به دنبال شوری منابع آب شرب خرمشهر و آبادان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آبادان ضمن اشاره به تغییر الگوی مصرف آب در این مناطق، عوارض شوری آب برای بدن را تشریح کرد.

آبادانی‌ها از منابع آبی مطمئن استفاده کنند/عوارض آب شور برای بدن

سلامت نیوز:به دنبال شوری منابع آب شرب خرمشهر و آبادان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آبادان ضمن اشاره به تغییر الگوی مصرف آب در این مناطق، عوارض شوری آب برای بدن را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، مساله شوری آب شرب شهرهای خرمشهر و آبادان حدود یک ماه است مردم این مناطق را با مشکل روبرو کرده است. آنطور که عبدالله سامری – نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی- اعلام کرده:«پیشروی آب دریا از خلیج فارس به رودخانه اروند و کارون و برداشت بی رویه طرح‌های توسعه نیشکر از آب رودخانه کارون در مسیر اهواز به خرمشهر باعث شوری آب خرمشهر شده است.»

آخرین خبر درباره زمان برطرف شدن این مشکل از طرف غلامرضا شریعتی - استاندار خوزستان - اعلام شد وبه گفته وی «حدود یک هزار میلیارد تومان در بحث بهبود وضعیت آب شرب شهرهای آبادان و خرمشهر و اجرای طرح غدیر ۲ هزینه شده تا خط لوله انتقال دوم طرح غدیر احداث شود. در این راستا با اقداماتی که در حال انجام است، امیدواریم وضعیت کیفی آب خرمشهر و آبادان تا ۱۵ تیرماه اصلاح شود.»

در شرایطی که مسئولان این استان از بر طرف شدن این مشکل تا نیمه تیرماه خبر می‌دهند، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آبادان به مردم توصیه می‌کند که آب شرب خود را فقط از منابع مورد تایید و سالم تهیه کنند.

دکتر آرمین خالق‌جو درباره وضعیت آب شرب شهرهای خرمشهر و آبادان توضیح داد و گفت: استاندارد سختی آب که مربوط به میزان کلسیم و منیزیم آن است، ۳هزار میکرو موس بر سانتی‌متر است. در حال حاضر میزان سختی آب در آبادان و خرمشهر به ۸۰۰۰ و در برخی نقاط به ۱۶ هزار میکرو موس بر سانتی متر مربع رسیده و این موضوع باعث شوری آب شده است.

وی درباره عوارض استفاده از آب شور برای بدن نیز توضیح داد و گفت: این میزان سختی آب برای بیماران کلیوی می‌تواند مضر باشد و در طولانی مدت می‌تواند آن‌ها را دچار آسیب کند. علاوه بر آن رسوب این املاح در قوری، کتری و لوله‌های آب، مزه آن را تعییر می‌دهد و رنگ چای را تیره می‌کند. آب با درجه سختی بالا نیز مانع از کف کردن شوینده‌ها می‌شود؛ در نتیجه ممکن است شست‌وشو خوب انجام نشود. لباس‌ها نیز  زبر و خشن می‌شوند و رنگ آنها تغییر می‌دهد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آبادان همچنین اضافه کرد: وجود سختی آب باعث می‌شود سبزی و حبوبات به خوبی پخته نشوند. این رسوبات در منافذ پوست رسوب می‌کند و باعث خارش و سوزش می‌شود. وقتی مردم می‌بینند صابون کف نمی‌کند، ممکن است از شستن دست‌ها امتناع کنند و شاهد تغییر رفتارهای بهداشتی آنها باشیم؛ رفتارهایی که سال‌ها تلاش کردیم در جامعه جا بیفتند.

خالق‌جو در ادامه به تغییر الگوی مصرف آب به دلیل شوری آب اشاره کرد و گفت: با توجه به این موضوع مردم به خصوص در مناطق روستایی سعی می‌کنند آب خود را از جای دیگری مانند نهرهای محلی یا تانکرهای آب تهیه کنند. وقتی الگوی تامین آب و رفتار بهداشتی مردم تغییر کند، ممکن است وضعیت بهداشت منطقه نیز تهدید شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر کلر آب تامین شود، بروز بیماری عفونی ناشی از آب اتفاق نمی‌افتد، ادامه داد: ما به شدت و با تواتر بالا، کلرسنجی آب را در تمام مناطق شهری و روستایی رصد می‌کنیم. وقتی کدورت آب افزایش پیدا کند، اثر کلر کم می‌شود. با توجه به میزان کدورت نیز آب کلر زنی می‌شود. اگر میزان کلر در منطقه‌ای، از میزان حداقل آن کاهش پیدا کند، بلافاصله وارد عمل می‌شویم و آبفا و فرمانداری را در جریان قرار می‌دهیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آبادان افزود: سال‌ها آب در این منطقه شور بوده است. مناطق خشک کشور همیشه درگیر این موضوع هستند و شوری آب فقط محدود به آبادان و خرمشهر نمی‌شود. در نتیجه اینجا مردم از تصفیه‌خانه‌های خانگی استفاده می‌کنند. در آبادان، خرمشهر و شادگان ۱۵۰ دستگاه تصفیه شهری وجود دارد که با تانکر آب جابجا می‌کنند؛ این اقدام مقداری از اثرات سوء آب شور، کاهش می‌دهد.

خالق‌جو با اشاره به تاثیر کاهش سطح آب رودخانه بهمنشیر در شوری آب این مناطق، اضافه کرد: با صحبت‌هایی که مطرح شده، قرار است خط لوله دیگری تا یک ماه دیگر وارد خط شود؛ در نتیجه آبی که از گتوند به این منطقه می‌رسد، بیشتر می‌شود. تصفیه خانه‌ای نیز با ۲۰۰ هزار متر مکعب وارد مدار می‌شود که به این ترتیب تا دو ماه آینده مشکل آب برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به تاثیر خشکسالی بر کاهش میزان آب رودخانه بهمنشیر، درباره اقدامات حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آبادان توضیح داد و گفت: برگزاری جلسات برای بررسی وضعیت موجود، ارائه گزارش، نمونه برداری از تمام منابع آبی و اعلام آن به دستگاه‌های مجری و ناظر، ارتباط مستمر با فرمانداری و اعلام گزارش مداخلات حوزه بهداشت به استانداری از جمله این اقدامات است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت به مردم توصیه کرد: لازم است مردم با توجه به وضعیت موجود، در مصرف آب صرفه جویی کنند؛ چون هر چه آب بهینه‌تر مصرف شود مشکل کمتری خواهیم داشت.

وی همچنین تاکید کرد:  ما تمام تصفیهخانه‌هایی که آب را تصفیه می‌کنند، شناسایی و کلرسنجی کرده‌ و به آنها کد داده‌ایم. همچنین  تمام سه چرخه‌ها و تانکرهای آبفا  شناسایی شده، نمونهبرداری شده و کد بهداشتی زردرنگی دریافت کرده‌اند. از مردم درخواست می‌کنیم حتما از این منابع، آب شرب خود را تامین کنند و از منابعی که کد بهداشتی ندارند استفاده نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha