ماجرا از بهمن‌ماه سال ٩٣ شروع شد؛ زمانی كه ٢١ نفر از شهروندان كنارك سیستان و بلوچستان با لنج سراج برای درآوردن لقمه‌ای نان به آب‌های دریای عمان رفتند اما ششم فروردین ماه ٩٤ ورق برگشت.

هنوز ٤ نفر از صیادان لنج سراج اسیر دزدان دریایی سومالی هستند

سلامت نیوز:ماجرا از بهمن‌ماه سال ٩٣ شروع شد؛ زمانی كه ٢١ نفر از شهروندان كنارك سیستان و بلوچستان با لنج سراج برای درآوردن لقمه‌ای نان به آب‌های دریای عمان رفتند اما ششم فروردین ماه ٩٤ ورق برگشت.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ،این ٢١ نفر توسط دزدان دریایی سومالی دزدیده شدند و سرنوشت آنها و خانواده‌های‌شان جور دیگری رقم خورد.

سهم‌شان از نان شد آب دریا و سبزی‌های خودرو. هشت نفرشان به دلیل شكنجه‌های جسمی دزدان دریایی كشته شدند. ٤ نفرشان به كمك دولت سومالی فرار كردند و یك نفر هم به تنهایی از دست دزدان دریایی فرار كرد. از ٢١ نفر، ماندند ٨ نفر. هشت نفر كه چشم دوخته بودند به دولت و خانواده‌های‌شان تا كاری برای‌شان بكنند.

خانواده‌هایی كه تمام روز و شب‌شان زل می‌زدند به تلفن كه شاید خبری از عزیزان‌شان بگیرند. اما تماس‌های دزدان دریایی سومالی اصلا امیدوار‌كننده نبود. دزدان دریایی مبلغ چند هزار دلار برای آزادی این افراد خواسته بودند. اما خانواده‌ها كه از پس پرداخت چنین پولی برنمی‌آیند. آنها حالا در نبود عزیزان‌شان خورد و خوراك خودشان هم به زحمت تهیه می‌كردند.

سه سال و دو ماه گذشت و در نهایت چهار نفر از این صیادان ابتدای ماه رمضان آزاد شدند اما چهار نفر دیگر هنوز اسیر هستند و منتظر معجزه. «پروین صباحی» همسر «جلال‌الدین دهواری»، ناخدای لنج «سراج» درباره سرنوشت آن چهار نفر بعد از سه سال و سه ماه اسارت در دست دزدان دریایی سومالی به «اعتماد» گفت: «چهار نفر از صیادان همچنان اسیر دزدان دریایی سومالی هستند.

آخرین بار در ماه رمضان با همسرم و همكارهایش صحبت كردیم.» او با اشاره به وضعیت صیادان اسیر، ادامه داد: «وضعیت‌شان كه مثل قبل است. قبل از ماه رمضان اذیت و شكنجه‌شان می‌كردند و برخی اوقات دو روز به آنها غذا نمی‌دهند اما ماه رمضان كه با آنها صحبت كردیم، گفتند به دلیل ماه رمضان خیلی اذیت‌شان نمی‌كنند اما بعد از رمضان با آنها حرف نزده‌ایم و نمی‌دانیم در چه وضعیتی هستند.»

پروین صباحی با بیان اینكه صیادان اسیر از ما پرسیدند؛ برای ما چه كار كرده‌اید، گفت: «آنها می‌گویند كه تنها مساله دزدان دریایی سومالی پول است. دزدان دریایی می‌گویند پول بدهید آزادتان می‌كنیم. مساله پول اما این است كه آنها دلار می‌خواهند و در ایران نرخ دلار روز به روز زیاد می‌شود و آنها هم قیمت را بالاتر می‌برند.»

همسر ناخدای لنج سراج همچنین افزود: من به همسرم گفتم از آنها بخواهد قیمت را پایین بیاورند اما همسرم گفت كه دزدان دریایی اصلا با ما حرف نمی‌زنند و فقط به ما گوشی تلفن را می‌دهند تا با شما تماس بگیریم و بخواهیم كه پول بفرستید و اجازه حرف زدن به ما نمی‌دهند.

صباحی با اشاره به اینكه آخرین رقم درخواستی دزدان دریایی سومالی ٤٠٠ هزار دلار برای هر چهار نفر است، ادامه داد: «پدر بچه‌ها گفت اگر پول باشد حتی اگر كم هم باشد، اینها راضی می‌شوند و با ما كنار می‌آیند و آزادمان می‌كنند اما متاسفانه اصلا پولی در كار نیست و كسی برای پرداخت پول گامی برنمی‌دارد و این باعث می‌شود آنها هی رقم را بالاتر ببرند.» او معتقد است كه آن زمان كه مبلغ درخواستی دزدان دریایی ١٥٠ هزار دلار بود، از دست ما كاری برنمی‌آمد و نیامد حالا كه مبلغ را ٤٠٠ هزار دلار كرده‌اند كه دیگر هیچ كاری از دست‌مان برنمی‌آید.

اگر كسی با آنها صحبت كند ممكن است قبول كنند با مبلغ كمتری آنها را آزاد كنند. او درباره پیگیری مسوولان گفت: «مسوولان می‌گویند پیگیر هستند. گفتند ٤ نفر اول ماه رمضان آزاد شدند و پیگیر كار اینها هم هستند و به محض اینكه بتوانند اینها را هم آزاد می‌كنند اما طول می‌كشد و مشخص نیست چه زمانی آزاد می‌شوند.»

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha