شنبه ۲ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
کد خبر: 246503

هر جا كه تانكر آبرسانی توقف كرده باشد، مردمی هم هستند كه در گرمای نزدیك به ٥٠ درجه بالای صفر گالن به دست در صف دریافت آب آشامیدنی ایستاده باشند.

صف بلند آبادانی‌های گالن به دست

سلامت نیوز: هر جا كه تانكر آبرسانی توقف كرده باشد، مردمی هم هستند كه در گرمای نزدیك به ٥٠ درجه بالای صفر گالن به دست در صف دریافت آب آشامیدنی ایستاده باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد  ،این تصویر این روزهای شهر آبادان است. بیش از دو دهه است كه كیفیت آب شرب شهر آبادان به‌شدت افت كرده و شوری آب موجب شده است كه مردم این شهر از نعمت آب با كیفیت آشامیدنی محروم باشند. اجرای برخی طرح‌ها موجب شد از اواخر دهه ٨٠ كیفیت آب كمی بهبود یابد اما نه آنچنان كه قابل اتكا باشد. از همین رو بود كه مردم در این سال‌ها به استفاده از دستگاه‌های تصفیه خانگی آب، خرید آب تصفیه شده و خرید آب معدنی روی آورده‌اند.

نزدیك به دو هفته است كه دوباره شوری آب به‌شدت افزایش یافته به‌طوری كه حتی مناسب استحمام و استفاده‌های غیرشرب هم نیست. به گفته «مانی مهرنیا» یكی از شهروندان ساكن آبادان آب به قدری شور شده كه تصفیه آب با دستگاه‌های تصفیه درون خانه‌ها هم ممكن نیست: «دستگاه‌ها معمولا ایراد پیدا می‌كنند و فقط می‌شود از بیرون آب معدنی تهیه كرد. مردم خیلی از این وضعیت شاكی هستند.»

كیفیت پایین آب در آبادان موجب شد تا هفته گذشته جمعی از مردم این شهر با تجمع در مقابل اداره آب و فاضلاب شهری از وضعیت تامین آب شرب اظهار نارضایتی كنند. این اعتراض‌ها واكنش «غلامرضا شرفی»، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی را هم در پی داشت كه در گفت‌وگو با سایت «رویداد۲۴» شعارهای مردم را «بسیار بسیار بد» توصیف كرد.

ایمان مصطفایی، خبرنگار و فعال اجتماعی ساكن آبادان، درباره مشكلات این روزهای مردم آبادان به «اعتماد» خبر داد كه علاوه بر افزایش شورای آب، مردم برخی مناطق شهر با قطعی آب هم روبه هستند: «آب در مناطق ذوالفقاری، جمشیدآباد و چند نقطه حاشیه شهر قطع و وصل می‌شود و حتی ممكن است در طول دو روز فقط برای چند ساعت آب وصل باشد.» به گفته مصطفایی در روزهای اخیر تقاضا برای خرید گالن‌های ٢٠ لیتری آب و همین طور آب معدنی افزایش یافته است.

این فعال اجتماعی از بی‌توجهی مدیران برای رفع اساسی مشكل كیفیت آب هم انتقاد كرد: «مردم به قدری از حل این مشكل مأیوس شده‌اند كه اگر بدانند رسانه‌ای دارد درباره این مشكل گزارش تهیه می‌كند، اصلا جدی نمی‌گیرند چون در دو دهه اخیر خیلی وعده شنیده‌اند اما خیلی‌هایش عملی نشده است.»

لزوم نصب آب‌شیرین‌كن در آبادان

اما دلیل اصلی شوری آب شهر آبادان چیست؟ درباره دلایل شوری آب شرب آبادان فرضیات مختلفی مطرح شده است. از تاثیر مزارع نیشكر گرفته تا احداث سدهایی كه موجب پایین آمدن كیفیت آب شده‌اند و دلایل دیگر. «حمید كوراوند»، رییس كمیسیون عمران شورای شهر آبادان درباره ریشه‌های تاریخی این بحران به «اعتماد» گفت: «در سال ١٣٥٣ مطالعه‌ای از سوی یك گروه هلندی انجام شده بود و بر اساس یافته‌های آن پژوهش هشدار داده بودند ظرف ٢٥ سال بعد آب شرب آبادان با مساله شوری رو به رو می‌شود.

گروه مطالعه‌كننده پیشنهاد داده بودند سد یك طرفه در محل تلاقی بهمنشیر به اروندرود احداث شود. زیر آن مطالعه نشان می‌داد در زمان‌هایی كه آب اروند رود بالا می‌آید آب به «بهمنشیر» بازگشت می‌خورد و به همین دلیل آب بهمنشیر هم شور می‌شود.»

اما به گفته كوراوند این توصیه گروه هلندی جدی گرفته نشد تا اینكه در دهه ٧٠ بحران شوری آب شرب جدی شد. هر چند به گفته عضو شورای شهر آبادان حالا مدتی است كه این سد در حال احداث است اما او تاكید می‌كند كه حل مشكل آب در كوتاه‌مدت و بلندمدت نیازمند راه‌حل‌های مختلف است: « در كوتاه‌مدت قرار است كه خط انتقال آب غدیر ٢ كه سه كیلومتر از عملیات عمرانی آن باقی مانده به زودی به شبكه آب شرب شهر متصل شود تا وضعیت آب را متعادل كند.

اما برای بلندمدت به نظر می‌رسد باید حتما با حمایت دولت دستگاه‌های آب‌شیرین‌كن برای آبادان تهیه شود چون ادامه وضعیت كنونی ممكن نیست.» كوراوند همچنین درباره نقش شورای شهر آبادان در حل و فصل این مشكل هم گفت: «ما هم شهروند همین شهر هستیم و داریم می‌بینیم كه استفاده از آب برای هیچ كاری ممكن نیست. مردم كه اعتراض داشته باشند اول سراغ شورای شهر می‌آیند.

برای همین ما هم در حد توان مان با مسوولان رایزنی می‌كنیم اما نبود نظام یكپارچه مدیریت شهری باعث شده كه این رایزنی‌ها خیلی اثربخش نباشد.» كوراوند در عین حال وعده داد شورای شهر آبادان هم در كنار سایر بخش مدیریت شهری برای رفع مشكل در بلندمدت تلاش كند.

فعلا به گفته او به وسیله ٢٠ دستگاه تانكر به مردم شهر و برخی روستاهای اطراف آبادان آبرسانی می‌شود تا اینكه گام كوتاه‌مدت كیفیت بخشی آب یعنی اتصال آب كرخه از طریق خط شماره ٢ طرح غدیر به نتیجه برسد. یعنی همان وعده‌ای كه غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان داده است. باید دید این وعده كوتاه‌مدت سرانجام كی به نتیجه می‌رسد.


حمید كوراوند، عضو شورای شهر آبادان: در كوتاه‌مدت قرار است كه خط انتقال آب غدیر ٢ كه سه كیلومتر از عملیات عمرانی آن باقی مانده به زودی به شبكه آب شرب شهر متصل شود تا وضعیت آب را متعادل كند. اما برای بلندمدت به نظر می‌رسد باید حتما با حمایت دولت دستگاه‌های آب‌شیرین‌كن برای آبادان تهیه شود چون ادامه وضعیت كنونی ممكن نیست.
a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha