دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸

قریب به یك سال و نیم از حادثه غم انگیز ریزش ساختمان پلاسكو تهران می گذرد و هنوز خبری از ساخت بنای جدید این مركز تجاری مهم نیست .

خشت اول پلاسكوی جدید «كج» است

سلامت نیوز:قریب به یك سال و نیم از حادثه غم انگیز ریزش ساختمان پلاسكو تهران می گذرد و هنوز خبری از ساخت بنای جدید این مركز تجاری مهم نیست .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ، با آنكه بنیاد مستضعان به عنوان مالك زمین ساختمان پلاسكو ، بارها خبر از آغاز ساخت بنای جدید داده و شهرداری و سایر بخش‌ها را به همكاری و مشاركت طلبیده، اما هنوز وعده آغاز ساخت پلاسكوی جدید محقق نشده است.

مغازه‌داران پلاسكو بارها و بارها نسبت به بلاتكلیفی شان اعتراض كرده‌اند و با آنكه تعدادی واحد در مجتمع تجاری نور تهران برای فعالیت صنفی ‌شان اختصاص یافت، اما آن‌ها به دنبال حقوق مكتسبه خود هستند. در روزهای اخیر باردیگر موضوع ساخت پلاسكوی جدید و البته جدی تر از همیشه مطرح شده كه این بار مدیریت شهری تهران به دلیل طی نشدن مراحل قانونی ، معترض شده است.

اكنون گودبرداری و کلنگ زنی ساختمان پلاسکو با شرایط جدید و مطابق میل کسبه آسیب دیده این ساختمان تجاری که قدمت ۵۳ ساله داشت، آغاز شده است اما حاشیه‌هایی برای آن به وجود آمده که ادامه‌ کار را در هاله ای از ابهام فرو می‌برد.در گذشته مساله این بود که شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران مجوز برای ساخت پلاسکو به همان شکل و شمایل سابق و در ۱۵ طبقه نمی‌دادند و از سوی دیگر مسئولان بنیاد مستضعفان به عنوان مالک ساختمان، به کسبه آسیب دیده اعلام کرده بودند که برای ساخت این ساختمان با توجه به شرایط موجود بهایی پرداخت کنند که این بها از نظر کسبه غیر عادلانه بود.

همچنین مقرر شده بود که ساختمان شمالی پلاسکو که آسیبی ندیده بود، تخریب و به زیر بنای کلی پلاسکوی جدید ‌اضافه شود، اما این مساله نیز مورد اعتراض کسبه ساختمان شمالی پلاسکو قرار گرفت؛ چون آن‌ها معتقد بودند بر اساس کارشناسی صورت گرفته این ساختمان با مقاوم سازی می‌تواند به کار خود ادامه‌ دهد و درنهایت قرار بر این شد که ساختمان شمالی پلاسکو مقاوم‌سازی شوداما در زمینه ساخت ساختمان جدید پلاسکو که (۲۵ خرداد امسال کلنگ آن زده شده) واکنش‌هایی مبنی بر تخلف بودن این ماجرا مطرح شده است.

گودبرداری بدون جواز

دیروز در صحن شورای اسلامی شهر تهران اعتراضاتی از سوی برخی اعضای شورای شهر درباره چگونگی آغاز ساخت پلاسكوی جدید مطرح شد. علی اعطا، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران، با بیان اینکه در سالگرد تخریب پلاسکو در تذکری اعلام کردم که نحوه مواجهه ما با ساختمان پلاسکو به کارنامه مدیریت شهری بدل می‌شود، گفت: در روز عید فطر کلنگ آغاز عملیات اجرایی پلاسکو زده شد اما این اتفاق تعجب آور بود، چرا که نه جواز آن صادر شده و نه نقشه مصوب دارد و حتی درخواستی از سوی مالک برای تشکیل پرونده در کمیسیون ماده 5 نیز داده نشده است.وی با اشاره به مجموعه اختلافاتی که در این زمینه وجود دارد، افزود: وجود ساختمان شمالی، سرانجام پارکینگ اکبر و ... از جمله ابهاماتی است که باید برطرف شود و احتمالا به نظر می‌رسد با اطلاع شهرداری چنین اتفاقی صورت گرفته است.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه این کلنگ زنی بر خلاف ماده 100 قانون شهرداری‌ها مبنی بر اینکه هر گونه عملیات اجرایی بعد از گرفتن پروانه باید انجام شود، است اظهار کرد: هر چه سریع‌تر شهرداری باید سیر قانونی ساخت و ساز این ساختمان را آغاز کند و متاسفانه شهرداری در دوره جدید صرفا یک جلسه کمیسیون ماده 5 را تشکیل داده است.وی با بیان اینکه اینگونه کلنگ زنی‌های نمایشی جای سوال است، گفت: اجازه ندهیم که پروژه پلاسکو نیز مانند گود کنار برج میلاد شود که بنا به دلایل و اختلافاتی که در پی عدم سیر مراحل قانونی ایجاد شد به یک گود رها شده تبدیل شده است و تذکر من به شهرداری این است تا در اسرع وقت نسبت به این پرونده واکنش نشان دهد.

احمد مسجدجامعی، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به کلنگ زنی پروژه پلاسکو گفت: پلاسکو نماد یک ساختار خراب است و در تصمیمات برای ساختمان پلاسکو باید از نظر نمایندگان کسبه استفاده شود. وی با بیان اینکه پلاسکو بعد از بازار تهران بورس تولید پوشاک در کشور بود که هزاران نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم با آن در ارتباط بودند، تصریح کرد: با فرو ریختن پلاسکو، اقتصاد پوشاک صدمات زیادی دید.

وی با بیان اینکه ساخت پلاسکو دارای ابعاد و اضلاع مختلف است، گفت: شهرداری، میراث فرهنگی، مالکین و ... در این ساخت و ساز دخیل هستند اما متاسفانه از نقطه نظر اعضای اصناف استفاده نمی‌شود.افشین حبیب‌زاده، معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت كه از نظر مقررات، هر گونه عملیات عمرانی و ساختمان‌سازی باید با کسب مجوز از شهرداری تهران باشد اما به صورت شفاهی از سرپرست سابق معاونت شهرسازی در مورد مجوز ساخت پلاسکو سوال پرسیدم و وی عنوان کرده که هیچ مجوزی برای ساخت پلاسکو یا حتی گودبرداری آن صادر نشده است.

این اظهارات و ادعاها در حالی مطرح شد که محمد سعیدی‌کیا، رییس بنیاد مستضعفان درباره مجوز داشتن یا نداشتن عملیات ساخت و کلنگ‌زنی پلاسکوی جدید گفته که بر اساس جلسه‌ای که با استاندار تهران برگزار شد، تصویب کردیم که ساختمان پلاسکو با شرایط جدید و در ۱۵ طبقه ساخته شود که به زودی این مصوبه ابلاغ خواهد شد؛ بنابراین ساخت پلاسکوی جدید با شرایط کنونی تخلف محسوب نمی‌شود.

قدردانی از توجه به خواست مردم

موضوع بحث برانگیز دیواره نگار میدان ولیعصر (عج) تهران در حمایت از تیم ملی فوتبال نیز در جلسه دیروز شورای شهر مورد اشاره اعضای شورا قرار گرفت.

شهربانو امانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در این باره از دستور شهردار تهران برای تغییر و اصلاح دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) و اضافه شدن تصویر زنان در این طرح قدردانی کرد و گفت: مسئولانی که این طرح را به نمایش گذاشتند، برای زنان همان نقش سنتی مردسالارانه را ترویج می‌کنند و تغییر یک بیلبورد تغییری در ماهیت دیدگاه‌های آن‌ها ایجاد نمی‌کند. مشخص است که این‌ها با حضور زنان در صحنه‌های مختلف جامعه موافق نیستند.

زنان در فوتسال قهرمان شدند و خانم الهه احمدی، قهرمان تیراندازی شد اما به جای اینکه امکانات بیشتری در اختیار زنان قرار دهند باز هم شاهد بروز این تفکر هستیم که معتقد است اگر زنان را از جامعه حذف کنند، ارکان خانواده حفظ شده و جامعه اصلاح می‌شود.

این در حالی است که در حال حاضر نسل جوان، پدران، همسران و پسران بر این باورند که برای رسیدن به توسعه پایدار کشور باید زنان و مردان شانه به شانه یکدیگر در تمام بخش‌های جامعه تلاش کنند. اگر بر اساس حقوق شهروندی در این مورد از مردم نظرسنجی کنند خواهند دید که نظر اقشار مختلف مردم به اظهارات من نزدیک است.

امانی تاکید کرد: امروز نزدیک به یک سال است که اصلاح طلبان با رای قاطع مردم تهران، ری و شمیرانات در شورا و شهرداری مستقر هستند و مردم انتظار بیشتری از آن‌ها دارند. تفکر 14 ساله اصولگرایان هنوز در مدیریت شهری وجود دارد و متاسفانه هنوز رویکرد جدید مدیریت شورا و شهرداری را جدی نگرفته‌اند.

در این دوره برای اولین بار پس از 14سال شهرداری تهران به مناسبت روز زن، تصاویر مشاهیر زن را در شهر منتشر کرد. این اقدام بسیار با ارزش بود. این روند باید ادامه داشته باشد، نه اینکه با اقداماتی دیگر این موضوع را زیر سوال برد، پس جای خالی زنان در دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) قابل قبول نبود.ضمن تشکر از حساسیت جامعه به‌ویژه خبرنگاران و جامعه مجازی و تذکر صاحب‌نظران و مسئولان، از شهردار تهران می‌خواهم به عنوان یک اقدام پیشگیرانه و در راستای شفاف سازی هزینه طراحی، چاپ و نصب این بنر را به اطلاع عمومی مردم برساند.

درخواست دیدار با رهبری انقلاب

یكی دیگر از موضوعات خبرساز جلسه دیروز شورای شهر، درخواست محمد سالاری، رییس كمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران برای پیگیری دیدار دیدار اعضای شورای شهر و شهردار تهران با مقام معظم رهبری بود. محمد سالاری در این باره با بیان اینكه 9 ماه از شروع به کار شورای پنجم می‌گذرد اما متاسفانه هنوز دیدار با مقام معظم رهبری محقق نشده است، گفت: باتوجه به شرایط حساس کشور، منطقه و جهان و تاثیری که نحوه مدیریت شهر تهران و نحوه تعامل سازمان‌ها و نهادهای ذی‌مدخل و تمامی ارکان نظام با مدیریت شهر تهران در سرنوشت کشور دارد، پس از رییس شورا و شهردار تهران تقاضا دارم که هماهنگی‌های لازم را برای دیدار مدیریت شهری تهران اعم از اعضای شورا و شهردار تهران با مقام معظم رهبری انجام دهند تا از رهنمودهای ایشان در فرآیندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری‌ها بهره ببریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha