رییس گروه بهداشت آب و فاضلاب مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از کنترل مستمر شناگاه‌های طبیعی از سوی بازرسان بهداشت محیط خبر داد.

کنترل شناگاه‌های طبیعی از سوی وزارت بهداشت/ثبت شکایات در سامانه ۱۹۰

سلامت نیوز:رییس گروه بهداشت آب و فاضلاب مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از کنترل مستمر شناگاه‌های طبیعی از سوی بازرسان بهداشت محیط خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، غلامرضا شقاقی گفت: شنا به عنوان یک فعالیت تفریحی و ورزشی از نظر جسمی و روحی مفید است. توجه به جوانب بهداشتی محله‌ای شنا برای تأمین سلامت و رفاه شناگران بسیار مهم است. کیفیت آب یکی از موضوعات مهم در این زمینه می‌باشد؛ به طوری که آب محل شنا باید دارای ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی و میکروبی مناسب بوده و در طول استفاده از آب این ویژگی‌ها در حد مطلوب حفظ شود.

وی افزود: در صورت آلودگی شیمیایی و میکروبی آب محل شنا، با توجه به تماس مستقیم بدن انسان با آب، همچنین امکان ورود آب به دهان، بینی، گوش و چشم احتمال انتقال بیماری زیاد است. لذا کنترل بهداشتی آب شناگاه‌های طبیعی جهت حفظ سلامت شناگران و جلوگیری از انتقال بیماری‌ها دارای اهمیت است.

وی با اشاره به این که بازرسین بهداشت محیط، شناگاه‌های موجود در استان‌های ساحلی کشور را نظارت می‌کنند، گفت: بازرسین بهداشت محیط به صورت مستمر در تمام ایام هفته وضعیت کیفی آب‌های آشامیدنی لوله کشی داخل طرح‌ها، کنترل میکروبی آب دریا (قسمت شناگاه‌ها)، وضعیت سیستم جمعآوری و دفع فاضلاب‌ها و کنترل بهداشتی مراکز تولید و عرضه مواد غذایی را انجام داده و ضمن معرفی متخلفین عرضه کننده مواد غذایی غیر بهداشتی به مراجع قضایی و تعطیلی مراکز عرضه مواد غذایی غیر بهداشتی، نمونه‌برداری از مواد غذایی غیر بهداشتی، جمعآوری و دفع فاضلاب و پسماند، وضعیت بهداشتی سرویس‌های بهداشتی و دوش‌های شناگاه‌های طبیعی را کنترل و پایش می‌کنند.

وی تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مورد اشاره قرار داد و گفت: در جهت ارتقای وضعیت بهداشتی، ایمنی و محیط زیستی شناگاه‌های طبیعی، تفاهم نامه همکاری بین سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین و ابلاغ شده و پرچم گذاری سواحل جهت اعلام وضعیت شناگاه‌ها اجرا خواهد شد.

شقاقی اظهار داشت: بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی بررسی‌های میدانی و نمونه‌برداری از آب‌های مناطق محدوده طرح‌های سالم‌سازی دریا و بازرسی بهداشتی انجام می‌شود و شناگاه‌هایی که رعایت موازین بهداشتی و زیست محیطی را انجام دهند، پرچم آبی و مراکزی که نیاز به اصلاحات دارند، پرچم زرد دریافت می‌کنند.

بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، وی ادامه داد: نظارت و مراقبت بهداشتی از طرح‌های سالم‌سازی دریا از نظر حفظ بهداشت عمومی اهمیت زیادی دارد، لذا باید مدیران طرح‌های مذکور در جهت کنترل و اجرای دقیق مقررات بهداشتی و زیست محیطی، نهایت کوشش و مراقبت را به عمل آورند.

سامانه بهداشت ۱۹۰ و ثبت شکایت‌های مردمی

رییس گروه بهداشت آب و فاضلاب وزارت بهداشت گفت: برای کمک به ارتقای وضعیت بهداشتی شناگاه‌ها هموطنان گرامی در صورت مشاهده هرگونه نقص و تخلف  بهداشتی از قبیل موارد ذیل می‌توانند،  موضوع را به سامانه بهداشت ۱۹۰ بصورت تلفنی اطلاع دهند: آلودگی آب شناگاه، وضعیت نامطلوب جمع آوری و دفع فاضلاب، وضعیت نامطلوب جمع آوری  زباله و پسماند، عدم دسترسی به آب آشامیدنی، عدم دسترسی به توالت بهداشتی، عدم دسترسی به دوش بهداشتی، وجود حشرات و جوندگان و حیوانات، وضعیت غیربهداشتی  مراکز تهیه، نگهداری، توزیع و فروش مواد غذایی، استعمال قلیان.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha