در مورد شرایط مردم زلزله‌زده نمی‌توانیم قضاوت مطلقی داشته باشیم. در برخی حوزه‌ها اقدامات خوبی انجام شده و در برخی حوزه‌ها هنوز ضعف‌هایی وجود دارد. مهم ترین اقدام در چند روز اخیر تصویب مصوبه دولت مبنی بر امهال وام دو‌هزار و 300‌میلیارد تومان برای بخش محدودی از زلزله‌زدگان بود.

سرریز مشکلات زلزله‌زدگان در تابستان

سلامت نیوز-*حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه: در مورد شرایط مردم زلزله‌زده نمی‌توانیم قضاوت مطلقی داشته باشیم. در برخی حوزه‌ها اقدامات خوبی انجام شده و در برخی حوزه‌ها هنوز ضعف‌هایی وجود دارد. مهم ترین اقدام در چند روز اخیر تصویب مصوبه دولت مبنی بر امهال وام دو‌هزار و 300‌میلیارد تومان برای بخش محدودی از زلزله‌زدگان بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ، با این کار بخشی از مشکلات و دغدغه ذهنی مردم رفع شد. در واقع مردم تا دو سال آینده دغدغه پرداخت وام را ندارند. ضمن اینکه این امهال شامل بخش عمده‌ای از شرکت‌ها و کارخانجات مناطق زلزله‌زده از ماهی‌دشت تا مرز هم می‌شود. این در حالی است که اگر عملا شرکت‌ها و کارخانجات خوب عمل کنند، می‌توانند بیکاری‌های اخیر را جبران کرده و حتی وارد فاز توسعه شوند و بخشی از مردم زلزله‌زده سر کار بروند. مورد بعدی بحث اسکان است که موضوع اضطراری امروز مناطق زلزله‌زده است. وضعیت اقتصادی و گرانی‌های اخیر بزرگ‌ترین ضربه را به زلزله‌زدگان وارد کرد، چون ارقام مصوب دولت بر اساس برآورد قیمت‌های سال گذشته، وام 30‌میلیون تومانی برای روستایی‌ها و وام 40‌میلیون تومانی برای شهری‌ها بود، اما به یک باره گرانی شدید شکل گرفت. در واقع به‌طور مشخص از سال‌های اخیر با نوسانات بازار ارز روبه‌رو بودیم که بزرگ‌ترین ضربه را به زلزله‌زدگان وارد کرد. از جمله اینکه مصالح، خدمات پیمانکاری و ... گران شد و عملا مردم زیر بار مشکلات جدی قرار گرفتند. با این حال ما عملا تا حد زیادی از اسکان دائم مردم عقب مانده‌ایم، چون بخش عمده‌ای از مناطق زلزله‌زده منطقه گرمسیری است. به‌گونه‌ای که گرمازدگی و بیماری‌های ناشی از گرمای هوا بیماری‌های خاصی را ایجاد کرده است که حتما در میانه تابستان این مشکلات به اوج می‌رسید. از سوی دیگر، حیوانات خطرناک همچون مار و عقرب از جمله مواردی هستند که زندگی مردم منطقه را به شدت متاثر ساخته‌اند. با وجود این، وزارت بهداشت زحمات زیادی را متحمل شد، اما بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های عمدتا ویران شده دیگر نباید بیش از این در شرایط اضطرار باقی بمانند. در شرایط کنونی مناطق گرمسیر اسکان موقت اعم از چادر و کانکس پاسخگو نیست. این مساله نیازمند عزم و تلاش جدی است. همچنین به‌دلیل گرانی خدمات و بی‌تفاوت شدن برخی مدیران هنوز مشکلات مناطق زلزله‌زده به قوت خود باقی است. بنده معتقدم اگر این تعلل‌ها ادامه پیدا کند، مردم در فصل تابستان گرفتار می‌شوند. حتی اگر مردم این مشکلات را تحمل کنند، مشکلات زمستان سال آینده پیش روی آنها ست.

نارضایتی از عملکرد بنیاد مسکن

نهادهای حمایتی همچون سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) اقدامات خوبی انجام داده‌اند و روند خوبی شکل گرفته است. هرچند بنیاد مسکن از برنامه خودش عقب است و هنوز نارضایتی‌های جدی وجود دارد. در برخی موارد حتی مسئولان بنیاد مسکن اعلام کردند که باید مردم برای روند ساخت پول بگذارند. این در حالی است که زلزله‌زدگان واقعا مال‌ باخته هستند. حدود 20‌درصد از روستاییان نمی‌توانند پول خواسته شده توسط پیمانکاران طرف قرارداد بنیاد مسکن را بپردازند و این مشکلات به شکل اساسی خود را نشان می‌دهند. مشکلاتی که منجر به کند شدن روند اسکان دائم مردم شده است. هنوز در زمینه دستگاه‌های معین بنیاد مسکن انتقادی تحت عنوان اجرایی نشدن ابلاغیه استانداری وجود دارد. گزارش‌های استفاده از نیروها، تولیدات و کالاهای بومی برای ساخت مسکن دچار نقص‌های مختلفی است. عدم استفاده از خدمات نظام مهندسی، عدم استفاده از کالا و مصالح تولید شده و حتی عدم استفاده از کارگران و خدمات کارگری و مهندسی در استان کرمانشاه که در شرایط کنونی بیکارترین استان بر اساس شاخص‌های اقتصادی است، مشکلاتی را به بار آورده است.

ضرورت شفاف‌سازی

برخی سلبریتی‌ها با جمع کردن کمک‌های مردمی و با توافق استانداری میزان مبالغی که در اختیارشان بود را صرف زلزله‌زدگان کردند. بنده شخصا قدردان آنها هستم و معتقدم سلبریتی‌ها با حسن نیت جلو آمدند. فقط انتظاری که از آنها می‌رود این است که با مسئولان استان از جمله استانداری و بنیاد مسکن هماهنگ باشند و خدمات خود را ارائه دهند تا به‌طور مستقیم شامل حال مردم زلزله‌زده شود. این در حالی است که باید در مورد کمک‌های مردمی شفاف‌سازی شود تا بدانیم این کمک‌ها کجا رفته و چقدر به مردم اهدا و چقدر انبار شده است. به هر حال این حق مردم است. ما بارها اعلام کردیم نهادهای بازرسی گزارش دهند که چه میزان از کمک‌ها توزیع شده و سرنوشت بقیه چگونه است. شفاف‌سازی در این راستا هم برای مردمی که کمک کردند و هم برای زلزله‌زدگان ضروری است. از سوی دیگر، از دولت انتظار داریم که با توجه به نوسات اقتصادی کمک‌های ضروری لازم را برای مردم مناطق زلزله‌زده در نظر بگیرد، چون مردم مناطق زلزله‌زده با مشکلات مالی جدی ناشی از گران شدن مواجه هستند.

قول عملیاتی نشده

مظلوم‌ترین و محروم‌ترین زلزله‌زدگان استان کرمانشاه پنج‌هزار خانوار مستاجر هستند. آنها خانه و کاشانه‌شان از دست رفته، اما طرف هیچ‌قراردادی نیستند. از این رو به مستاجران قول‌ داده شده که در قالب‌های دیگر صاحب مسکن شوند، اما این قول در حد حرف باقی مانده است. از مسئولان انتظار می‌رود که راجع به خانه‌دار کردن مستاجران زلزله‌زده اقدام کنند. موضوع بعدی تاسیسات زیرساختی و زیربنایی اعم از آب، راه، برق، بیمارستان‌ها و ... است که در مناطق زلزله‌زده ویران شده‌اند. باید این تاسیسات بازسازی شوند. با این حال قرار شد خیران دو پروژه بیمارستانی بزرگ را در سرپل ذهاب و اسلام‌آباد غرب احداث کنند، چون بیمارستان‌های اسلام‌آباد غرب و سرپل ذهاب ویران شده‌اند. در این رابطه بانک‌های خصوصی کشور پذیرفته‌اند، بیمارستان صد تختخوابی در اسلام‌آباد غرب احداث کنند، اما هنوز مقدمات کار از جمله زمین انجام نشده و کارشکنی‌هایی در وزارت بهداشت و درمان وجود دارد. باید تدابیر ویژه در این حوزه اندیشیده شود تا در صورت وقوع زلزله جدید یا مشکلات دیگر با توجه به مرزی‌بودن منطقه دوباره دچار غافلگیری نشویم، چون اگر بیمارستان دوم اسلام‌آباد غرب ویران نمی‌شد، بسیاری از مجروحان نجات پیدا می‌کردند. این تذکر جدی است. باید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این مشکل را حل کند. درضمن استاندار کرمانشاه در جلسه پیگیری در اسلام‌آباد غرب قول داد که در طول 10 روز مشکل زمین بیمارستان و زمین دانشگاه فنی‌مهندسی اسلام‌آباد غرب را حل کند که هنوز در این زمینه ما اخبار خوبی نداریم. هنوز کارشکنی‌ها ادامه دارد. ضمن اینکه برای بیمارستان‌ تخریب شده اسلام‌آباد غرب هنوز اقدامات اساسی صورت نگرفته است. جای تاسف دارد که ما به سالگرد زلزله کرمانشاه نزدیک می‌شویم، اما هنوز گزارش کارشناسی دقیقی مبنی بر اینکه آیا بیمارستان اسلام‌آباد غرب باید کاملا ویران، بازسازی و نوسازی شود، وجود ندارد. این در حالی است که اسلام‌آباد غرب قطب اول بهداشت و درمان است و چند استان را پوشش می‌دهد. از این رو تعلل در مورد وضعیت بیمارستان‌ آن جای تامل و نقد جدی دارد.

* نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha