سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴
کد خبر: 246307

یک متخصص تغذیه گفت: شکستگی ناشی از پوکی استخوان به راحتی ترمیم نشده و گاهی برای فرد از کار افتادگی ایجاد می‌کند؛ لذا بایستی از دریافت کلسیم و ویتامین D از همان سنین کودکی غافل نبوده و دریافت سه تا چهار واحد لبنیات در روز باید مورد توجه قرار بگیرد.

برای پیشگیری از پوکی استخوان چه کنیم؟

سلامت نیوز: یک متخصص تغذیه گفت: شکستگی ناشی از پوکی استخوان به راحتی ترمیم نشده و گاهی برای فرد از کار افتادگی ایجاد می‌کند؛ لذا بایستی از دریافت کلسیم و ویتامین D از همان سنین کودکی غافل نبوده و دریافت سه تا چهار واحد لبنیات در روز باید مورد توجه قرار بگیرد.
                                                                                            
به گزارش سلامت نیوز به نقل از  میزان، پیام فرحبخش دکتری تغذیه درباره عوامل بروز پوکی استخوان در افراد گفت: شکستگی ناشی از پوکی استخوان به راحتی ترمیم نشده و گاهی برای فرد از کار افتادگی ایجاد می‌کند؛ لذا بایستی از دریافت کلسیم و ویتامین D  از همان سنین کودکی غافل نبوده و دریافت سه تا چهار واحد لبنیات در روز باید از دوران کودکی مورد توجه قرار بگیرد و این روند تا سنین کهنسالی ادامه پیدا کند.

فرحبخش بیان کرد: جایگاه کلسیم مغز دانه ها و حبوبات با شیر قابل مقایسه  نیست؛ لذا نمی توان لبنیات را از زندکی حذف کرد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی به افراد توصیه کرد اگر در مصرف شیر و ماست دچار مشکلات جسمی می شوند ، می توانند دوغ را جایگزین این مواد لبنی کرده و یا غذاهایی مصرف کنند که در آنها کشک به کار می‌رود.

وی با اشاره به این مطلب که چربی مانع جذب کلسیم است، ادامه داد: خامه و کره، چربی لبنیات بوده و در تقسیم بندی‌های تغذیه نمی توان آنها را لبنیات تصور کرد. همچنین ویتامین D در متابولیسم کلسیم خیلی موثر است. منابع غذایی در این زمینه خیلی کارایی ندارند و بعد از چک کردن سطح ویتامین D  در بدن توسط آزمایش، افراد می توانند مکمل های دارویی را به صورت قرص و آمپول استفاده کنند. گرچه زرده تخم مرغ،  شیر و گوشت مقادیری از ویتامین دی را تامین می کنند اما باید حداقل روزی  نیم ساعت در معرض نور آفتاب موثر باشیم  تا ویتامین D لازم را کسب کنیم. دست‌ها، صورت و مقداری از پاها در این فرایند باید در معرض آفتاب باشند.

نوربخش درباره افرادی که اضافه ورن دارند، نیز خاطرنشان کرد: این افراد برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان باید اضافه وزن خود را کاهش دهند. البته کاهش وزن‌های سریع نیز باعث پوکی استخوان شده و برداشت کلسیم افراد را مختل می کند. اشخاص نباید بدون مشورت با پزشک این کار را انجام دهند چرا که با از دست دادن شدید آب بدن و یا از بین بردن عضلات، وضعیت استخوان های بدن را بدتر می کنند. باید  از مصرف کافئین و فسفر زیاد  که توسط نوشیدن چای و نوشابه صورت می گیرد، اجتناب کنند چرا که مصرف بیش از اندازه نوشیدنی های گازدار می تواند باعث پوکی استخوان شود و بهتر است از منابع لبنی به جای قرص های مکمل استفاده کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در پایان اظهار کرد: تمام خانم های بالای 65 سال باید یک بار در سال سطح کلسیم خود را از طریق آزمایش های مربوطه  ارزیابی کنند و اگر سطح آن کاهش داشت، داروهای مربوطه را دریافت کنند. همچنین آقایان بالای 70 سال هم باید مورد ارزیابی در این زمینه قرار بگیرند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha