یک متخصص تغذیه گفت: با مصرف مواد غذایی دارای اسیدهای چرب امگا۳ می‌توان از پیشرفت روز افزون خشکی مفاصل حرکتی پیشگیری کرد.

نقش امگا۳ در پیشگیری از ابتلا به «روماتیسم مفصلی»

سلامت نیوز:یک متخصص تغذیه گفت: با مصرف مواد غذایی دارای اسیدهای چرب امگا۳ می‌توان از پیشرفت روز افزون خشکی مفاصل حرکتی پیشگیری کرد.  

  

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ،سید ضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه طی تحقیقات گسترده آینده نگر که به طور متوالی به انجام رسیده، استفاده مناسب از مکمل‌های روغن ماهی و اسیدهای چرب امگا 3 به طور کاملا چشمگیری سبب کاهش التهاب و تعدیل درد در طول سه ماه بعد از آغاز مصرف می‌گردند.

وی گفت: در یک بررسی دیگر به برنامه غذایی مبتلایانی که  از خستگی و درد صبحگاهی مفاصل رنج می‌بردند، روغن‌های حاوی اسیدهای چرب امگا 3 (روغن ماهی) یا کپسول‌های حاوی اسیدهای EPA و DHA افزوده شد؛ بدون اینکه از داروهای درمانی معمول آرتریت روماتوئیدها از جمله ترکیبات حاوی استروئیدها استفاده بکنند.

وی ادامه داد: در چهل درصد مبتلایان همین تغییر در تغذیه سبب کاهش سی درصد درد شد؛ لذا به منظور کاهش درد و جلوگیری از پیشرفت تحلیل غضروف و مفاصل، مصرف روزانه سه گرم EPA و DHA برای مبتلایان به درد شدید توصیه می‌گردد.

مظهری با بیان اینکه ماهی‌های پر چرب، منبع خوبی برای تأمین اسیدهای چرب امگا 3 محسوب می‌شود گفت: به موازات استفاده از برنامه غذایی متناسب و متعادل، گنجانیدن دو وعده در طول هفته بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

این متخصص تغذیه در خصوص تاثیر آنتی اکسیدان ها در کاهش بروز بیماری‌های روماتوئیدی توضیح داد: رادیکال‌های آزاد، به خصوص پرواکسیدها، از عوامل آسیب‌رسان به مفاصل تلقی می‌گردند.

مظهری گفت: زمانی که التهابی در قسمتی از بدن پدیدار می‌شود، در صورت فقدان مقادیر کافی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی، مانند ویتامین‌های E  و C و بتاکاروتن و مواد معدنی آنتی اکسیدانی، مثل سلنیم نوعی زنگ زدگی یا اکسیداسیون اتفاق می‌افتد که دلیل آن عدم مصرف مواد غذایی حاوی ترکیبات مذکور در برنامه غذایی است.

وی تصریح کرد: به منظور پیشگیری و یا تعدیل روماتیسم مفصلی، با گنجاندن مواد غذایی تهیه شده از منابع گیاهی، حذف و یا کاهش مواد غذایی حاوی اسید آراشیدونیک و جایگزینی آنها با مواد غذایی دارای اسیدهای چرب امگا 3 ، می‌توان با بیماری مقابله و از پیشرفت آن یا افزایش روز افزون درد و رنج خشکی مفاصل حرکتی جلوگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha