنا که بیمارستان‌ها زیر نظر دانشگاه‌ها هستند ولی یک هیات مدیره و مدیرعاملی آنها را اداره می‌کند که توسط رئیس دانشگاه انتخاب می‌شوند و تمام اختیارات مالی و پرسنلی در اختیار آنها قرار دارد، بنابراین به معنای استقلال کامل بیمارستان‌ها نیست.

هاشمی یادآورشد: در پی تحقق این استقلال نباید دانشگاه و ستاد دانشگاه در هر کار بیمارستان‌ها دخالت کنند که برای هر اقدامی همچون خرید تجهیزات یا استخدام نیرو در هر سمتی اعم از نظافتچی، نگهبان و کاردان نیاز به دریافت مجوز داشته باشند، بنابراین باید در این مورد اختیار بیشتری به بیمارستان‌ها می‌دادیم که اتفاق افتاد.

وی تصریح کرد: استقلال بیمارستان‌ها به معنای اداره مستقل بیمارستان‌ها و کلینیک های ویژه بوده که در پی آن به پزشکان اختیار دادیم، ضمن اینکه بیمارستان‌ها در بخش تامین تجهیزات و استخدام نیرو با مشکل مواجه هستند و کمبودهایی دارند به ویژه در حوزه نیروی انسانی که دولت قادر به تامین آن نیست، بنابراین واگذاری این اختیار به بیمارستان‌ها یک نقطه بسیار مهم است. البته در اداره مستقل بیمارستان‌ها همه مکلفند که تعرفه دولتی دریافت کنند و اگر خلاف آن صورت بگیرد مجرم هستند، چرا که ما بر روند فعالیت آنها نظارت خواهیم کرد، در عین حال بیمه‌ها هم تا ۹۰ درصد فعالیت‌های آنها را تحت پوشش قرار می‌دهند.

وزیر بهداشت، خاطرنشان کرد: بی‌تردید دستاورد استقلال بیمارستان‌ها اختیارات موسع‌تر روسای آنها خواهد بود که می‌توانند برای رفع مشکلاتشان تصمیم‌گیری کنند و این در حالی است که در شرایط کنونی تنها منویات ستاد را اجرا می‌کنند.

اکبر ترکی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در واکنش به اداره مستقل بیمارستان‌ها که آئین‌نامه آن توسط وزارت بهداشت ابلاغ شده است، گفت: بی‌تردید آنچه به عنوان اساس در رابطه با اداره مستقل بیمارستان‌ها بررسی شده و مدنظر قرار گرفته امر مناسبی است، اما نباید دست هیات امنا بیش از حد باز شود یا بر روند فعالیت آنها نظارت نشود که نه تنها رفع مشکلات بیمارستان را در پی نداشته باشد، بلکه به نوعی از آن سوی بام هم بیفتند و تصمیماتی اتخاذ کنند که به سلامت مردم آسیب برساند.

وی تاکید کرد: قطعا اداره مستقل بیمارستان‌ها در صورتی می‌تواند به تسریع روند رفع مشکلات این مراکز منتهی شود که وزارت بهداشت نظارت دقیق و مستمر بر نحوه فعالیت آنها داشته باشد.

در همین حال، محمدحسین قربانی یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با عنوان این مطلب که ناچار به برون سپاری خدمات سلامت هستیم، گفت: در قانون اساسی یک اصل در رابطه با برون سپاری وجود دارد که شامل تمام حوزه‌ها می شود و حوزه بهداشت و درمان نیز از آن مستثنی نیست، چرا که ما ناچار به اجرای آن هستیم.

وی با اشاره به مشکلات احتمالی که می‌تواند بعد از برون سپاری حوزه درمان کشور ایجاد شود خاطرنشان کرد: وقتی بخش خصوصی برای اداره این بخش وارد شود هم تملک بر آن دارد و هم ممکن است به تعهداتی که در این حوزه وجود دارد التزام نداشته باشد، کما اینکه تجربیاتی در این مورد در قالب مشاهده استفاده از رانت و لابی‌گری یا خصولتی‌سازی وجود دارد. البته این اقدام قابل دفاعی است که ما مصمم به عملیاتی شدن آن هستیم مشروط بر اینکه نظارت دقیقی بر روند اجرای آن صورت بگیرد تا به اهل فن واگذار شود، از سوی دیگر از رسالت اصلی خود که توجه به درمان مردم است انحراف پیدا نکند و بیمه‌ها نیز از اجرای این طرح حمایت کنند که این همان بحثی است که قانونگذار برای سرانه بیمه تعیین کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha