به باور دانشمندان، انسان قادر به تلفظ تمامی اصوات و حروف زبان‌های مختلف بوده و دلیل این‌که برخی افراد نمی‌توانند برخی حروف در سایر زبان‌ها را تلفظ کنند، عدم داشتن تمرین و استفاده از بخش‌های مرتبط با تلفظ آن حرف خاص است.

چرا برخی افراد نمی‌توانند برخی حروف را تلفظ کنند؟

سلامت نیوز: به باور دانشمندان، انسان قادر به تلفظ تمامی اصوات و حروف زبان‌های مختلف بوده و دلیل این‌که برخی افراد نمی‌توانند برخی حروف در سایر زبان‌ها را تلفظ کنند، عدم داشتن تمرین و استفاده از بخش‌های مرتبط با تلفظ آن حرف خاص است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، حتماً تاکنون در مواجه با افرادی از ملیت‌های مختلف مشاهده کرده‌اید که برخی افراد قادر به تلفظ برخی حروف نیستند. برای نمونه در زبان عربی حروف گ چ پ ژ وجود ندارد و بسیاری از عرب‌زبانان شبه‌جزیره عربستان قادر به تلفظ این حروف نبوده و از سوی دیگر مردم عرب‌زبان کشورهایی مانند مصر و لبنان و ... به‌سادگی این حروف را تلفظ کرده و به کار می‌برند.

    به باور کارشناسان، این باور که برخی افراد قادر به تلفظ برخی حروف مانند ر یا خ نیستند، غلط است. برای نمونه در کشورهایی که در زبان آن‌ها حروفی مانند  « ر » به‌کرات استفاده می‌شود، افراد قابلیت تلفظ این حرف را از کودکی فراگرفته و تمرین می‌کنند درحالی‌که در سایر کشورها و زبان‌ها، به دلیل عدم استفاده از این حرف، افراد با آن سروکار کمتری داشته و درنتیجه تلفظ این حرف را تمرین نمی‌کنند.

بسیاری از مردم در قاره اروپا نمی‌توانند حرف خ را تلفظ کرده و در همین اقلیم جغرافیائی، آلمانی زبانان و اسپانیایی تباران به‌سادگی می‌توانند حرف خ را تلفظ کنند. فارغ از بحث جغرافیا و زبان، افراد متعددی از ملیت‌ها و زبان‌های مختلف قادر به تلفظ برخی حروف مانند « ر » نیستند درحالی‌که سایر هم‌زبانان و هم‌نژادان آن‌ها می‌توانند این حرف را به‌سادگی تلفظ کنند. سؤال مهمی که در این میان به وجود می‌آید، دلیل این تفاوت در تلفظ حروف مختلف در شرایطی است که همه ما انسان‌ها دارای ساختار یکسانی در حنجره، زبان و قابلیت صوتی خود هستیم.

به باور کارشناسان، این باور که برخی افراد قادر به تلفظ برخی حروف مانند ر یا خ نیستند، غلط است. برای نمونه در کشورهایی که در زبان آن‌ها حروفی مانند  « ر » به‌کرات استفاده می‌شود، افراد قابلیت تلفظ این حرف را از کودکی فراگرفته و تمرین می‌کنند درحالی‌که در سایر کشورها و زبان‌ها، به دلیل عدم استفاده از این حرف، افراد با آن سروکار کمتری داشته و درنتیجه تلفظ این حرف را تمرین نمی‌کنند. به اعتقاد دانشمندان، همه انسان‌ها قادر به تلفظ تمامی حروف و اصوات بوده و تفاوت در قابلیت آن‌ها به میزان تمرین و ممارست برای کاربرد این حروف و اصوات بازمی‌گردد.

برای نمونه کلید تلفظ  حرف « ر » این است که زبان خود را در پشت دندان‌های فوقانی جلوی  دهان قرار دهید، نوک زبان را روی شیار موسوم به alveolar ridge در فک فوقانی گذاشته و زبان را آرام و ریلکس کنید تا هوا جریان پیدا کند.

این موضوع که برخی افراد نمی‌توانند برخی حروف را تلفظ کنند، تنها به دلیل عدم تمرین آن حروف و درنتیجه تنبل شدن حنجره برای تلفظ آن است. به یاد داشته باشید که ساختار دهان و حنجره همه انسان‌ها یکسان بوده و همه ما از قابلیت یکسانی برای تلفظ حروف و اصوات برخوردار هستیم.

منبع: sciencefocus

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha