یکشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
کد خبر: 247150

بعضی اخبار هستند که گویی هرچندبار که تکذیب شوند، هم باز در موقعیتی دیگر و خاکی پرثمر به بار می‌نشینند و دوباره میوه می دهند و روز از نو، روزی از نو! ماجرای خبر یا شایعه "صادرات آب ایران به کویت" هم از همین دست است.

ماجرای خبر انتقال آب ایران به کویت چیست؟

سلامت نیوز:بعضی اخبار هستند که گویی هرچندبار که تکذیب شوند، هم باز در موقعیتی دیگر و خاکی پرثمر به بار می‌نشینند و دوباره میوه می دهند و روز از نو، روزی از نو! ماجرای خبر یا شایعه "صادرات آب ایران به کویت" هم از همین دست است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ،ماجرایی که نزدیک به دو دهه است، هر بار به بهانه‌ای متفاوت سر بر می‌آورد، تکذیب می‌شود و دوباره گویی در گنجه فراموشی گذاشته می‌شود برای باری دیگر و ماجرایی جدید.

این بار کلید ماجرا از اعتراض مردم خوزستان به کیفیت آب شرب زده شد. مردم به آب شوری که از طریق شیر منازلشان به دست شان می‌رسید، اعتراض داشتند.

دولتی‌ها، علت را کم‌آبی رود کارون اعلام کردند و وعده دادند طی چند روز مشکل را حل‌ می کنند. اما همزمان موجی از شایعات دوباره فضای مجازی را پر کرد که خوزستان و کارون آب ندارد، آن‌وقت آب ایران به کویت صادر می‌شود! این شایعه که با جزئیات کامل از این گوشی به آن گوشی دست به دست می‌شود،

مدعی است که "قراردادی ۳۰ ساله برای انتقال آب شیرین رودخانه کارون به کویت در سال ۱۳۸۲ به امضا رسیده که ایران را موظف می‌کند روزانه ۹۰۰ هزار متر مکعب یا ۱۰ هزار لیتر آب در ثانیه به کویت صادر کند که این یکی از مهم‌ترین دلایل کم آبی و کیفیت پایین آب کارون است.

" در این زمینه معاون مدیـرکل دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو در خصوص اخباری که به تازگی بازهم برای چندمین بار در فضای مجازی مبنی بر انتقال ۱۰ هزار لیتر آب در ثانیه به کویت به مدت ۳۰ سال منتشر شده است، تصریح کرد: این خبر به هیچ عنوان صحت ندارد.

 هدایت فهمی  با بیان این‌که موضوع تفاهم‌نامه انتقال آب به کشور کویت در زمان دولت اصلاحات و وزارت بی‌طرف مطرح شد، افزود: تا جایی که بنده اطلاع دارم هیچ وقت این تفاهم‌نامه اجرایی نشده و با توجه به این‌که انتقال آب به کشورهای همسایه نیاز به مصوبه مجلس دارد، هم اکنون هیچ مصوبه‌ای در این خصوص وجود ندارد.

وی تاکید کرد: اگر شخص  یا سازمانی اسناد و مدارکی مبنی بر این انتقال آب داشته باشد (اعلام کند چون اگر صحت داشته باشد) عملا یک کار غیرقانونی است و لازم است تا نهادهای ذی صلاح برخورد قانونی نسبت به این مسئله داشته باشند.

در تامین آب شرب کوتاهی نخواهیم کرد
معاون مدیـر کل دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو با تاکید بر این‌ مسئله که وزارت نیرو معتقد به انتقال آب به کشورهای همسایه نیست، بیان کرد: مهم‌ترین هدف وزارت نیرو تامین آب شرب برای شهروندان کشور است و در انجام این مسئولیت نیز کوتاهی نخواهد کرد. به گفته فهمی در بعد کارشناسی و وزارت نیرو هیچ طرح و مسئله‌ای مبنی بر انتقال آب به کشور کویت وجود ندارد.  

وزیر نیرو: حتی یک قطره را هم صادر نمی کنیم
 رضا اردکانیان وزیر نیرو نیز دو روز قبل در همین زمینه گفت: وزارت نیرو هیچ طرح و تصمیم و پروژه ای برای انتقال، فروش و صادرات قطره ای از آب این سرزمین به هیچ کشوری ندارد و موضوع انتقال آب به کویت در اوایل دهه ۸۰ از سوی کسانی که از به ثمر رسیدن طرح انتقال آب کشور به کویت منتفع بودند، مطرح شده بود.

 به گفته وی در آن مقطع زمانی اصلی‌ترین فرد مخالف اجرای این طرح معاون وزیر نیرو در امور آب بوده است که امروز از بد حادثه برای دلالان، این فرد وزیر نیرو شده است و با اختیارات بیشتر فعلی اش به شدت از وقوع این اتفاق جلوگیری خواهد کرد.

اردکانیان تاکید کرد: این افراد هر روز در عرصه های مختلف آب شایعات جدیدی را برای رسیدن به منافع خود ایجاد خواهند کرد، همان‌گونه که لوله طرح آب غدیر را به عنوان مسیر انتقال آب به خارج از کشور معرفی و مردم را در این مناطق تحریک کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha