عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه آموزش اصول خودمراقبتی در جامعه، مانع بروز بیماری‌ها و باعث ارتقا سطح سلامت مردم می شود، گفت: جامعه باید برای دریافت آموزش‌های خودمراقبتی مطالبه گر باشند.

آموزش اصول خودمراقبتی در جامعه، مانع بروز بیماری‌ها می‌شود

سلامت نیوز:عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه آموزش اصول خودمراقبتی در جامعه، مانع بروز بیماری‌ها و باعث ارتقا سطح سلامت مردم می شود، گفت: جامعه باید برای دریافت آموزش‌های خودمراقبتی مطالبه گر باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، زهرا خزاعی پور در آستانه برگزاری ششمین سمپوزیوم و سومین جشنواره ملی خود مراقبتی و آموزش بیمار بیان کرد: خودمراقبتی هنری است که تمام افراد جامعه باید نسبت به آن آگاه باشند یعنی علاوه بر کارکنان بهداشتی و درمانی، تمام اقشار جامعه باید در این خصوص آگاهی داشته باشند.

وی با بیان اینکه خودمراقبتی به دو بخش تقسیم می شود، تصریح کرد: بخش اول مربوط به زمانی است که فرد سالم است. در این مواقع افراد باید با آگاهی نسبت به اصول خودمراقبتی به گونه ای رفتار و زندگی کنند تا دچار بیماری نشوند.

دبیر علمی ششمین سمپوزیوم و سومین جشنواره ملی خود مراقبتی و آموزش بیمار ادامه داد: برای مثال فردی دارای زمینه خانوادگی بیماری دیابت است برای اینکه به این بیماری دچار نشود باید با آگاهی نسبت به اصول خودمراقبتی از بروز بیماری و عوارض آن پیشگیری کند.

خزاعی پور با بیان اینکه بخش دوم خود مراقبتی مربوط به افرادی است که درگیر بیماری شده اند، یادآور شد: افرادی که بیمار می شوند می توانند با رعایت اصول خودمراقبتی مانع تشدید بیماری و عوارض آن شوند برای مثال اگر فردی دچار افزایش فشار خون است می تواند با خودمراقبتی مانع بروز بیماری های خطرناکی از جمله بیماری های قلبی و عروقی شود.

این متخصص پزشکی پیشگیری و اجتماعی ادامه داد: برای مثال فردی که دچار افرایش وزن است با خودمراقبتی می تواند علاوه بر کاهش وزن مانع بروز بیماری های خطرناکی مانند دیابت، بیماری قلبی و ... شود. اگر فردی که دچار چاقی شده نسبت به عوارض افزایش وزن آگاه باشد به راحتی با ورزش و رعایت رژیم غذایی ساده می تواند مانع تشدید بیماری یا بروز عوارض شود.

خزاعی پور با تاکید براینکه کارکنان بهداشتی و درمانی نیز باید اصول خودمراقبتی را رعایت کنند تا الگویی برای سایر اقشار جامعه باشند. وی خاطرنشان کرد: تا زمانیکه کارکنان بهداشتی و درمانی،  خود موارد آن را رعایت نکنند نمی توانند به مردم آموزش لازم را ارائه کنند. کادر درمان و تیم سلامت باید الگوی خودمراقبتی در جامعه باشند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه برای آموزش خودمراقبتی ابتدا باید نیازسنجی از افراد جامعه انجام شود، گفت: باید اصول خودمراقبتی بر اساس شرایط سنی، وضعیت سلامتی، سطح سواد، امکانات موجود و ... به افراد ارائه شود تا تاثیرگذار باشد برای مثال ما نمی توانیم اصولی که به یک نوجوان سالم آموزش می دهیم به یک نوجوان دیگری که از بیماری خاصی رنج می برد ارائه کنیم و از همه مهم تر اینکه نوع آموزش و محتوای آموزشی در افراد مختلف با توجه به شرایط فرد باید متفاوت باشد.

وی افزود: خودمراقبتی را می توان به صورت چهره به چهره، از طریق آموزش از راه دور، سخنرانی، کارگاه آموزشی و ... به افراد آموخت اما در انتخاب هر یک از روش ها باید به امکانات افراد نیز توجه داشت بنابراین نمی توان اصول و راه مشترکی را برای آموزش برای تمام افراد جامعه انتخاب کرد. اما انچه که با تحقیقات مشخص شده این است که ترکیبی از روشهای آموزشی موثر تر است.

دبیر علمی ششمین سمپوزیوم و سومین جشنواره ملی خود مراقبتی و آموزش بیمار با تاکید براینکه مردم باید برای دریافت آموزش های خودمراقبتی مطالبه گر باشند، بیان کرد: دریافت آموزش های لازم باید به مطالبه عمومی در جامعه تبدیل شود البته افراد باید به توجه داشته باشند برای پاسخ به این مطالبه نمی توان به تمام  منابع اعتبار کرد.

وی افزود: امروزه در فضای مجازی مطالب غیرمعتبر پزشکی بسیاری منتشر می شود که هیچ یک قابل اعتماد نیست بنابراین افراد باید بدانند بهترین منبع برای آموزش، مراکز بهداشتی و درمانی است.

خزاعی پور ادامه داد: اکنون در بیمارستان امام خمینی (ره) تهران کلینیک پیشگیری و ارتقا سلامت راه اندازی شده است که افراد حتی سالم می توانند با مراجعه علاوه بر کسب اطلاعات لازم برای حفظ سلامتی نسبت به ارتقا سلامت خود گام بردارند. در این کلینیک تمام ابعاد سلامت روحی، روانی و جسمانی فرد مورد بررسی قرار می گیرد و سپس راه های پیشگیری، درمان، جلوگیری از عود و تشدید علائم و ... به فرد آموزش داده می شود.

دبیر علمی ششمین سمپوزیوم و سومین جشنواره ملی خود مراقبتی و آموزش بیمار گفت: از مزایای خودمراقبتی، کاهش استرس، ایجاد انرژی و احساس مثبت شادی و آرامش ، افزایش شور و شوق زندگی و در نهایت بهبود تندرستی است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: در بسیاری از استان های کشور چنین کلینیک های دایر یا در حال راه اندازی است و افراد می توانند با مراجعه علاوه برکسب اطلاعات صحیح در راستای حفط سلامتی خود گام بردارند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha