سازمان ملل متحد روز سه شنبه اعلام کرد که تا پایان سال 2017، 68.5 میلیون نفر که شامل کودکان نیز می‌شوند، مجبور به فرار از خانه‌های خود به دلیل جنگ، خشونت و آزار و اذیت، به ویژه در کشورهایی مانند میانمار و سوریه شده‌اند.

۶۸.۵ میلیون آواره در دنیا

سلامت نیوز: سازمان ملل متحد روز سه شنبه اعلام کرد که تا پایان سال 2017، 68.5 میلیون نفر که شامل کودکان نیز می‌شوند، مجبور به فرار از خانه‌های خود به دلیل جنگ، خشونت و آزار و اذیت، به ویژه در کشورهایی مانند میانمار و سوریه شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، طبق این گزارش ترکیه با 3.5 میلیون پناهنده که بیشتر آنها سوری هستند، میزبان بزرگترین تعداد پناهندگان تا پایان سال 2017 است.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد به مناسب 19 ژوئن روز جهانی پناهندگی، گزارشی منتشر کرد که آمار تکان دهنده‌ای از وضعیت پناهندگی در جهان را نشان می‌دهد. طی این گزارش تا پایان سال 2017 تعداد پناهندگان، نزدیک به سه میلیون نسبت به سال قبل افزایش داشته است.
این در حالیست که طبق این گزارش، جهان در پایان سال 2017، شاهد افزایش 42 درصدی تعداد پناهندگان نسبت به یک دهه پیش بوده است و بیشتر آوارگان متعلق به کشورهای درحال توسعه هستند. در این میان شمار افرادی که به طور قانونی آواره شده‌اند به ازای یک نفر در هر 110 نفر در سراسر جهان گزارش شده است.

فیلیپو گراندی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه ده کشور بیشترین فراوانی پناهندگان را شامل می‌شوند، گفته است ؛ برای کاهش آمار پناهندگی باید رویکردهای سیاسی و مدیریتی در این کشورها اصلاح شود. در این میان خواست و اراده سیاسی دولتها، بر کاهش میزان رانده شدن مردم از کشورهایشان موثر خواهد بود.
نکته جالب دیگری که در گزارش فیلیپو گراندی به آن اشاره شده، آمار آوارگان داخلی یا بی‌خانمان‌هاست که در اثر فشارهای محیطی و خانگی، محل زندگی خود را ترک می‌کنند. بر اساس این گزارش ، در اواخر سال 2017، حدود 40 میلیون آواره داخلی (بی‌خانمان) در سراسر جهان وجود دارد. کلمیبا، سوریه و جمهوری دموکراتیک کنگو بیشترین تعداد این آوارگان را تشکیل داده‌اند.
هفت سال جنگ سوریه ، تا پایان سال گذشته بیش از 6.3 میلیون نفر را از این کشور آواره است که تقریبا یک سوم جمعیت جهانی پناهندگان را تشکیل می دهد. طبق این گزارش 6.2 میلیون سوری دیگر آواره داخلی هستند.
همچنین، دومین کشور بزرگ تولیدکننده پناهجویان در سال 2017، افغانستان بوده که جمعیت پناهجویان در این کشور در طول سال گذشته ، 2.6 میلیون نفر افزایش یافته است.
به ادعای این گزارش، بیشتر پناهندگان همچنان از کشورهای فقیر راهی کشورهای دیگر می‌شوند.
به عنوان مثال، پناهجویان میانمار در پایان سال 2017، به 1.2 میلیون نفر رسیدند که نسبت به سال قبل از آن رشد بیش از دو برابری داشته است. دلیل این امر، سرکوب وحشیانه ارتش این کشور بود که صدها هزار نفر از مسلمانان روهینگیا را مجبور به عبور از مرز این کشور کرد.

گزارش امسال کمیته پناهندگان همچنین نشان داد که عراق، سومالی، سودان و جمهوری دموکراتیک کنگو هم در زمره کشورهایی بودند که افراد بیشتری از آنها به کشورهای دیگر پناهنده شده‌اند.
گراندی همچنین گفته است، که علیرغم تمرکز بر تعداد مهاجران در اروپا و ایالات متحده، 85 درصد از پناهندگان در کشورهای کم‌درآمد و متوسط مانند لبنان، پاکستان و اوگاندا زندگی می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha