نائب رئیس هیات مدیره انجمن ام اس ایران گفت: زنان سه تا چهار برابر بیشتر از مردان درگیر بیماری ام اس هستند.

شیوع ام اس در زنان سه برابر بیشتر از مردان است

سلامت نیوز:نائب رئیس هیات مدیره انجمن ام اس ایران گفت: زنان سه تا چهار برابر بیشتر از مردان درگیر بیماری ام اس هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، محمدعلی صحراییان روز سه‌شنبه در نشست خبری افزود: ام اس بیماری خودایمنی است و بیشتر در جوانان دیده می شود؛ علائم بالینی متفاوتی دارد و مشکلاتی همچون تاری دید، ضعف اندام، کم شدن قدرت حرکت و اختلالات ادراری برای مبتلایان به وجود می آورد.
نائب رئیس هیات مدیره انجمن ام اس ایران تصریح کرد: شروع علائم این بیماری به صورت حاد است و پس از معاینه پزشکی و انجام ام آر آی می توان این بیماری را تشخیص داد.


وی با اشاره به اینکه باید نگاه جامعه به این بیماری را تغییر داد تا درک صحیحی از آن در جامعه ایجاد شود، افزود: اهمیت بیماری ام اس در این است که این بیماری در دوران جوانی شروع می شود، طیف وسیعی را دربرمی گیرد و غیرقابل پیش بینی است و باعث شده که بیماری خاص باشد.
صحراییان اظهار داشت: مبتلایان به این بیماری برای راه رفتن و انجام کارهای روزمره نیاز به کمک دارند البته باورهای اشتباهی در این بیماری وجود دارد که باید آنها را تغییر داد.


وی برخی از این باورهای اشتباه را واگیردار بودن و اینکه بیماران مبتلا نمی توانند ازدواج کنند یا باردار شوند، عنوان کرد و افزود: اینها تصورات نادرستی است و باید درک درستی از این بیماری در جامعه ایجاد شود؛ نباید برای درمان این بیماری نه امید واهی داد و نه آن را وحشتناک جلوه داد.
صحراییان یکی از دلایل حملات این بیماری را استرس و تنش های روزمره عنوان کرد و گفت: اینکه استرس باعث ایجاد این بیماری شود، ثابت شده نیست اما در تشدید بیماری نقش مهمی دارد و با توجه به اینکه ١5٠ سال از وجود این بیماری در جهان می گذرد، هنوز علت دقیق بروز این بیماری مشخص نشده است.
وی ادامه داد: عوامل خطرزای بیماری وجود دارد که عمدتاً به عنوان عوامل محیطی شناخته می شوند که علاوه بر عوامل ژنتیکی باید مورد توجه قرار گیرند؛ البته درباره عوامل محیطی اطلاعات زیادی وجود دارد اما هیچ کدام ثابت شده نیست.

* سیگار احتمال ابتلا به ام اس را افزایش می دهد
صحراییان افزود: سیگار از مواردی است که احتمال ابتلا به بیماری ام اس را افزایش می دهد و اگر مصرف سیگار کاهش یابد احتمال ام اس کمتر می شود و به طور میانگین ١5 تا ٢٠ درصد کاهش می یابد.
وی در عین حال ادامه داد که سالانه سه تا پنج هزار نفر بیمار جدید ام اس در کشور اضافه می شود که می توان با حذف سیگار سالانه از 5٠٠ تا 6٠٠ نفر مبتلا به این بیماری پیشگیری کرد.
وی با بیان اینکه نقص ویتامین D در بین نوجوانان و جوانان از دیگر مواردی است که می تواند افراد را به ام اس مبتلا کند، اظهار داشت: راهکارهایی که می تواند افراد را از ابتلا به بیماری ام اس دور کند، مساله دارودرمانی، کاهش مصرف سیگار، کاهش تنش و استرس، شروع ورزش از سال های اولیه بیکاری و اصلاح ویتامین D است که امیدواریم با این روش ها بتوان از شیوع این بیماری جلوگیری کرد.
صحراییان تصریح کرد: از آنجا که داروها باعث می شود تعداد حملات و تنش ها در سال در بیماران مبتلا به ام اس کاهش یابد، میزان ناتوانی هم به درصد پایین تری می رسد و سال های بدون ناتوانی بیمار افزایش می یابد؛ البته اگر بیمار مبتلا به این بیماری سیگار را ادامه دهد، احتمال ناتوانی فرد نیز وجود دارد.
نائب رئیس هیات مدیره انجمن ام اس ایران ادامه داد: سه مثلث اصلی در پیشگیری از بیماری ام اس می تواند آرامش، ورزش و مصرف دارو باشد البته تغذیه و رژیم های غذایی و استفاده از غذاهای کم چرب، میوه و سبزیجات نیز به تمام این بیماران توصیه می شود.

* 75 درصد بیماران ام اس از داروهای ایرانی استفاده می کنند
صحراییان اضافه کرد که اولین داروی ایرانی برای این بیماران در سال 1385 تولید شده است و ما به داروهای ایرانی اعتماد داریم و بیشتر این داروها مورد مصرف بیماران است.
وی خاطرنشان کرد: در بیماری ام اس چون قدرت فرد در کنترل بیماری کافی نیست و هیچ مدلی از دارو نداریم که بیماری را به صورت صددرصد کنترل کند، ممکن است برای گروهی از بیماران کامل جواب ندهد؛ بنابراین پاسخ دهی بیماران به داروها از 40 تا 70 درصد است.

* ام اس درمان قطعی ندارد
وی اضافه کرد: در حال حاضر درمان قطعی برای بیماری ام اس وجود ندارد؛ این بیماری طولانی، رفت و برگشتی و حمله ای است و مطئمن باشید که اگر کسی درمان این بیماری را کشف کند، به سرعت روش درمان در تمام دنیا پخش خواهد شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha