شهرستان قصرشیرین با داشتن 2 مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان ظرفیت بسیار مهمی برای راه اندازی صنعت توریسم درمانی دارد که می تواند ضامن پیشرفت و ارتقای وضعیت مرزنشینان باشد.

توریسم درمانی ظرفیتی نهفته در قصرشیرین

سلامت نیوز: شهرستان قصرشیرین با داشتن 2 مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان ظرفیت بسیار مهمی برای راه اندازی صنعت توریسم درمانی دارد که می تواند ضامن پیشرفت و ارتقای وضعیت مرزنشینان باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، ﺗﻮرﯾﺴﻢ درﻣﺎﻧﯽ می تواند نقش بسیار خوبی در راستای توسعه گردشگری ایفا کند که گاهی از آن با عنوان توریسم سلامت و یا گردشگری سلامت نیز نام برده می‌شود.
تاریخچه راه اندازی توریسم سلامت در کشورمان به سال 82 بر می گردد که نخستین بار وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با هدف اشتغالزایی برای دانش آموختگان رشته پزشکی به این مبحث پرداخت و پس از آن با ادغام سازمان میراث فرهنگی و سازمان‌ ایرانگردی و جهانگردی توریسم درمانی به صورت مستقل در ایران ایجاد شد و مورد توجه بیشتری قرار گرفت.
بیماران و افرادی که به منظور برخورداری از خدمات سلامت به کشور دیگری سفر می کنند گردشگران سلامت هستند که هم اکنون با توجه به بالا بودن هزینه های درمان در کشور عراق و نبود زیرساخت های آن، به طور معمول بیماران عراقی و بخصوص حوزه شمال این کشور(منطقه کردستان)، جمهوری اسلامی ایران را برای انجام خدمات درمانی خود انتخاب می کنند.
پایین بودن نرخ خدمات بهداشت و درمان در ایران، پیشرفت های علمی پزشکان ایرانی، جایگاه توریسم درمانی کشورمان را در منطقه ارتقا داده است به طوری که هم اکنون در بین کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران و بخصوص عراق، مراجعه برای برخورداری از خدمات دندانپزشکی، ناباروری ، جراحی پلاستیک، جراحی قلب، سرطان ها و سایر بسیار بالاست.
به گفته کارشناسان، درآمد ناشی از هر گردشگر سلامت سه برابر گردشگر عادی است و این می‌تواند در اشتغالزایی پایدار نقش اساسی ایفا کند.
بحث راه اندازی توریسم درمانی در شهرستان قصرشیرین و کرمانشاه نیز به چند سال اخیر برمی شود و در واقع این استان با وجود داشتن 371 کیلومتر مرز و قابلیت های بسیار بالای پزشکی و داشتن رشته های فوق تخصصی، برای پرداختن به این مهم بسیار دیر شروع کرده ولی پرداختن به آن در هر زمانی می تواند ضامن پیشرفت منطقه باشد.
بیمارستان ابوالفضل العباس (ع) قصرشیرین نیز به واسطه وسعت فضای فیزیکی، در صورت ایجاد زیرساخت ها و حضور رشته های تخصصی و فوق تخصصی می تواند برای اجرای این طرح بسیار خوب عمل کند.

** قصرشیرین ظرفیت مطلوبی در بخش توریسم درمانی دارد
معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه بازدیدی که فروردین امسال از مراکز درمانی قصرشیرین داشت، در سخنانی گفت: با توجه به موقعیت مرزی قصرشیرین و فاصله نزدیک آن با شهرهای همجوار آن سوی مرز در عراق، این شهرستان از ظرفیت مناسبی در بخش توریسم درمانی برخوردار است.
قاسم جان بابایی افزود: در صورت مرمت هتلینگ بیمارستان و تامین کادر پزشکی مورد نیاز، می توانیم در بحث توریسم درمانی در قصرشیرین موفق عمل کنیم.
وی اظهارداشت: بیمارستان ابوالفضل العباس (ع) قصرشیرین طبق برآورد کارشناسان در جریان زلزله هفت و سه دهم ریشتری 21 آبان پارسال آسیب جدی ندید و تنها دیوارها و هتلینگ آن باید سریعتر اصلاح و مرمت شود.

** استان کرمانشاه بهترین شرایط را برای پذیرش توریسم درمانی دارد
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه کردستان عراق نیز گفت: کرمانشاه بهترین زمینه را برای اجرای طرح توریسم درمانی و جذب بیماران عراقی دارد، زیرا تردد به این استان بسیار آسان است.
سعدالله مسعودیان در نشستی با فرماندار قصرشیرین و جمعی از مسئولان بهداشتی و درمانی استان کرمانشاه که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، افزود: امکانات پزشکی مطلوبی که در استان کرمانشاه وجود دارد، بسیار گسترده تر از دیگر استان های همجوار است و این خود عامل مهمی برای پذیرش بیماران عراقی و اجرای طرح توریسم درمانی است.
وی بیان کرد: جایگاه جمهوری اسلامی در زمینه خدمات درمانی و پزشکی در دنیا ویژه است و امکانات موجود در این بخش در مقایسه با سایر کشورهای همسایه بی نظیر است.
وی گفت: هم اکنون روزانه در کنسولگری کشورمان در سلیمانیه عراق، یک هزار و 500 روادید برای ورود مسافران عراقی به جمهوری اسلامی ایران صادر می شود که یک سوم آن برای مراجعات درمانی و بقیه نیز به منظور تجارت و گردشگری است.
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه اقلیم کردستان عراق، گفت: در بحث توریسم درمانی گروه های زیادی را از کشور دعوت و با دانشگاه های مختلفی صحبت کردیم تا ظرفیت این بخش را افزایش دهیم.
مسعودیان افزود: توریسم درمانی و ارائه خدمات پزشکی یک بخش تخصصی است و جمهوری اسلامی ایران در این زمینه ممتاز است و کشورهای همجوار در این بخش قدرت رقابت با کشورمان را ندارند.
وی اضافه کرد که در گذشته، قراردادهایی با مسئولان کردستان عراق برای بخش درمانی منعقد شد و با توجه به ویژگی هایی که قصرشیرین دارد ، مردم این منطقه بیشتر می توانند در صورت وجود خدمات درمانی مطلوب، برای پیگیری بحث درمان به بیمارستان ابوالفضل العباس (ع) قصرشیرین مراجعه کنند.
وی ادامه داد: مساله هتلینگ همراه بیمار با توجه به امکانات اقامتی مناسب در قصرشیرین نیز در زمینه جذب بیماران عراقی تاثیر زیادی دارد.
وی گفت: قرابت های فرهنگی مردم قصرشیرین با اقلیم کردستان و مسافت کوتاه این شهرستان مرزی با شهر کلار عراق، می تواند زمینه مناسبی برای جذب بیماران عراقی باشد.
این مقام مسئول افزود: باید مردم کردستان عراق را قانع کنیم که خدمات تخصصی پزشکی و درمانی در قصرشیرین بهتر از دیگر شهرستان های این منطقه است.
به گفته مسعودیان، باید این ظرفیت ها در قالب دفترک های تبلیغاتی با 2 زبان کردی و عربی با شکلی نوین در اقلیم کردستان عراق منعکس شود و برای این کار حضور بخش خصوصی برای شناسایی بیماران و معرفی آن ها به مراکز درمانی قصرشیرین و کرمانشاه ضرورت دارد.

** وجود امکانات اقامتی مناسب برای اجرای توریسم درمانی در قصرشیرین
سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: امکانات خوب اقامتی، رفاهی و بهداشتی و برخورداری از راه ارتباطی مناسب در قصرشیرین و ارتباط بسیار مطلوب مردم این شهرستان با بخش اقلیم کردستان و عربی عراق، از مزایای اجرای طرح توریسم درمانی در قصرشیرین است.
مرادعلی تاتار به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: شهرستان قصرشیرین با 2 مرز پرویزخان هم مرز با اقلیم و استان های کردی و خسروی هم مرز با حوزه عربی حکومت مرکزی عراق دارای 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با 322 اتاق و یک هزار و 200 تخت است که این ظرفیت بسیار بزرگی برای اجرای طرح گردشگری سلامت است.
وی گفت: با تصمیم گیری مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، قرار است که این شهرستان در آینده محور اجرای طرح توریسم درمانی باشد، زیرا بیمارستان قصرشیرین از نظر وسعت و ساختار فیزیکی در مقایسه با مراکز درمانی سایر شهرستان ها، یکی از مجهزترین بیمارستان هاست.

** مجوز توریسم درمانی برای برخی از مراکز درمانی استان کرمانشاه صادر شده است
کارشناس گردشگری سلامت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه نیز گفت: اقدام هایی در زمینه اجرای طرح گردشگری و سلامت در استان انجام شده و هم اکنون در برخی از مراکز درمانی برای اجرای آن مجوزهایی صادر شده است.
ویدا خورشیدی به خبرنگار ایرنا افزود: قبل از وقوع زلزله هفت و سه دهم ریشتری آبان پارسال، قرار بر این شد که قصرشیرین با توجه به قابلیت برخورداری از مرزها مرکز اجرای طرح توریسم درمانی باشد ، ولی وقوع زلزله آسیب هایی را به این بیمارستان وارد کرد و این امر نیز تاکنون عملیاتی نشده است.
وی اظهار داشت: برای اجرای طرح توریسم درمانی، باید کیفیت کارها را بالا ببریم و هم اکنون مجوز گردشگری و سلامت برای برخی از مراکز درمانی استان صادر شده به گونه ای که پزشک ، پرستار و اتاق ها برای این امر تعیین شده است.
وی اضافه کرد: قصرشیرین با توجه به وضعیت مرز این ظرفیت را دارد اما برای اجرای طرح توریسم درمانی باید ساختار ساختمانی و بیمارستانی را ارتقا دهیم.
وی گفت: با توجه به اینکه استان کرمانشاه در یک مقطع خاص درگیر جنگ بوده، اجرای طرح توریسم درمانی نسبت به برخی استان های بزرگ از جمله تهران و شیراز را دیرتر شروع کرده است ولی به هرحال این طرح هم اکنون آغاز شده و ما در جهت ارتقای آن در استان تلاش می کنیم.

** راه اندازی توریسم درمانی منوط به ایجاد زیرساخت های لازم است
رئیس شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین گفت: راه اندازی توریسم درمانی و پذیرش بیماران عراقی، منوط به ایجاد زیرساخت های لازم و ارتقای بخش های بیمارستانی و حضور پزشکان فوق تخصص در این شهرستان است.
رضا منصوری افزود: بیماری که برای گرفتن خدمات درمانی از عراق به ایران مراجعه می کند به منظور رشته های فوق تخصصی است و از این رو باید متناسب با نیاز طرف عراقی زیرساخت نیز فراهم شود تا بتوانیم این مهم را راه اندازی کنیم.
وی اظهار داشت: هم اکنون به لحاظ نبود برخی رشته های تخصصی و مراجعه بیماران به مرکز استان کرمانشاه، هنوز نتوانسته ایم رضایت بیماران و انتظار مردم خود را فراهم کنیم و برای راه اندازی توریسم درمانی ابتدا باید فضا را برای بیماران داخل فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه قصرشیرین به لحاظ فضای بیمارستانی وسعت زیادی دارد، گفت: ظرفیت لازم برای جذب پزشکان در این بیمارستان فراهم است و ما هم تلاش می کنیم تا مهر امسال زمان دانش آموختگی پزشکان بتوانیم برخی رشته های مورد تقاضا را برای این شهرستان جذب کنیم.
وی همچنین از راه اندازی مرکز غربالگری سرطان غرب استان کرمانشاه در این شهرستان برای پذیرش بیماران مراجعه کننده خبر داد.
منصوری افزود: هم اکنون اقدام های لازم برای راه اندازی این بخش انجام شده است و تنها جانمایی آن از نظر محل مانده که با راه اندازی این مرکز تمامی بیماران شهرستان های غربی استان کرمانشاه از جمله قصرشیرین ، سرپل ذهاب، کرندغرب و گیلانغرب در این مرکز پذیرش می شوند.
وی اظهار داشت: هم اکنون بخش های اورژانس، بستری ، زایشگاه ، آزمایشگاه ، رادیولوژی و کلینیک بیمارستان ابوالفضل العباس (ع) فعال است و تمامی آزمایش های لازم در آزمایشگاه این بیمارستان انجام می شود.
رییس شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین با بیان اینکه تجهیزات بخش رادیولوژی بیمارستان این شهر نیز دیجیتال شده است، گفت: در کلینیک بیمارستان نیز پزشکان متخصص جراحی ، داخلی و زنان بیماران را پذیرش می کنند ضمن اینکه متخصص بیهوشی نیز در بیمارستان حضور دارد و به دنبال جذب پزشکان متخصص دیگر رشته ها در مهر امسال هستیم.
منصوری ادامه داد: بیمارستان قصرشیرین در زلزله 7 و سه دهم ریشتری آبان پارسال دچار خسارت شد که هم اکنون بخش هتلینگ بیمارستان با 970 میلیون ریال در حال تعمیر است و پیشرفت فیزیکی خوبی دارد و سه بخش دیگر نیز به مناقصه رفته و به زودی عملیات اجرایی برای تعمیر این بخش ها نیز آغاز می شود.
وی با بیان اینکه روزانه 150 تا 200 بیمار سرپایی به طور میانگین به بخش اورژانس بیمارستان ابوالفضل العباس (ع) مراجعه می کنند، گفت: هم اکنون 2 اتاق عمل بیمارستان فعال است و در صورت ایجاد زیرساخت ها ، ارتقای بخش ها و جذب رشته های مختلف می تواند باعث رضایت بیماران شود.
بیمارستان 96 تختخوابی حضرت ابوالفضل قصرشیرین سال 76 ساخته شد و دارای بخش های اطفال ، اتاق عمل، جراحی عمومی ، آزمایشگاه ، بخش زنان و زایمان ، سونوگرافی ، رادیوگرافی ، اورژانس ، داروخانه ، بخش سرپایی، بستری و تخت های CPR است.
امید است که با اجرای طرح توریسم درمانی ظرفیت های بسیار مهم استان کرمانشاه و شهرستان قصرشیرین که تاکنون از آن غفلت شده به درستی برای منتفع شدن مردم منطقه به کارگیری شود که این امر تلاش مسئولان و همت آنان را می طلبد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha