دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۷

تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود. ویروس در درجه اول از کنه و دام به انسان منتقل می‌شود.

گوشت تازه؟ مراقبش باش

سلامت نیوز: تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود. ویروس در درجه اول از کنه و دام به انسان منتقل می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شهروند، انتقال از انسان به انسان از طریق تماس نزدیک با خون، ترشحات، ارگان‌ها یا سایر مایعات بدن افراد آلوده اتفاق می‌افتد.

تب خونریزی‌دهنده کنگو از کجا آمد؟
نخستین مورد این بیماری ‌ سال ۱۹۴۲ در شبه‌جزیره کریمه دیده شد، جزیره‌ای که بر کرانه‌های شمالی دریای سیاه قرار دارد و بخشی از کشور اوکراین است. این بیماری در طول جنگ جهانی دوم در این منطقه شایع شد. سال ۱۹۵۶ هم بیماری در کنگوی آفریقا، شایع و ویروس عامل بیماری از بیماران جدا شد و در‌ سال۱۹۶۹ مشخص شد که عامل این دو بیماری مشابه است. به همین دلیل به این نام (تب کریمه کنگو) شناخته می‌شود. شیوع بالایی از بیماری بین پرسنل نظامی، کارکنان بیمارستان‌ها، کشاورزان و اشخاصی که با دام سروکار دارند، مشاهده می‌شود.

علایم بیماری چیست؟
علایم این بیماری در انسان بین یک تا سه روز ظاهر می‌شود که شامل تب و لرز، سردرد، کوفتگی، اسهال و استفراغ به مدت ۳ تا ۵ روز است و بعد از آن خونریزی زیر پوستی، وجود خون در مدفوع و دستگاه تناسلی و دستگاه گوارش آغاز می‌شود که درنهایت با تشدید علایم می‌تواند منجر به مرگ شود. ویروس این بیماری، دوره کمون دارد، پس از گزش کنه، دوره کمون معمولا یک تا ٣ روز است و حداکثر به ۹ روز می‌رسد.

وضع ابتلا به تب کریمه کنگو در ایران چگونه است؟
این بیماری برای نخستین‌بار  سال ۷۸ در ایران دیده شد و از آن زمان، سالانه بین ٥٠ تا ١٠٠ نفر به آن مبتلا می‌شوند و تعدادی هم جانشان را از دست می‌دهند. براساس اعلام وزارت بهداشت، این بیماری در ۳۰‌درصد موارد کشنده است. بنابر آمارهای این وزارتخانه تا اواخر خرداد امسال، ٣٤ نفر به این بیماری مبتلا شده و ٣ نفر هم جانشان را از دست داده‌اند. در‌ سال ٩٦ این بیماری از طریق افغانستان و پاکستان وارد ایران شده و در بخش‌هایی از ایران شیوع پیدا کرد. بیشترین میزان شیوع این بیماری در سال‌های گذشته در استان‌های کرمانشاه، هرمزگان، اصفهان، سیستان‌وبلوچستان، مازندران و ... بوده است.

تب کریمه کنگو چگونه منتقل می‌شود؟
مخزن و ناقل ویروس در طبیعت، اصولا کنه‌ها هستند و گاو، گوسفند، بز، خرگوش، خرگوش صحرایی و جوجه‌تیغی و حتی جوندگانی مثل موش نیز به‌عنوان ناقل شناخته می‌شوند. این ویروس از طریق تماس مستقیم با خون یا ترشحات بیمار و لاشه حیوان آلوده سبب ایجاد همه‌گیری‌های ناگهانی می‌شود.

مردم باید مراقب چه چیزهایی باشند؟
از آن‌جایی که این بیماری در دام بدون علامت است، باید از مصرف گوشت تازه خودداری شود و دام پس از ذبح تا ۲۴ ساعت در دمای صفر تا مثبت ٤ درجه سانتی‌گراد قرار گیرد تا ویروس‌های آن کشته شوند و پس از آن مصرف شود.

تب کریمه کنگو چگونه منتقل می‌شود؟
بیشتر موارد ابتلا به این بیماری در افراد درگیر در صنعت دام، مانند کارگران کشاورزی، کارگران کشتارگاه و دامپزشکان رخ داده است. این بیماری پیش‌زمینه‌ای دارد و عملا بیماری افراد عادی نیست و تنها افرادی که به نوعی با دام در ارتباط هستند و حتی دام را به صورت زنده کشتار و مصرف کرده‌اند، می‌توانند نسبت به ابتلا به این بیماری مشکوک باشند. انتقال انسان به انسان در اثر تماس نزدیک با خون، ترشحات، ارگان یا سایر مایعات بدن افراد آلوده اتفاق می‌افتد. عفونت‌ها در بیمارستان با توجه به استرلیزه نادرست تجهیزات پزشکی، استفاده مجدد از سوزن و آلودگی تجهیزات پزشکی رخ می‌دهد.

چگونه پیشگیری کنیم؟
پیشگیری یا کنترل عفونت CCHF در حیوانات و کنه‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد و عفونت در حیوانات خانگی معمولا آشکار نیست. علاوه بر این، کنه‌ها متعدد و گسترده هستند، به‌طوری که کنترل با آفت‌کش‌ها (مواد شیمیایی در نظر گرفته شده برای کشتن کنه) تنها گزینه واقع‌بینانه برای تجهیزات صنعتی دام است.

تب کریمه کنگو درمان دارد؟
اگر بیماری سریع تشخیص داده شود، می‌توان بیماری را درمان کرد، اما واکسنی برای پیشگیری از ابتلا به آن وجود ندارد.

تاکنون چند نفر در اثر این بیماری جانشان را از دست داده‌اند؟
از ابتدای امسال تاکنون ٣٣ نفر به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده‌اند که از این تعداد، سه نفر که بیماری زمینه‌ای هم داشته‌اند، جانشان را از دست داده‌اند. یکی از آنها مرد ٧٢ ساله‌ای در هرمزگان بود که بیماری خونی داشت.‌ سال گذشته هم تا ١٥خرداد، ٣١ نفر مبتلا به این بیماری شده بودند که سه نفرشان در استان‌های کرمانشاه، هرمزگان و اصفهان فوت کردند. اوج این بیماری در فصل گرم ‌سال است.

گروه پزشکی مراقب باشند
    از تماس فیزیکی با افرادی که آلوده به تب کریمه کنگو هستند، خودداری کنید.
    از دستکش و تجهیزات حفاظتی برای ارتباط با بیماران استفاده کنید.
    پس از هر بار بازدید از بیمار، دست‌هایتان را بشویید.
    میزان عفونت را در مراقبت‌های بهداشتی کنترل کنید.
    نمونه گرفته‌شده از افراد مشکوک به CCHF باید توسط کارکنان آموزش‌دیده مشغول به کار در آزمایشگاه حمل شود.

توصیه به آنهایی که با گوشت تازه در ارتباطند
    لباس‌هایی بپوشید که آستین بلند داشته باشد.
    لباس‌های رنگی نازک بپوشید تا تشخیص کنه روی لباس و بدن مشخص باشد.
     از آفت‌کش‌های تاییدشده استفاده کنید.
    از بین بردن یا کنترل آلودگی در حیوانات یا در اصطبل و انبارها و دوری از مناطقی که در آن کنه زیاد است.
    برای دست زدن به حیوانات از دستکش و وسایل محافظتی دیگر استفاده کنید.
    حیوانات را قبل از ورود به کشتارگاه‌ها قرنطینه کنید.
    از مصرف گوشتی که از شرایط ذبح آن مطمئن نیستید، خودداری کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha