معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام این که امکان تولید داروهای بیولوژیک در کشور فراهم است، گفت: در دو سال اخیر موفقیت های بسیار چشمگیری در این زمینه داشتیم.

امکان تولید داروهای بیولوژیک در کشور فراهم است

سلامت نیوز:  معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام این که امکان تولید داروهای بیولوژیک در کشور فراهم است، گفت: در دو سال اخیر موفقیت های بسیار چشمگیری در این زمینه داشتیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر رضا ملک زاده روز چهارشنبه در حاشیه افتتاحیه هیجدهمین کنگره آسیایی داروسازی بالینی و نهمین همایش داروسازی بالینی ایران در جمع خبرنگاران، از موفقیت محققان کشور در تولید 22 داروی بیولوژیک خبر داد.
وی با تاکید بر اینکه داروهای بیولوژیک فوق العاده گران هستند و اگر در داخل تولید نمی شدند، امکان مصرف آنها در مقیاس کنونی فراهم نبود، اظهار امیدواری کرد در آینده میزان داروهای وارداتی در این بخش کاهش یابد.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه، به موفقیت در تولید داروهای مورد نیاز در کشور اشاره کرد و گفت:در حال حاضر حدود 97 درصد داروهایی که در کشور مصرف می شود تولید داخلی است.
وی گفت: به همین دلیل بخش دارو در کشورمان تقریبا در بین کشورهای دنیا بسیار ارزان است و با پوششی که بیمه ها دارند، تقریبا در اختیار همه بیماران قرار می گیرند.
ملک زاده در عین حال اظهار داشت: پیشرفت های قابل توجهی در این زمینه داشتیم اما علم داروسازی رو به پیشرفت است و ما احتیاج داریم که تلاش بیشتری کنیم تا از دنیا عقب نمانیم.

** در زمینه رادیو داروها تا حدود زیادی خودکفا هستیم
وی به تولید رادیوداروها در کشور اشاره کرد و گفت: در زمینه رادیو داروها هم تا حدود زیادی خودکفا هستیم و همکاری ها بین صنعت دارویی و سازمان انرژی اتمی سبب شده اس که به این توفیق دست یابیم و بتوانیم اغلب نیازهای خود را برطرف کنیم.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین تاکید کرد: برنامه های متعددی در دستور کار قرار دارد تا نیازهایی را که برای آینده پیش بینی شده است، برطرف کنیم.
ملک زاده ادامه داد که در این همایش سعی کردیم شرکت های داروسازی را ترغیب کردیم تا بخشی از بودجه خود را در تحقیقات صرف کنند.

** تولید داخلی داروهای وارداتی از برنامه های مهم وزارت بهداشت
وی اظهار داشت: یکی از برنامه های بسیار مهم این وزارتخانه در آینده در مورد بازار واردات ای است که با تولید داخلی از واردات داروها بکاهیم.
ملک زاده با اشاره به این که بازار دارویی در بخش سلامت یکی از بخش های خیلی مهم اقتصادی است، گفت: تقریبا بازار داروی مصرفی ما در سال بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان است و حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان در اختیار تولید داخلی است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: فقط ۴ هزار میلیارد تومان از این داروها وارداتی است که امیدواریم در آینده کاهش پیدا کند.
وی با اشاره به این که داروسازان بالینی تقریبا ۲ درصد از کل داروسازان هستند، افزود: این افراد در کنار اطبا بالینی قرار می گیرند و سعی می کنند که عوارض داروی را کم و مصرف دارو را بهینه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha