چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 246390

مدیر مرکز کنترل کیفیت شرکت آب و فاضلاب یزد با تایید افزایش میزان شوری آب شرب یزدی‌ها نسبت به سال گذشته، تصریح کرد: ذائقه مردم استان با میزان شوری کنونی آب شرب ناسازگار است و ممکن است منجر به دل درد افراد شود که کاملاً طبیعی و محسوس است.

دل‌درد شدن پس از مصرف آب در یزد، طبیعی است!

سلامت نیوز:مدیر مرکز کنترل کیفیت شرکت آب و فاضلاب یزد با تایید افزایش میزان شوری آب شرب یزدی‌ها نسبت به سال گذشته، تصریح کرد: ذائقه مردم استان با میزان شوری کنونی آب شرب ناسازگار است و ممکن است منجر به دل درد افراد شود که کاملاً طبیعی و محسوس است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،«ابراهیم علیدوست»، با تکذیب هر گونه آلودگی میکروبی و شیمیایی در آب شرب مصرفی یزدی‌ها، شاخص‌های آب شرب استان را در حد استانداردهای مربوطه دانست.

وی تاکید کرد: آب شرب یزد از نظر استاندارد کاملاً وضعیت مناسبی دارد اما از مطلوبیت و گوارایی خوبی برخوردار نیست که هر دو مقوله‌ای جدا هستند.

وی در این مورد خاطرنشان کرد: در حالی استاندارد EC آب 2300 است که EC آب شرب یزد نیز در همین میزان است و بیش از این استاندارد نیست.

این مسئول با بیان این که شوری آب شرب یزد از 600 در سال گذشته به 1200 تا 2000 افزایش یافته است، اظهار کرد: به این دلیل گوارایی آب شرب در سال جاری که در واقع بیانگر کیفیت شیمی و فیزیکی آب نیز هست، پایین آمده است.

علیدوست با بیان این که قطعاً ذائقه یزدی‌ها که تا سال گذشته آب با شوری 600 مصرف می‌کردند، با این میزان شوری ناسازگار است، افزود: آب شرب مصرفی کنونی می‌تواند در برخی افراد منجر به دل درد شود که البته موضوعی کاملاً طبیعی و محسوس  است.

وی کدورت مجاز آب شرب را 5 خواند و گفت: این رقم در مورد آب مصرفی یزد بین 0.15 تا 0.2 است و آب شرب یزد از  PH صفر برخوردار است.

مدیر مرکز کنترل کیفیت شرکت آبفای یزد سختی کنونی آب یزد را 500 عنوان کرد و گفت: هر چند این میزان سختی آب، سقف استاندارد سال گذشته بوده و اکنون میزان بالاتری دارد اما با بیان این که سختی آب انتقالی یزد 110 است، اظهار کرد: سختی آب مصرفی در هیچ نقطه‌ای از یزد بیشتر از 370 نیست و این در حالی است حداکثر استاندارد میزان سختی آب شرب در سال گذشته 500 بوده که البته امسال این سقف افزایش نیز یافته است.

علت بدمزگی آب شرب

«حسن سلمانی» مدیر بهداشت محیط استان هم در گفت‌وگو با ایسنا در مورد وضعیت سلامت آب مصرفی شهروندان عنوان کرد: آب شرب یزدی‌ها به دلیل افزایش EC نسبت به قبل بدمزه‌تر شده ولی ناقل هیچ گونه بیماری عفونی نیست.

وی افزود: افزایش EC آب به دلیل اختلاط بیشتر آب‌ منابع داخلی استان با آب انتقالی است چرا که آب چاه‌های استیجاری داخل استان از کیفیت آب مناسبی برخوردار نیستند و همین موضوع نهایتاً منجر به بد مزه شدن آب مصرفی می‌شود.

سلامت کامل آب مصرفی

«محمدرضا شریفی» عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی نیز در رابطه با وضعیت کنونی آب استان یزد به خبرنگار ایسنا گفت: امکان مسمومیت و عفونت از طریق آب شرب مصرفی وجود ندارد چرا که آب شرب از نظر میکروبیولوژی و سختی مرتباً سنجیده می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان این که خوشبختانه آب استان یزد قابل شرب است و سلامت مردم را تهدید نمی‌کند، افزود: آب مصرفی شهروندان در نقاط مختلف یزد توسط کارشناسان بهداشت محیط و آب و فاضلاب سنجیده و بررسی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha