دبیر کل اتحادیه جهانی مبارزه با دخانیات گفت: مصرف قلیان در میان دختران کشور در سنین دبیرستان و دانشجویی 10 برابر بیش از پسران افزایش یافته است.

مصرف قلیان در میان زنان ۱۰ برابر افزایش یافت

سلامت نیوز:  دبیر کل اتحادیه جهانی مبارزه با دخانیات گفت: مصرف قلیان در میان دختران کشور در سنین دبیرستان و دانشجویی 10 برابر بیش از پسران افزایش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، محمدرضا مسجدی گفت: سن مصرف قلیان در کشور به 13 سال رسیده که در میان دختران به شدت افزایش یافته و این مسئله بحران مهمی است و منجر به آسیب های بسیاری در آینده می شود.
او گفت: متاسفانه قلیان آنهم با طعم های مختلف و میوه ای که حاوی ترکیبات روان گردان است بصورت خانوادگی مصرف می شود و به راحتی دختران در کنار پدران و همسران این ماده خطرناک و سمی را دود می کنند در حالیکه این سنت شکنی است و فرهنگ غنی ایرانی را پایمال می کند.
مسجدی با بیان اینکه 15 تا 20 درصد مصرف کنندگان قلیان در دام اعتیاد به مواد مخدر و سیگار می افتند، ادامه داد: قلیان ابزار تفریح نیست و مصرف آن حتی در هفته یکبار معادل سه تا چهار پاکت سیگار است.
این فوق تخصص ریه با اشاره به اینکه بر اساس رای دیوان عدالت اداری ورود و تولید طعم های مختلف قلیان در کشور ممنوع است، گفت: در حال حاضر انواع طعم های مختلف در بازار موجود است و این طعم ها ترکیبات روان گردان دارند و متاسفانه نظارتی در این زمینه وجود ندارد.
مسجدی با بیان اینکه امروزه قهوه خانه ها به قلیان خانه تبدیل شده اند، گفت: در قدیم در این محل غذا و چای عرضه می شد ولی الان مصرق قلیان در قهوه خانه ها برای نوجوانان و جوانان به پر کردن اوقات فراغت تبدیل شده است.
او در مورد اجرای قانون جامع کنترل دخانیات، افزود: این قانون در حال حاضر اجرا نمی شود و ناظر و مجری ندارد، خانواده ها خود باید به این سطح آگاهی برسند که قلیان مضرات بسیاری دارد که فرد را نیز معتاد می کند.
مسجدی با بیان اینکه یک دست صدا ندارد، تاکید کرد: خانواده ها باید بدانند سفره ای که به نام قلیان در دورهمی ها پهن می کنند، زهر و سم است و علاوه بر بیماری زا بودن، هزینه های اقتصادی زیادی را به هدر می دهد.
گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می دهد، در کشور سالانه ۵۰ تا ۵۵ هزار نفر به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند و حدود 14 درصد از افراد بالای ۱۵ سال در کشور، سیگار و دخانیات مصرف می‌کنند.
در پنج سال گذشته شیوع استعمال دخانیات در کشور از ۱۴.۰۹ به ۱۴.۰۱۳ درصد رسیده است که افرایش زیادی نیست. البته شیوع مصرف روزانه سیگار، از ۱۰.۹ به ۱۰.۱ درصد کاهش یافته است یعنی در مقایسه با گذشته ۵۰۰ هزار نفر روزانه کمتر سیگار می کشند.
در پنج سال گذشته، ۴۸۰ هزار نفر به جمعیت استعمال کنندگان قلیان اضافه شده و یک بار مصرف قلیان، معادل استعمال ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخ سیگار است.
دخانیات، شایع‌ترین عامل مرگ و میر قابل پیشگیری در جهان است و در کشور سالانه ۵۰ تا ۵۵ هزار نفر به علت استعمال دخانیات جان می‌بازند.
هر سال ۵۰۰ هزار نفر (معادل ۵ درصد تعداد افراد بستری) در بیمارستان‌های کشور بر اثر استعمال دخانیات بستری می‌شوند و سالانه ۱۰ تا ۱۱ هزار میلیارد تومان از پول مردم کشور، دود می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha