یک هفته از خبر تجاوز به دختر بچه شش ساله اهل خمینی‌شهر و حواشی مربوط به اظهارات ناشایست ابطحی نماینده این شهر در مجلس، نگذشته بود که خبر تکان‌دهنده دیگری آمد‌.

سلامت نیوز:یک هفته از خبر تجاوز به دختر بچه شش ساله اهل خمینی‌شهر و حواشی مربوط به اظهارات ناشایست ابطحی نماینده این شهر در مجلس، نگذشته بود که خبر تکان‌دهنده دیگری آمد‌.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جهان صنعت ،مولوی طیب امام جمعه ایرانشهر در خطبه‌های خود در اقدامی نادر و شجاعانه خبر از تجاوز به 41 دختر در این شهر داد و اعلام کرد یک نفر از عاملان این تیم تجاوزکننده به دختران، بازداشت شده است‌.

خبر تجاوز در منطقه حساس و بسته بلوچستان‌. طیب در سخنرانی خود از کسی به عنوان متجاوز نام برده بود که غنی و صاحب نفوذ است و خطاب به صف نخست نماز جمعه عنوان کرده بود می‌دانید بچه‌هایتان مشغول چه کاری هستند؟ از سوی دیگر این شائبه مطرح شد که دیگر متجاوزان نیز از بین افراد صاحب نفوذ و قبایل منطقه هستند که اشاره به همان اظهارات طیب در خصوص کسانی بود که صف اول نماز جمعه می‌نشینند‌ اما این مساله چندان از سوی مسوولان به صورت رسمی عنوان نشد و صرفا ثروتمند بودن متجاوز دستگیر شده پررنگ شد‌.


خبر درست در میانه شادی عمیق ایرانیان از برد تیم ملی کشورمان در مسابقات جام‌جهانی در مقابل مراکش و در عید فطر منتشر شد‌. همین عامل باعث شد برخی از شهروندان سیستان‌و‌بلوچستانی در شبکه‌های اجتماعی درخواست کنند تا همه، موضوع را پیگیری کرده و اجازه ندهند بایکوت شود و این دختران مظلوم و خانواده‌های آنان را تنها نگذارند اما این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شد که امام‌جمعه دیگر حاضر به حرف زدن نشد و اطلاعاتی هم از خانواده‌های قربانی‌ها نداد‌.

خانواده‌ها هم به دلیل بافت سنتی، مذهبی و فرهنگی خاص و بسته آن منطقه سکوت مطلق کردند و کسی حاضر نشده تاکنون با رسانه‌ها در خصوص زمان وقوع این فاجعه و اتفاقات رخ داده صحبت کند‌. در میان سکوت برخی مسوولان این استان و از همه مهم‌تر خانواده‌های قربانیان تجاوز که مهم‌ترین استنادات محتوایی در سینه آنان حبس شده است، اما دادستان سیستان‌و‌بلوچستان عصر روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا تجاوز به 41 نفر را تکذیب کرد و گفت: ما فقط سه شکایت دریافت کرده‌ایم که یکی از آنها مربوط به دی‌ماه سال گذشته است و دیگری مربوط به اردیبهشت امسال و فقط یکی از آنها مرتبط با خرداد امسال است‌. استناد دادستانی به تعداد شکایت است و عنوان شده نمی‌توانند تایید کنند دقیقا چه تعداد تجاوز رخ داده و چند خانواده درگیر این اتفاق تلخ و شوم شده‌اند‌.

از سوی دیگر دادستان کل کشور با تکذیب ادعای مطرح شده مبنی بر تجاوز به تعدادی از دختران در شهرستان ایرانشهر از پیگیری این موضوع در دادستانی کل و مراجع قضایی استان سیستان‌و‌بلوچستان خبر داد‌. منتظری عنوان کرد: «مطابق اعلام مقامات قضایی محلی و دادستان سیستان‌و‌بلوچستان و بررسی‌هایی که بنده به عمل آوردم موضوع به این ترتیبی که مطرح شده تکذیب می‌شود‌.

کسی که چنین خبری را ساخته و بی‌مبنا در یک جمع عمومی و مراسمی اعلام کرده است حتما باید بتواند این ادعا را اثبات کند و در غیراین صورت این اقدام با عنوان اتهام تشویش اذهان عمومی به موجب قانون قابل تعقیب خواهد بود»‌. وی خاطرنشان کرد: «همه باید بدانند که مسایل مربوط به امور اخلاقی، نوامیس مردم و مسایلی که جنبه حیثیتی و خانوادگی دارد به موجب موازین شرعی و قانونی باید مکتوم بماند، بنابراین همگان وظیفه دارند اگر حادثه‌ای در جایی اتفاق افتاد آن را مکتوم کنند نه اینکه با طرح در اماکن عمومی در صورت بی‌اساس و بی‌مبنا بودن آن ذهن خانواده‌ها و افکار عمومی را مشوش کرده و موجبات سوءاستفاده عده‌ای را فراهم کنند‌.»


البته مکتوم ماندن این چنینی اگر با پیگیری مجدانه، عاجل و سختگیرانه دستگاه قضایی انجام گیرد، چندان بد نیست، اما مشکل آن است که افکار عمومی تصور می‌کنند با رسانه‌ای و عمومی کردن وقوع این آسیب‌ها، مجرم و جنایتکار سریع و دقیق‌تر به مجازات خود می‌رسد‌. این مساله البته فقط در ایران نیست و روند کند و وسواس مقامات قضایی که در بسیاری موارد اتفاقا مجرم مسلم را از عقوبت رهایی داده، حتی در اروپا و آمریکا نیز رخ داده است. کمپین اخیر زنان در اعتراض به آزار جنسی در ایالات متحده و اروپا قرینه‌ای بارز برای اثبات همین مدعاست‌.


مقامات قضایی البته این نکته را می‌دانند که بسیاری از خانواده‌ها حاضر به افشای آسیب دیدن زن، همسر یا دختر خود نیستند‌. حال اگر به جای قرار گرفتن در جبهه آسیب‌دیدگان و تلاش برای احقاق حقوق آنها، واقعیت‌ها کتمان شود آن وقت خانواده‌های نجیب و باآبرو که از جنایتکاران آسیب دیده‌اند، باید به چه کسی پناه ببرند؟
حتی اگر هدف از طرح این مساله حفظ آبرو و شخصیت آسیب‌دیدگان باشد، این توصیه باید به گونه‌ای مطرح و عملیاتی شود که به موضوع دستگیری و مجازات مجرمان و جنایتکاران لطمه نزند‌.


اما یکی از مسوولان شهری ایرانشهر که خود فعال اجتماعی نیز محسوب می‌شود، بالاخره بخشی از این سکوت را شکست و راز آن را به ما این گونه عنوان کرد‌.


«چندین ماه است که موضوع تجاوزها در شهرستان ایرانشهر اتفاق افتاده است اما حالا این موضوع رسانه‌ای شده.» او که نخواست نامش در گزارش عنوان شود، تاکید می‌کند: ابتدا یکی از دختران که معلم هم بوده شکایت می‌کند و موضوع پیش از آنکه توسط مولوی طیب در نماز جمعه عنوان شود، از سوی مسوولان قضایی و انتظامی در حال پیگیری بود‌.


اما پس از شکایت آن دختر و اعلام او به طیب، مولوی هم در نماز جمعه به صورت رسمی آن را رسانه‌ای می‌کند‌. به گفته طیب همان متهم دستگیر شده، به تجاوز به 41 نفر به همراه یک تیم اعتراف کرده است‌. این مسوول در خصوص علت تکذیب تجاوز به 41 دختر توسط دادستانی سیستان‌و‌بلوچستان می‌گوید: آنها بر اساس یافته‌های انتظامی که همان سه، چهار شکایت است خبرها را اعلام و بر اساس آن پرونده را پیگیری می‌کنند، چون برایشان مستندات و شکایاتی دال بر 41 تجاوز فعلا به دست نیامده است‌. در واقع خانواده‌ها جرات نکرده‌اند شکایت کنند‌.

به همین دلیل مسوولان قضایی معتقدند فعلا همان سه نفر که شکایت کرده‌اند، مستند هستند‌. این فعال اجتماعی- مدنی در ادامه تاکید می‌کند: شک ندارم چنین مساله‌ای با این میزان گستردگی رخ داده است و مطمئنم دختران مورد تجاوز قرار گرفته و خانواده‌های آنها با این سکوت و پنهان نگه داشتن، در معرض خطر بیشتری قرار می‌گیرند‌.


نکته تکان‌دهنده گفت‌وگوی این مسوول در ایرانشهر با ما آنجا بود که گفت: «هر چقدر سکوت خانواده‌هایی که دختران‌شان قربانی تعرض و تجاوز شده‌اند بیشتر ادامه یابد، منجر به وقوع قتل‌های ناموسی می‌شود و خود خانواده‌ها ممکن است قربانیان را به قتل برسانند‌. به نظر من دولت باید از این خانواده‌ها حمایت کند و به آنها اطمینان دهد کمک‌شان می‌کند‌. همین رسانه‌ای شدن موضوع باعث شد بیشتر بتوان این فاجعه را پیگیری کرد.»


این فعال اجتماعی در ادامه عنوان می‌کند: دانشگاه علوم‌‌پزشکی منطقه یک نفر را فرستاده به کسانی که شکایت کرده‌اند و قربانی تجاوز شده‌اند، خدمات روانشناسی و روانپزشکی ارائه ‌دهد‌.


وقتی قتل‌های ناموسی را پنهان می‌کنند و پیگیری نمی‌کنند
او با بیان اینکه در جامعه سنتی سیستان‌و‌بلوچستان ظرف سال‌های اخیر فضایی فراهم شد تا دلالان سیاسی و اقتصادی بتوانند خود را مطرح کنند، ادامه می‌دهد: فاجعه نوکیسگان، جامعه ما را فرا گرفته است و این طبقه که حالا روز‌به‌روز ثروتمندتر می‌شوند، هم در سیاست، هم در اقتصاد و هم در مباحث امنیتی نفوذ دارند و طبق ادعای مردم همین افراد حالا تبدیل به متجاوزان و زورگیران منطقه شده‌اند‌.

این فعال اجتماعی خاطرنشان می‌کند: مساله تجاوز و قتل‌های ناموسی در این منطقه هر چقدر تکرار شده، هیچ پیگیری‌ای نشده است‌. او یادآور می‌شود: چندی قبل سراغ پدری برای گفت‌وگو رفته که دختر کوچکش به قتل رسیده بود‌. دختر 9 ساله‌ای در «درگان» گم می‌شود و چند روز بعد جسد او در منطقه‌ای دیگر پیدا می‌شود و آنها متوجه می‌شوند دخترک توسط پسرخاله‌اش ربوده شده و به قتل رسیده و همان جا هم دفن شده! اما هیچ پیگیری‌ای نداشتند‌. منابع محلی همان موقع اعلام کردند بحث تجاوز به کودک پیش از قتل هم مطرح بوده‌. اما این موارد را متاسفانه هرگز رسانه‌ای نمی‌کنند و همیشه پنهان باقی می‌ماند‌.


زنان در بلوچستان تحت خشونت هستند
او تاکید می‌کند: جامعه سیستان‌و‌بلوچستان به دلیل مسایل قومی و به بهانه ناموس و غیرت، با انواع و اقسام خشونت علیه زنان، آنها را تحت فشار قرار می‌دهند‌. من معتقدم این 41 تجاوز امری عجیب و بی‌سابقه نیست زیرا بر اثر شدت مردسالاری و زن‌ستیزی در این جامعه، بستر آن از مدت‌ها قبل فراهم شده و فضای این فجایع ناگوار پیش آمده است‌.


با تمام این اوصاف یکی از روزنامه‌نگاران منطقه معتقد است: چنانچه باقی متجاوزان هم هر چه سریع‌تر دستگیر شوند، خانواده‌ها رغبت بیشتری برای حرف زدن و اطلاع دادن از جزییات و چند و چون این فاجعه تلخ پیدا خواهند کرد‌.
اما کاش تا دیر نشده کسی به گوش خانواده‌ها از طریق رسانه‌ها برساند که چنانچه به سکوت خود بیشتر ادامه دهند و موضوع تجاوز را پنهان کنند، نه تنها قدم مثبتی به نفع متجاوزان برداشته‌اند بلکه شاید همین حالا که این گزارش نگاشته می‌شود، دختری به قتل ناموسی رسیده باشد و دیگر فرصتی برای نجات او وجود نداشته باشد‌.

فرصت نجات از این همه سنت و فرهنگ و ترس و لاپوشانی شاید همین حالا با شکایت کردن به مراجع قضایی باشد تا شخصیت و اعتماد به دختران مورد آزار قرار گرفته و رنج کشیده بازگردد و بیش از این در دریای پنهانکاری غرق‌شان نکنند تا روح و جسم آسیب‌دیده خود را ترمیم کنند و به زندگی برگردند‌.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha