چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 246376

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که استفاده از رژیم غذایی گیاهی باعث بهبود کنترل گلوکز، کلسترول و کم کردن وزن شده و کاهش مشکلات قلبی – عروقی و دیابت نوع دو را به‌طور هم‌زمان همراه خواهد داشت.

فواید رژیم غذایی گیاهی برای دیابتی‌ها

سلامت نیوز: تحقیقات جدید نشان می‌دهند که استفاده از رژیم غذایی گیاهی باعث بهبود کنترل گلوکز، کلسترول و کم کردن وزن شده و کاهش مشکلات قلبی – عروقی و دیابت نوع دو را به‌طور هم‌زمان همراه خواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که رژیم غذایی بر پایه گیاهان برای افراد دیابتی بسیار مفید است به‌طوری‌که استفاده از این رژیم غذایی در بهبود کنترل گلوکز، کلسترول و کم کردن وزن اشخاص دیابت نوع دو مؤثر خواهد بود.

محققان با توجه به نتایج این مطالعات پیشنهاد می‌کنند که از رژیم غذایی گیاهی برای کنترل گلوکز و سلامت قلب و عروق استفاده کنید. درواقع غذاهای گیاهی و میوه‌ها از چربی بسیار کمی برخوردار بوده و از فیتوکمیکال‌ها (phytochemicals) یا مواد شیمیایی گیاهی و فیبر غنی بوده و میزان کمی گلوکز دارند.

هانا کاهلیوا (Hana Kahleova) مدیر تحقیقات بالینی در کمیته پزشکان در واشنگتن دی سی در این رابطه اعلام کرد: «ارتباط بین دیابت و بیماری‌های قلبی - عروقی بسیار قوی است. آمارهای پزشکی نشان می‌دهند که ۶۰ تا ۷۰ درصد از افراد دیابتی نوع دو در اثر بیماری‌های قلبی - عروقی جان خود را از دست می‌دهند.»

او در ادامه توضیحاتش اظهار داشت: «خبر امیدوارکننده و مثبت این است که نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهند که تغییر رژیم غذایی و استفاده از رژیم غذایی گیاهی باعث کاهش مشکلات قلبی - عروقی و دیابت نوع دو به‌طور هم‌زمان می‌شود.»

محققان طی تحقیقات جدید خود دریافتند که افراد دیابتی نوع ۲، دو تا چهار برابر بیشتر از افراد غیر دیابتی درخطر احتمال مرگ در اثر بیماری‌های قلبی - عروقی قرار دارند. آن‌ها در این پروژه تحقیقاتی خود نزدیک به ۷۰۰ شرکت‌کننده را انتخاب کرده و تحت رژیم غذایی گیاهی قراردادند و از این تعداد نه مورد را به‌طور تصادفی انتخاب کردند و اثربخشی رژیم غذایی گیاهی را برای بیماران دیابتی مورد ارزیابی قراردادند.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهند، افرادی که از رژیم غذایی گیاهی استفاده می‌کنند دچار کاهش کلسترول، کاهش وزن و کاهش سطح هموگلوبین ای 1 سی (HbA1c) شدند و خطر بیماری‌های قلبی - عروقی در آن‌ها نسبت به افرادی که از رژیم غذایی غیر گیاهی استفاده می‌کنند، کم شده است.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهند استفاده از این رژیم غذایی، هیچ عوارض یا اثرات خاصی بر انسولین ناشتا، HDL-C، تری گلیسیرید و فشارخون بالا ایجاد نکرده است. محققان معتقد هستند که نتایج به‌دست‌آمده در حد متوسط بوده اما به‌طورکلی این افراد در دوران استفاده از رژیم غذایی گیاهی با کاهش انسولین ناشتا، تری گلیسیرید و حجم دور کمر روبرو شدند.

شرح کامل این پژوهش‌ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله مراقبت تغذیه‌ای (Clinical Nutrition) به چاپ رسیده و قابل‌دسترس است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha