پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
کد خبر: 246438

گروهی از محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا یک استنت هوشمند ساختند که قادر است هفت نوع تغییر را در جریان خون درون سرخرگ ها تشخیص داده و امکان درمان و تشخیص زودهنگام نازک شدن رگ ها را فراهم می کند.

تشخیص نازک شدن سرخرگ ها با استنت هوشمند

سلامت نیوز: گروهی از محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا یک استنت هوشمند ساختند که قادر است هفت نوع تغییر را در جریان خون درون سرخرگ ها تشخیص داده و امکان درمان و تشخیص زودهنگام نازک شدن رگ ها را فراهم می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ،‌ استنت ها توری های لوله ای شکل از جنس فلز هستند که برای باز نگه داشتن مجاری طبیعی بدن از جمله رگ ها مورد استفاده قرار می گیرند.


به گزارش پایگاه خبری مدیکال ساینس،محققان برای ساخت این استنت هوشمند، یک استنت را به گونه ای تغییر دادند که عملکردی شبیه به یک آنتن مینیاتوری داشته باشد و به آن یک میکروحسگر خاص اضافه کردند تا جریان خون را به طور پیوسته ردگیری کند؛ سپس اطلاعات به دست آمده به صورت بی سیم برای یک رادار خارجی ارسال شده و به طور دائم اطلاعات جدیدی را از وضعیت سرخرگ ها به دست می دهد.


این ابزار شباهت زیادی به استنت های تجاری وجود در بازار دارد و برای ساخت آن از فولاد ضدزنگی استفاده شده است که در پزشکی کاربرد دارد. برای کارگذاشتن این استنت می توان از روش های موجود بدون ایجاد هرگونه تغییر در آن ها بهره گرفت.


محققان نمونه اولیه این استنت را با موفقیت آزمایش کردند. اکنون محققان به دنبال برقراری همکاری تجاری با دست اندرکاران صنعت هستند تا پس از بهینه سازی بتوانند این ابزار را در آزمایشات بالینی به کار بگیرند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Advanced Science منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha