عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران گفت: اگر شرایط اعطای پروانه تاسیس داروخانه مبنی بر رعایت فاصله حذف شود، احتمال وقوع موج بزرگ مهاجرت داروخانه ها از شهرستان ها به استان ها و از محله های محروم شهری به بافت متمول و ثروتمند وجود دارد.

مهاجرت داروخانه ها به مناطق مرفه !

سلامت نیوز: عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران گفت: اگر شرایط اعطای پروانه تاسیس داروخانه مبنی بر رعایت فاصله حذف شود، احتمال وقوع موج بزرگ مهاجرت داروخانه ها از شهرستان ها به استان ها و از محله های محروم شهری به بافت متمول و ثروتمند وجود دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا در حال حاضر، تنها مرجع صدور مجوز تاسیس و تایید صلاحیت داروخانه ها و نظارت بر آنها بر عهده سازمان غذا و دارو است. سالهاست که دو محدودیت حد نصاب جمعیت و فاصله برای مجوز تاسیس داروخانه ها اعمال شده است اما اکنون زمزمه هایی مبنی بر ابلاغ آیین نامه جدید مجوز تاسیس داروخانه ها وجود دارد که براساس آن، دو شرط یاد شده یعنی حدنصاب فاصله و جمعیت برداشته می شود و داروخانه ها مجازند در هرنقطه ای که بخواهند تاسیس شوند.


آرش محبوبی، عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران درباره پیامدهای این تغییرات افزود: حذف فاکتورهای حدنصاب جمعیتی و فاصله داروخانه ها در مرحله نخست به سلامت جامعه آسیب می زند چرا که داروخانه ها اولین سطح دسترسی به امکانات درمانی و بهداشتی هستند و اولین مراجعه بیماران اغلب به داروخانه هاست.


محبوبی ادامه داد: از سوی دیگر گردش سرمایه و سوددهی داروخانه ها وابسته به تعداد نسخ و مطب های مجاورت داروخانه است.
عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران اظهار داشت: در حال حاضر در هر محله یک داروخانه وجود دارد اما اگر شرط رعایت تاسیس داروخانه برداشته شود ، داروخانه ها با توجه به تمرکز مطب ها و مجتمع های پزشکی در یک منطقه، همه در یک جا متمرکز خواهند شد چون سود داروخانه ها به لحاظ مالی بهتر می شود.
محبوبی افزود: این مساله موجب می شود که دسترسی مردم به دارو کاهش پیدا کند. هم اکنون متقاضیان تاسیس داروخانه برحسب شرط رعایت فاصله به شهرستان ها مراجعه می کنند اما اگر شرایط اعطای پروانه تاسیس داروخانه مبنی بر رعایت فاصله حذف شود، موج مهاجرت بزرگ داروخانه از شهرستان ها به استان ها و از محله های محروم به بافت شهری غنی و ثروتمند ایجاد خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: هنگامی که قشر ضعیف از خدمات دارویی محروم شوند، میزان عدالت اجتماعی و دسترسی به دارو اگر از بین نرود بطورقطع، کم خواهد شد.


وی تاکید کرد: حتی در بخش درمان نیز مساله «توجیه اقتصادی» مطرح است بنابراین با حذف شرط رعایت فاصله، برای فروش کالا یعنی دارو، رقابتی بین داروخانه ها ایجاد می شود که این مساله نیاز القائی مردم را در پی خواهد داشت.
عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران ادامه داد: همچنین با حذف شرایط حدنصاب فاصله و جمعیت برای تاسیس داروخانه احتمال شکل گیری روابط ناسالم بین پزشک و داروساز و نیز بازار سیاه وجود دارد.
به گفته محبوبی در حال حاضر داروخانه ها با شرایط موجود، وضعیت خوبی از نظر اقتصادی ندارند و مطالبات آنها از بیمارستان ها و بیمه ها به هشت ماه قبل بازمی گردد و با برداشتن حدنصاب جمعیت و فاصله ، بار دیگری به داروخانه ها تحمیل می شود.
عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران گفت: حذف حدنصاب جمعیت و فاصله برای تاسیس داروخانه و تغییر آیین نامه های مربوط به آن برای داروسازان شوک بزرگی به شمار می رود.
محبوبی اضافه کرد: ضمن اینکه برای تغییر آیین نامه های مربوط به تاسیس داروخانه، نظری از انجمن داروسازان تهران گرفته نشده است و این تصمیم به نظام دارویی کشور آسیب خواهد زد.


وی در پاسخ به این سئوال که آیا وجود شرط حدنصاب فاصله و جمعیت برای تاسیس داروخانه موجب نشده است که داروخانه های مجاور مطب ها و مجتمع های پزشکی به شکل انحصاری در یک منطقه سود داشته باشند، گفت: داروسازانی که در مناطق خاص داروخانه دارند، قدیمی هستند و تجربه دارند و برای کار خود زحمت کشیده اند و از سوی دیگر بطورقطع در خدمات تخصصی مانند خدمات دارویی به هرحال انحصار خواهیم داشت و کاملا طبیعی است.
عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران افزود: همانگونه که دانش آموختگان رشته پزشکی نمی توانند بلافاصله در تهران مطب بزنند، این شرایط برای داروسازان جدیدتر نیز هست اما این مساله در رشته پزشکی پذیرفته شده است.


وی یادآور شد: اغلب کسانی که در مناطق خوب داروخانه دارند، سابقه فعالیت در شهرستان داشته اند و امتیاز جمع کرده اند؛ مساله انحصار داروخانه ها فقط بهانه جویی برای عده ای است که مسیرهایی را رو به جلو حرکت کرده اند اما موفق نشده اند و حالا می خواهند سیستم موجود را از کار بیندازند.
وی این پرسش را مطرح کرد که اگرچند داروخانه کنار همدیگر، خدمات مشابهی را ارائه کنند، آیا احتمال فساد در ارایه خدمات مشاهده نخواهد شد؟ این در حالی است که اغلب کشورها مانند آلمان ، فرانسه و انگلیس قوانینی مانند رعایت حدنصاب فاصله و جمعیت برای تاسیس داروخانه را دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha