استاندار تهران با اشاره به آغاز گودبرداری ساختمان پلاسکو گفت: بنیاد مستضعفان موظف است ظرف دو ماه آینده با ارائه طرح‌های این ساختمان از شهرداری تهران مجوز دریافت کند. همچنین ساختمان پشتی پلاسکو نیز با رأی اکثریت کسبه مقاوم سازی خواهد شد.

الزام اخذمجوز احداث پلاسکوی جدید ظرف۲ماه آینده/مقاوم سازی ساختمان پشتی پلاسکو بارأی اکثریت کسبه

سلامت نیوز: استاندار تهران با اشاره به آغاز گودبرداری ساختمان پلاسکو گفت: بنیاد مستضعفان موظف است ظرف دو ماه آینده با ارائه طرح‌های این ساختمان از شهرداری تهران مجوز دریافت کند. همچنین ساختمان پشتی پلاسکو نیز با رأی اکثریت کسبه مقاوم سازی خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز، محمدحسین مقیمی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح آخرین تصمیمات درباره بازسازی ساختمان پلاسکو گفت: در روز عید فطر تنها خاکبرداری این ساختمان آغاز شد که نیاز به مجوز ندارد ولی بی تردید برای بحث‌های فنی ظرف مدت دو ماه باید طرح‌های بازسازی این ساختمان تکمیل و پس از اخذ مجوز از شهرداری تهران کار بازسازی آغاز شود.

وی افزود: فردی که می‌خواهد در زمین خود ساخت و ساز انجام دهد باید مجوز بگیرد و در خصوص ساختمان پلاسکو نیز همین وضعیت حاکم است. پس از آتش سوزی ساختمان پلاسکو همه مسئولین اظهار نظرهایی کردند و قول‌هایی را مطرح کردند. در حالی که ۱۷ ماه از آتش سوزی این ساختمان گذشت و در خصوص بازسازی اقدام عملی صورت نگرفت.

استاندار تهران ادامه داد: کسبه این ساختمان محل کسب و کارشان را از دست داده‌اند و باید هر چه زودتر نسبت به بازسازی این ساختمان و تعیین تکلیف کسبه کاری انجام می‌شد.

وی تاکید کرد: تا بهمن ماه سال گذشته کار بازسازی ساختمان پلاسکو و مسائل مختلف آن در ریاست جمهوری دنبال می‌شد اما پس از اینکه این موضوع به استانداری تهران واگذار شد جلساتی را برگزار کردیم و نظرات کارشناسی را گرفتیم.

مقیمی افزود: دو جلسه اول در مورد قول‌هایی بود که به کسبه و واگذاری مکانی برای کسب و کار آنها داده شده بود؛ اما از جلسه سوم به بعد وارد بحث بازسازی شدیم. در همین راستا از بنیاد مستضعفین در خصوص تأخیر دو ساله برای ساخت این ساختمان سوال کردیم که صورت جلسه‌ای را که با شهردار وقت آقای نجفی تنظیم شده بود به ما ارائه دادند؛ اما علت اصلی را عدم اخذ مجوز از شهرداری تهران عنوان کردند. شهرداری نیز علت عدم دریافت مجوز برای این ساختمان را میراث فرهنگی اعلام کرد به طوریکه عنوان شده بود باغ اکبر در محدوده آثار فرهنگی و تاریخی قرار دارد و امکان اخذ مجوز ساخت در این زمین وجود ندارد.

استاندار تهران تصریح کرد: میراث فرهنگی درباره باغ اکبر حقوقی را در نظر دارد و علاوه بر آن شهرداری هم بدون هماهنگی و تایید میراث فرهنگی قادر به صدور پروانه نیست و بنیاد مستضعفان هم بدون پروانه امکان ساخت را ندارد.

وی با بیان اینکه استدلال همه دستگاه‌ها در این بخش به استناد قانون بوده است، افزود: در آخرین جلسه‌ای که اسفندماه سال گذشته با معاون سازمان میراث فرهنگی و معاون شهرسازی شهرداری تهران و همچنین شهرداری منطقه ۱۲ برگزار شد، در شورای فنی موافقت شد هر آنچه در حادثه پلاسکو تخریب شده است بازسازی شود و در خصوص ساختمان شمالی هم بر اساس نامه کسبه و اهالی ساختمان با مقاوم سازی از سوی کسبه موافقت شد تا با رأی اکثریت مالکان و ثبت در دفترخانه کار مقاوم سازی با طرح نظام مهندسی و تایید شهرداری انجام شود.

وی ادامه داد: برای ساخت ساختمان پلاسکو نیز مقرر شد با مجوز شهرداری بدون پرداخت عوارض، خاکبرداری آغاز شود و پس از دو ماه با ارائه طرح از سوی بنیاد مستضعفان و موافقت شهرداری، ساختمان وارد فاز عملیاتی شده و تا عید فطر دو سال آینده به بهره برداری برسد. مسائل فنی ساختمان پلاسکو با شهرداری و نظام مهندسی است و ساختمان طبق ضوابط شهرداری ساخته خواهد شد.

مقیمی با بیان اینکه اموال و زندگی ۵۰۰ خانوار در این حادثه دچار خسارت شده و باید نسبت به تعیین تکلیف آنها زودتر اقدام می‌شد، افزود: کسبه ساختمان حداکثر همکاری را داشتند و ما نیز تکالیفی بر عهده داریم. جلسات رسیدگی به موانع ساخت این ساختمان برگزار شد و توافقاتی میان دستگاه‌های ذیربط صورت گرفت. بنیاد مستضعفان فرصت دارد طی دو ماه آینده با رعایت مسائل فنی و ایمنی و با دستور شهرداری کار گودبرداری را انجام دهد و در همین مدت پروانه ساخت را اخذ کند و طرح خود را به تایید نظام مهندسی و شهرداری برساند.

وی در خصوص اظهار نگرانی برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: جلسه‌ای با این اعضا برگزار شد و همه مسائل مختلف این ساختمان برای آنها تشریح شد. در همین جلسه مقرر شد که بنیاد مستضعفان ظرف دو ماه آینده مجوز ساخت و ساز را از شهرداری تهران دریافت کند. همچنین در خصوص ساختمان پشتی پلاسکو نیز بر اساس رأی "نصف+۱" کسبه این ساختمان با هزینه خودشان و بر اساس تایید نظام مهندسی مقاوم سازی خواهد شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha