مدیر کل سازمان حفاظت محیط‌زیست استان مازندران با گلایه از عملکرد برخی از مسئولان در قبال محیط‌زیست گفت: متاسفانه در حال حاضر مجموعه وزارت نیرو در استان مازندران به دنبال این هستند که به هر قیمتی آب را تامین کنند و راحت‌ترین و کوتاه‌ترین راه را سدسازی می‌بینند.

هشدار نسبت به آغاز دوباره نهضت سدسازی و نابودی روزافزون جنگل‌ها

سلامت نیوز: مدیر کل سازمان حفاظت محیط‌زیست استان مازندران با گلایه از عملکرد برخی از مسئولان در قبال محیط‌زیست گفت: متاسفانه در حال حاضر مجموعه وزارت نیرو در استان مازندران به دنبال این هستند که به هر قیمتی آب را تامین کنند و راحت‌ترین و کوتاه‌ترین راه را سدسازی می‌بینند.

به گزارش سلامت نیوز، حسینعلی ابراهیمی کارنامی (مدیر کل حفاظت محیط‌ زیست استان مازندران) در گفت‌وگو با ایلنا درباره وضعیت جنگل‌های شمال کشور گفت: در رابطه با مقابله با زمین‌خواری، تخریب و تجاوز به جنگل اقدامات خوبی در یکی دوسال گذشته انجام شده و روند فزاینده آنها متوقف شده است. البته این گونه نیست که صفر شده باشد، اما ما همچنان با مشکل زباله در جنگل‌های مازندران مواجه هستیم.

وی ادامه داد: اگر اراده‌ای باشد و منابع تزریق شود تا مرز منابع ملی از مستثنیات مشخص شود، مطمئنا جلوی کم شدن سطح جنگل گرفته خواهد شد و دست جنگل‌خواران و کوه‌خواران را کوتاه می‌کند.

چرای بی‌رویه دام‌ یکی از مهمترین عوامل تخریب جنگل‌ها

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مازندران به موضوع تجدید‌ حیات و زادآوری جنگل‌ها اشاره کرد و گفت: جنگل یک موجود زنده است اگر فرصت تجدید حیات به جنگل داده شود، جنگل می‌تواند خود را احیا کند، اما اگر این اتفاق نیفتد، جنگل خواهد مرد. یکی از موضوعاتی که در تجدید حیات جنگل موثر است، بحث دام و جنگل است، اگر این تعادل برقرار نشود و دام به ویژه بز در هر منطقه‌ای از جنگل بخواهد برای چرای دام برود، تخریب‌های بسیاری در جنگل ایجاد می‌کند و  فرصت تجدید حیات از جنگل را می‌گیرند.

ابراهیمی با بیان اینکه متاسفانه برای استفاده از جنگل‌ها هیچ حد و مرزی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در هر نقطه‌ای از جنگل مردم می‌توانند اتراق کنند، این امر باعث کوبیده شدن خاک می‌شود و همچنین زاد‌اوری کف جنگل از بین می‌رود.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از تخریب و تجاوز به جنگل نیازمند بودجه هستیم و اقداماتی در این خصوص در حال انجام است، اما سرعت آن بسیار کم است و باید با سرعت بیشتری پیش برویم و فرصت تجدید حیات و زادآوری جنگل را فراهم کنیم. اگر مجموعه اقدامات را انجام بدهیم قطعا می‌توان امیدوار بود جنگل به رشد خود ادامه دهد، اما اگر انجام ندهیم قطعا جنگل‌ها را از دست خواهیم داد.

طرح‌های برخی از مسئولان بالقوه باعث تخریب محیط‌زیست می‌شود

مدیر کل سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه تغییر اقلیم بر جنگل‌ها بسیار تاثیرگذار بوده‌اند، خاطرنشان کرد: راه‌سازی یکی از مسائلی است که به جنگل‌ها آسیب بسیار وارد کرده‌اند. همچنین قاچاق چوب و روستایی که یک شبه ایجاد می‌شوند همه و همه باعث تخریب جنگل می‌شوند.

ابراهیمی با انتقاد از عملکرد برخی مسئولان تصریح کرد: متاسفانه برخی افراد مسئول به دنبال طرح‌هایی هستند که بالقوه باعث تخریب محیط‌زیست می‌شود، یکی از این اقدامات جاده‌سازی است که متاسفانه هر روز هم درخواست‌های متعددی برای ما ارسال می‌شود و پافشاری هم می‌کنند و انتظار دارند پاسخ محیط‌زیست هم به این فشارها مثبت باشد.

وی با تاکید براینکه در سدسازی باید مطالعات و ضرورت‌های منطقه تعیین شود، یادآور شد: گاهی اوقات سدسازی برای تامین آب شرب است که لاجرم باید سد احداث شود، اما برای تامین آب در دیگر بخش‌ها مانند کشاورزی و صنعت باید بجای احداث سد آب را مدیریت کرد نه اینکه به هر قیمتی آب را تامین کرد. متاسفانه در حال حاضر مجموعه وزارت نیرو در استان مازندران به دنبال این هستند که به هر قیمتی آب را تامین کنند و راحت‌ترین و کوتاه‌ترین راه را سدسازی می‌بینند.

مدیر کل سازمان حفاظت محیط‌زیست استان مازندران با اشاره به مشکلاتی که براثر سدسازی ایجاد می‌شود، گفت: تاسیسات یک سد نه تنها ممکن است؛ مستقیم بر یک منطقه اثر منفی داشته، بلکه غیرمستقیم و از طریق گردشگری غیرمتوازن نیز بر منطقه اثر می‌گذارد. در ساخت باید مابه‌ازای آن احیای جنگل را داشته باشیم. یکبار از مدیر آبفای منطقه پرسیدم که به ازای جنگل‌هایی که به دلیل سد‌سازی تخریب شده، چقدر جنگل احیا شده است و آن منطقه را به ما نشان دهید که متاسفانه هیچ پاسخی نگرفتم.

وی ادامه داد: باید به ازای هر مقدار جنگلی که تخریب می‌شود درختانی با همان میزان سنی کاشته شود، یعنی اگر درختان ۵۰ ساله را قطع می‌کنند، نباید نهال‌کاری کنند بلکه باید ما‌به‌ازای آنچه از بین رفته درخت کاشته شود، چراکه میزان کارکرد درختان در سن‌های مختلف متفاوت است، اما واقعیت این است که متاسفانه علیرغم تاکیدات وزارت نیرو استان‌ها عمل نمی‌کنند.

پایین دست رودخانه تجن از بین رفته‌است

مدیر کل سازمان حفاظت محیط‌زیست استان مازندران با تاکید براینکه بارها اعلام شده حقابه زیست محیطی بعد از شرب دومین اولویت است ،خاطرنشان کرد: متاسفانه در هیچ جایی از کشور این اولویت رعایت نمی‌شود مگر در مواقعی و به صورت موردی و آن هم به دلیل فشار افکار عمومی اولویت محیط‌زیست نیز در نظر گرفته شود. متاسفانه به دلیل عدم تامین حقابه محیط‌زیست در پایین دست با ده‌ها مشکل زیست محیطی مواجه می‌شویم.

ابراهیمی با اشاره به رودخانه تجن در ساری گفت: به طور مثال در بالادست رودخانه تجن در ساری سد ساخته شده است، اگر حقابه زیست‌محیطی به پایین‌دست می‌رسید ما شاهد تلف شدن این همه ماهی و زیستمندان از نوع قورباغه، مار و ... نبودیم متاسفانه در حال حاضر همه آب در بالادست مهار شده و در پایین‌دست هیچ آبی نیست. همانطور که گفتم ما با تامین آب برای بخش شرب مشکل نداریم، اما وقتی قرار است آب برای کشاورزی مصرف شود باید آب را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه یک نهضت سد سازی شروع شده است، گفت: وزارت نیرو حوضه آبخیز را رها کرده و کار احیایی انجام نمی‌دهد، البته ممکن است وزارت نیرو مدعی باشد که آبخیزداری وظیفه منابع طبیعی است، اما وقتی وزارت نیرو منابع را از بین می‌برد بنابراین باید کار آبخیزداری را نیز انجام دهد یا هزینه را به منابع طبیعی بدهد تا آنها کار آبخیزداری را انجام دهند. در حال حاضر جنگل از بین رفته و قبل از اینکه کارهای آبخیزداری انجام شود همه خاک‌ها شسته شده و متاسفانه اکثر سدها با مشکل گل و لای مواجه شده‌اند و لایروبی سدها نیز در دستور کار نیست. معتقدم به جای اینکه منابع کشور را صرف سدسازی کنیم، بهتر است سدها را لایروبی کنیم تا هم منابع طبیعی و هم منابع اقتصادی کشور را حفظ کنیم.

جنگل برای مدیران اهمیت ندارد

مدیر کل سازمان حفاظت محیط‌زیست استان مازندران تاکید کرد: باید مجموعه امور آب به این درک برسند که جنگل برای تامین آب است. معتقدم برای آموزش و باور مدیران درباره این موضوع که جنگل‌ها اهمیت دارند، کم‌کاری شده است و متاسفانه برای آب به موقع فکر نشده و وقتی با بحران مواجه می‌شویم می‌خواهند با هر زوری که شده جنگل‌ها را تخریب کنند و سدسازی کنند.

مدیران گذشته پاسخگو نیستند

ابراهیمی با تاکید براینکه یکی از مشکلات ما این است که وقتی مدیران از سمت خود برکنار می‌شوند یا بازنشسته شدند، دیگر پاسخگوی عملکرد گذشته‌شان نیستند، گفت: چرا از همه استاندارانی که حداقل از سال ۸۰ در این استان بوده‌اند، نمی‌خواهیم درباره اقداماتشان درخصوص زباله مازندران که در حال نابودی جنگل‌ها ست، توضیح دهند، همه این استانداران قول داده بودند که در یک بازه زمانی مشخص مشکل زباله را حل کنند، اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است. باید این استانداران به افکار عمومی پاسخ دهند که چرا پس از سال‌ها هنوز اقدامی صورت نگرفته است. مسئله محیط‌زیست مسئله این جناح و آن جناح نیست بلکه به فرموده مقام معظم رهبری مسئله کل جامعه است.

وی با بیان اینکه احساس می‌کنم اراده لازم برای حل مشکل زباله در مازندران نبوده، تصریح کرد: در حال حاضر جسته و گریخته اقداماتی برای حل مشکل زباله در مازندران می‌شود، اما واقعیت این است که خروجی این اقدامات هنوز مشخص نیست. این مسائل باعث نابودی جنگل‌های مازندران شده است و معتقدم همه شهرداران، استانداران، اعضای شوراها و ... باید پاسخگوی افکار عمومی باشند.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش درخصوص قاچاق چوب نیز گفت: در مازندران از یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار اراضی جنگلی حدود ۱۲۰ هزار هکتار از این اراضی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست است و بقیه اراضی مربوط به منابع طبیعی است. به نظرم در خصوص قاچاق چوب باید برخوردها بازدارنده‌تر بوده و احکام صادر شده باید قاطع‌تر باشند.

مدیر کل سازمان حفاظت محیط‌زیست استان مازندران خاطرنشان کرد: متاسفانه امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی اصلا مناسب نیست و این می‌تواند خطر بالقوه‌ای برای تداوم حیات جنگل ایجاد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha