رییس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت گقت: هم اکنون دستگاه‌های غربالگری شنوایی در تمام استان‌ها وجود دارد و تا پیش از ترخیص مادر و نوزاد از بیمارستان و یا در اولین مراقبت نوزاد در مراکز غربالگری مستقر در مراکز جامع سلامت، تست‌های غربالگری شنوایی نوزاد انجام می‌شود.

اجرای برنامه ملی سلامت گوش و شنوایی در سراسر کشور

سلامت نیوز:رییس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت گقت: هم اکنون دستگاه‌های غربالگری شنوایی در تمام استان‌ها وجود دارد و تا پیش از ترخیص مادر و نوزاد از بیمارستان و یا در اولین مراقبت نوزاد در مراکز غربالگری مستقر در مراکز جامع سلامت، تست‌های غربالگری شنوایی نوزاد انجام می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سعید محمودیان در خصوص برنامه ملی سلامت گوش و شنوایی گفت: در حال حاضر برنامه وزارت بهداشت در وهله نخست برای اجرای این برنامه مربوط به غربالگری نوزادی است. در این راستا تفاهم نامه‌ای مابین وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی در خصوص اجرای برنامه غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان منعقد شده است که طی آن سازمان بهزیستی تامین و آموزش نیروهای شنوایی شناس مجرب جهت اجرای آزمایش های غربالگری شنوایی نوزادان منطبق بر استانداردهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و همچنین تامین تجهیزات استاندارد غربالگری شنوایی را بر عهده دارد که در این خصوص تاکنون این سازمان حدود ۶۰۰ دستگاه غربالگری شنوایی مجهز به دو تکنیک OAE و AABR را برای اجرای طرح تامین کرده است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت نیز موظف به نظارت، پایش، پیگیری و ارزشیابی و انجام اصلاحات مبتنی بر شواهد در برنامه ملی غربالگری شنوایی و امور مربوط به استانداردها و بازدیدهای لازم را به عهده دارد. همچنین ثبت صحیح و پیگیری‌هایی لازم نیز توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود و دستگاه‌های غربالگری شنوایی نیز در مراکز و بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی در سطح کشور مستقر خواهد شد.

رییس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت در ادامه گفت: پیش از این، برنامه غربالگری شنوایی توسط سازمان بهزیستی و با پوشش ۶۰ درصدی انجام می‌شد که با ورود وزارت بهداشت و استفاده از مراکز و بیمارستان‌های دولتی این رقم به حدود ۸۰ درصد ارتقا یافته است و رویکرد وزارت بهداشت تلاش برای پوشش ۱۰۰ درصدی برنامه در سطح کشور است.

محمودیان با بیان اینکه در حال حاضر دستگاه‌های ویژه غربالگری شنوایی با بهره‌گیری از آخرین تکنولوژی شناسایی به موقع کم شنوایی نوزادان در سطح کشور وجود داشته و خدمات غربالگری را ارائه می‌دهند، اضافه کرد: هم اکنون دستگاه‌های غربالگری شنوایی در تمام استان‌ها وجود دارد و تا پیش از ترخیص مادر و نوزاد و یا در اولین مراقبت نوزاد از نظر سلامت در مراکز جامع سلامت و بهداشتی وزارت بهداشت تست‌های غربالگری شنوایی نوزاد انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: پایش شنوایی گروه‌های سنی سه تا پنج سال نیز در راستای برنامه ملی سلامت گوش و شنوایی به صورت پایلوت توسط سازمان بهزیستی در حال اجرا است و برای گروه‌های سنی دیگر آموزش‌های لازم توسط بهورزان در حال ارائه شدن است.

بنابر اعلام وبدا، رییس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت با بیان اینکه با اجرای این برنامه برای حدود سه هزار "شنوایی شناس" اشتغالزایی صورت گرفته است، گفت: طبق بررسی‌ها تنها ۳ درصد از مردم در خصوص سلامت شنوایی و گوش آگاهی داشتند و ۹۷ درصد نسبت به این موضوع آگاهی لازم را نداشتند. بنابراین آموزش‌هایی به منظور ارتقای سطح سواد در این حوزه به صورت گسترده در سطح کشور در حال انجام است. همچنین در این زمینه بالغ بر ۴۰ هزار جلد کتاب در زمینه محتواهای آموزشی بهورز و مراقب سلامت و ویژه پزشک، چاپ و توزیع شده است. همچنین دستورالعمل اجرای برنامه از سوی اداره سلامت گوش و شنوایی دفتر بیماری‌های غیرواگیر تهیه و منتشر شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha