عمق نفوذ لیزرهای مو محدود و نهایتاً تا حد فولیکول‌های مو است و با تنظیم مناسب پارامترهای دستگاه و با تکیه‌بر دانش كافی و تجربه پزشك، آسیبی متوجه بافت‌های اطراف نخواهد شد.

استفاده از لیزر بهترین روش برای از بین بردن موهای زائد است؟

سلامت نیوز: عمق نفوذ لیزرهای مو محدود و نهایتاً تا حد فولیکول‌های مو است و با تنظیم مناسب پارامترهای دستگاه و با تکیه‌بر دانش كافی و تجربه پزشك، آسیبی متوجه بافت‌های اطراف نخواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، امروزه با حجم وسیع و غیرواقعی از تبلیغات در حوزه رسانه و فضای مجازی در خصوص «لیزر موهای زائد» مواجه هستیم كه بسیاری از آن هاهیجان انگیز و امیدوارکننده ولی البته غیرواقعی، غیرعلمی و گمراه‌کننده هستند!!!

از پیام‌های تبلیغاتی مانند «حذف دائمی موهای زائد» گرفته تا «تخفیف‌های ویژه» و در نهایت «لیزر موهای زائد رایگان»!!!!

متأسفانه نظارت جدی و اثرگذاری بر محتوای تولیدی این تبلیغات وجود ندارد و ضمن درگیر كردن ذهن خوانندگان با سؤالات و چالش‌های مختلف، باعث كشاندن مردم به مراكز غیرمجاز و مراكزی كه متخصص پوست حضور ندارد می‌گردد و نهایتاً مانند سایر روش‌های درمانی اگر به‌درستی و زیر نظر متخصص پوست انجام نشود، می‌تواند باعث لطمات جبران‌ناپذیر جسمی و مالی گردد.

در این مقاله سعی شده به برخی از سؤالات به‌صورت علمی و واقعی پاسخ داده شود.


آیا لیزر موهای زائد می‌تواند باعث نازایی و یا سرطان شود؟

عمق نفوذ لیزرهای مو محدود و نهایتاً تا حد فولیکول‌های مو است و با تنظیم مناسب پارامترهای دستگاه و با تکیه‌بر دانش كافی و تجربه پزشك، آسیبی متوجه بافت‌های اطراف نخواهد شد.

گزارشی از سرطان پستان در لیزر ناحیه زیر بغل نداریم و همچنین ناباروری در لیزر شكم و بدن گزارش نشده است.

هیچ گزارشی مبنی بر آسیب به غده تیروئید در لیزر موهای زائد گردن نیز وجود ندارد.


آیا افزایش موها به معنای وجود اختلالات هورمونی است؟

همه موهایی كه لیزر می‌شوند، موهای زائد نیستند و بیشتر بیماران با اهداف زیبایی برای برداشت مو مراجعه می‌نمایند (به‌خصوص در مردان).

دو تعریف جداگانه از موهای زائد

١- هیپرتریكوز: به افزایش رشد مو در هر ناحیه از بدن گفته می‌شود كه می‌تواند «موضعی» و یا «منتشر در تمام بدن» و با علل مختلف باشد و معمولاً غیر وابسته به «آندروژن‌ها» (هورمون‌های مردانه ساز) و اغلب علت ژنتیكی یا نژادی دارد و گاهی می‌تواند در اثر اختلالات غددی، سوءتغذیه و داروها ایجاد شود.

٢-هیرسوتیسم: به افزایش رشد موهای زائد درخانم ها با الگوی مردانه ودرمناطق وابسته به «آندروژن ها» (اغلب در ناحیه صورت) گفته می‌شود كه می‌تواند علل هورمونی و سرشتی یا خانوادگی داشته باشد


لیزر چگونه موها را از بین می‌برد؟

امواج لیزر با چند مكانیسم باعث از بین رفتن موهای زائد می‌شوند:

به‌طور ساده  نور لیزر به  حرارت تبدیل می‌شود و جذب حرارت توسط بافت مشخص كه در اینجا رنگ‌دانه موجود در ساقه مو است  و انتقال حرارت به پیاز مو منجر به آسیب و از بین رفتن آن می‌شود.


آیا عملكرد لیزر در از بین بردن موهای زائد دائمی است؟

خیر، طبق تعریف سازمان غذا و داروی آمریكا از بین رفتن «دائمی» موها به كاهش پایدار و طولانی‌مدت تعداد موهای قابل رشد بعد از انجام درمان اطلاق می‌شود و الزاماً به معنی از بین رفتن كامل موهای منطقه تحت درمان نیست و پزشك باید به‌طور واضح نتیجه درمان را به بیماران گوشزد نماید واز ایجاد انتظارات غیرواقعی پیشگیری كند.

ممكن است دوره بی‌مو بودن، سال‌ها طول بكشد ولی دائمی نیست و هرگونه تبلیغات با محتوای «لیزر دائمی موهای زائد»، غیرعلمی و سودجویانه است.


چرا استفاده از لیزر بهترین روش برای از بین بردن موهای زائد است؟


روش‌های درمانی مختلفی برای حذف موهای زائد وجود دارد كه هریك مضرات و فواید خود رادارند: داروها، سفید كردن موها، تراشیدن یا كندن مو با موم، موكن و یا مواد شیمیایی، الكترولیز و لیزر….

از بین روش‌های درمانی فوق، نتیجه الكترولیز و لیزر ماندگارتر است ولی با روش الكترولیز خطر ایجاد عوارضی مانند لك و درد و اسكار وجود دارد كه با انجام لیزر زیر نظر متخصص پوست و مو احتمال ایجاد این عوارض به حداقل ممكن می‌رسد، از طرفی لیزر در حذف موهای زائد از روش‌های دیگر بسیار مؤثرتر است و مدت‌زمان طولانی‌تری می‌توان از شر موهای زائد در امان بود.

استفاده از لیزر در از بین بردن موهای زائد بیشتر برای چه كسانی مناسب است؟

افراد باپوست روشن و موی تیره، ایده آل ترین انتخاب برای انجام لیزر موهای زائد هستند و در افراد با موهای بور یا خاكستری اثر لیزر كمتر می‌شود و تقریباً حذف دائمی موها در این افراد نامحتمل است.


تشخیص نوع لیزر مناسب برای از بین بردن موهای زائد هر فرد چگونه است؟

متخصص پوست و مو با تکیه‌بر دانش و تجربه خود و با شناخت كامل از فیزیك لیزر و مراحل رشد مو و نوع پوست بیمار و پاسخ‌های بافتی، لیزر مناسب را انتخاب می‌نماید.

به‌طورکلی پوست‌های روشن به لیزر الكساندرایت ٧٥٥نانومتر و دایود ٨٠٠ نانومتر پاسخ بهتری می‌دهند در حالی كه لیزر مناسب برای پوست‌های تیره ان دی یاگ ١٠٦٤ نانومتر است.

در خصوص نوع دستگاه باید به این نكته اشاره كرد كه اثربخشی لیزرهای‌ باکیفیت و استاندارد تا حدی شبیه به هم است و ازنظر سیستمهای خنک‌کننده و سرعت انجام كار و…. تفاوت‌هایی وجود دارد.

در كشور ما لیزر الكساندرایت به‌عنوان لیزر بهتر و گران‌قیمت‌تر معرفی گردیده است درحالی‌که در افراد باپوست تیره لیزر دایود و ان دی یاگ با عوارض كمتری همراه است و بیماران باید انتخاب نوع لیزر را به پزشك معالج خود بسپارند.

برخلاف تبلیغات دروغین و گمراه‌کننده كه بانام بردن از نوع لیزر و نام دستگاه، موفقیت درمان را تضمین می‌نمایند!!!!

فقط نوع دستگاه تضمین‌کننده نتایج درمان نیست بلكه تجربه و دانش پزشك است كه با انتخاب لیزر مناسب برای بیمار به نتایج درمانی موردنظر می‌رسد.

چه‌بسا بیماران زیادی كه با همین تبلیغات به سمت مراكز و افراد فاقد صلاحیت كشیده می‌شوند و دچار عوارضی مانند سوختگی و لك و تاول و جوشگاه دائمی و…می‌شوند.


درمان موهای زائد با لیزر در چند جلسه و چه فواصلی انجام می‌شود؟

مهم‌ترین مكانیسم عمل لیزر در از بین بردن موی زائد، اثر بر روی قسمت رنگ‌دانه فولیكول مو است، بنابراین زمانی كه رشد مجدد مو انجام گرفت و فولیكول مو وجود داشت، نوبت بعدی لیزر انجام می‌شود كه زمان رشد مجدد مو با توجه به چرخه طبیعی مو و محل و رنگ و ضخامت مو و رنگ پوست و نژاد و اختلالات هورمونی، به‌طور متوسط بین ٦-٨ هفته است، بنابراین هر ٦-٨ هفته یک‌بار درمان انجام می‌شود.

برای رسیدن به پاسخ درمانی  بین ٧٠-٩٠ درصدی، نیاز هست كه به‌طور متوسط ٣-٨ جلسه درمان  با فواصل ٦-٨ هفته‌ای انجام شود.


آیا استفاده از لیزر در درمان موهای زائد دردناك است؟

درجاتی از درد در حین و مدت كوتاهی بعد از انجام لیزر وجود دارد، بنابراین  قبل از انجام لیزر برای افزایش راحتی بیماران از کرم‌های بی‌حس‌کننده موضعی  استفاده می‌شود.

انجام لیزر در ناحیه  لب‌ها و كشاله ران دردناک‌تر است.


قبل از هر جلسه درمان لیزر چه نكاتی باید رعایت شود؟

توصیه می‌شود كه بیماران از چند هفته قبل از انجام لیزر درمانی از ضد آفتاب‌های وسیع الطیف استفاده نمایند و از برنزه كردن قبل و بعد از لیزر درمانی خودداری نمایند.

از اقداماتی مانند موم یا بند انداختن ویا الكترولیز قبل از لیزر اجتناب شود ولی استفاده از شیو كردن یا کرم‌های موبر منعی ندارد.


پس از هر جلسه درمان موهای زائد با لیزر چه علائمی ایجاد می‌شود؟

متخصص پوست و مو بسته به ضخامت، رنگ مو و رنگ پوست و محل لیزر، پارامترهای مناسب هر دستگاه را انتخاب می‌نماید تا لیزر منجر به سوختگی و تاول و اسكار و … نگردد و از طرفی واكنش پوست بیمار به انرژی لیزر را ارزیابی می‌کند تا از انتخاب مناسب پارامترهای دستگاه و كفایت درمان مطمئن شود.

عوارضی مانند قرمزی و یا اختلال رنگدانه ای، خفیف و گذرا هستند و بعد از چند ساعت تا چند روز برطرف می‌شوند.

گاهی بعد از لیزر فولیكولیت و عوارضی شبیه آكنه (جوش) ایجاد كه می‌شود كه به علت انسداد مجاری پوست بوده كه این مورد هم گذرا بوده و توسط پزشك اصلاح می‌شود.


آیا درمان موهای زائد با استفاده از لیزر می‌تواند منجر به افزایش رشد موها در بعضی مناطق شود؟

در پوستهای تیره و با بعضی از سیستم‌های لیزری، القاء رشد مو در حاشیه محل درمان دیده می‌شود كه بیشتر در ناحیه صورت و گردن اتفاق می‌افتد.

پاسخ التهابی ایجادشده به علت انتخاب نامناسب  نفوذ لیزر زیر حد درمانی می‌تواند علت این رشد متناقض مو باشد.


علت تخفیفات گسترده و یا انجام لیزر موی زائد به‌صورت رایگان چیست!؟

لازم به ذكر است كه تعرفه انجام لیزر موی زائد در مراكز و مطب‌های مجاز زیر نظر متخصصین پوست و مو و با دستگاه‌های باکیفیت و معتبر با توجه به قیمت‌های چند صدمیلیونی دستگاه‌ها و هزینه‌های مصرفی، بالاتر از آن چیزی است كه به‌طور كاذب تبلیغ می‌شود.

متأسفانه شرکت‌هایی با واردکردن دستگاه‌های بی‌کیفیت و فروش آن به افراد فاقد صلاحیت كسب سرمایه کرده‌اند و از طرفی اخیراً با آگهی‌های تخفیفی مواجه هستیم كه با جعل و نام بردن از اسامی دستگاه‌های لیزر معتبر، مدعی هستند كه هزینه‌های بسیار پائین دریافت می‌نمایند، اولاً مداخله در امور پزشكی توسط افراد فاقد صلاحیت، جرم بوده و پیگرد قضایی دارد، ثانیادر تماس با این مراكز مشخص می‌شود كه فواصل درمان را كاهش داده‌اند و تعداد جلسات را هم گاها دو برابر اعلام می‌نمایند و می‌توان حدس زد كه تعداد شاتها نیز زیر سؤال باشد و عملاً با ترفند تخفیف ولی با تحمیل تعداد جلسات زیاد و كاهش شاتها، همان مبلغ واقعی را از بیماران دریافت می‌نمایند و فقط هدف‌شان جذب بیمار از طریق تبلیغات كاذب و گمراه‌کننده است.


لیزرهای خانگی چه فرقی با لیزرهای تخصصی دارند؟

لیزرهای تخصصی برای حذف موهای زائد ارجح هستند و بیشترین نگرانی پزشكان متخصص در استفاده از لیزرهای خانگی عدم اطمینان از ایمنی این سیستم‌ها وعدم  توانایی مردم در استفاده صحیح از آن‌ها است. استفاده از لیزرهای خانگی در تیپ پوستی تیره و‌ برنزه ممنوع‌ است و در صورت استفاده نامناسب می‌تواند باعث تاول و لك و….. گردد.


اگر لیزر در مراکز غیرمجاز انجام شود یا زیر نظر متخصص پوست نباشد، چه عوارضی می‌تواند داشته باشد؟

سوختگی‌های شدید، تاول، لکه‌های ماندگار پوستی، فولیكولیت واسكارهای پوستی از عوارض شایع انجام لیزر توسط افراد فاقد صلاحیت و در مراكز غیرمجاز است.


مراكز مناسب تخصصی درمان لیزر را از چه طریق می‌توان پیدا كرد؟

فهرست  کلینیک‌های مجاز و اسامی و آدرس متخصصین پوست كشور به تفكیك استانی به‌منظور جلوگیری از سوءاستفاده افراد سودجو در سایت انجمن متخصصین پوست ایران به آدرس www.irsod.net در اختیار عموم قرارگرفته است.

* روابط عمومی انجمن متخصصین پوست ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha