یک کارشناس کنترل کیفیت مواد غذایی درباره افراط در مصرف روغن‌های حیوانی و نباتی جامد در افراد چاق و کم تحرک هشدار داد و درباره اینکه چرا تهیه روغن کنجد در حضور مشتری، نشان از سلامت آن نیست، نیز توضیحاتی ارائه کرد.

چرا تهیه روغن کنجد در حضور مشتری نشان از سلامت آن نیست

سلامت نیوز:یک کارشناس کنترل کیفیت مواد غذایی درباره افراط در مصرف روغن‌های حیوانی و نباتی جامد در افراد چاق و کم تحرک هشدار داد و درباره اینکه چرا تهیه روغن کنجد در حضور مشتری، نشان از سلامت آن نیست، نیز توضیحاتی ارائه کرد.

 
به گزارش سلامت سلامت نیوز به نقل از  تسنیم، حسین زارع بیدکی با اشاره به اینکه روغن کنجد در برابر دیدگان مشتری، گرفته شود نشان از سلامت آن نیست، اظهار داشت: این نوع روغن‌ها به‌علت تصفیه نشدن، تاریخ مصرف آنها کوتاه مدت و حاوی مواد مضریست که سلامت عمومی را تهدید می‌کند.

زارع بیدکی افزود: روغن‌های خوراکی شامل دو گروه روغن نباتی یا گیاهی و روغن‌های حیوانی هستند.

وی اضافه کرد: افراط در مصرف روغن‌های حیوانی و نباتی جامد در افراد چاق و کم تحرک به علت اسیدهای چربی غیر اشباع موجود در آنها باعث افزایش کلسترول خون و درنهایت سکته می‌شود.

این کارشناس اظهار کرد: کارگاههای تولید روغن از ارده، زیتون، کنجد، سبوس برنج و روغن هسته انگور، به شدت گسترش یافته به صورتیکه در حال حاضر مصرف گسترده محصولات این کارگاهها معضلات بهداشتی در جامعه محسوب می‌شود.

کارشناس کنترل کیفیت مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد یادآور شد: این کارگاهها صرفا مجهز به یک دستگاه پرس برای استخراج روغن هستند و روغن خروجی را بدون هیچگونه عملیات تصفیه به مصرف کنندگان عرضه می‌کنند و این درحالیست که این روغن قبل از تصفیه، حاوی مقادیر زیادی مواد مضر مانند رطوبت، ذرات باقی مانده دانه، صمغ، اگزالات، فیتات، فلزات سنگین و مواد حساسیت زاست.

زارع بیدکی ادامه داد: رطوبت و ذرات دانه موجود در این نوع روغن، منجر به رشد و تکثیر انواع باکتری‌های بیماری زا می‌شود.

وی افزود: همچنین ذرات صمغ، اگزالات، فیتات، فلزات سنگین و مواد حساسیت زای موجود، فرایند واکنش‌های نامطلوب را در این نوع روغن تشدید کرده و شتاب می‌دهند به‌صورتی‌که حتی اگر روغن تولیدی در زمان استحصال قابل مصرف باشد در یک دوره کوتاه چند هفته ای، بدون تردید غیرقابل مصرف و بیماری زا خواهد بود.

این مسئول با بیان اینکه لازم است مصرف کنندگان از مصرف روغن‌های این چنینی خودداری و هنگام تهیه روغن با مطالعه برچسب به شماره پروانه ساخت و علامت استاندارد توجه داشته باشد ، اسید چرب اشباع کمتر، اسید چرب ترانس صفر و ایزومتر ترانس روغن پایین‌تر و به صفر نزدیکتر باشد.

زارع بیدکی تاکید کرد: روغن‌های سرخ کردنی، پخت و پز و یا سالاد را هر کدام را در جای خود استفاده کنید، زیرا روغن‌های مایع مخصوص پخت و پز، تحمل حرارت بالا را نداشته و فاسد می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha