یکشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 247160

مشكلات ناشی از گرمای هوا و نبود دسترسی به منابع آبی سالم در برخی شهرهای جنوبی و غرب كشور كم بود كه اكنون ورود موج تازه ریزگردها، سیاهی تازه ای بر زندگی بخشی از مردمان كشورمان نشانده اند.

ریزگردها، قوز بالا قوز زندگی جنوبی ها

سلامت نیوز:مشكلات ناشی از گرمای هوا و نبود دسترسی به منابع آبی سالم در برخی شهرهای جنوبی و غرب كشور كم بود كه اكنون ورود موج تازه ریزگردها، سیاهی تازه ای بر زندگی بخشی از مردمان كشورمان نشانده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ،از دیروز، شهرهای استان هایی چون كرمانشاه و خوزستان نشستن گرد خاك و ریزگرد را بر زندگی شان شاهد بودند.مسئول اداره نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه دیروز گفت: هوای شهر کرمانشاه در وضعیت «بحران» قرار دارد.جمال رحمانی گفته كه میانگین 6 ساعته (12 شب گذشته تا 6 صبح) ذرات معلق موجود در هوای شهر کرمانشاه 705 میکروگرم بر مترمکعب هوا بوده که وضعیت بحران را نشان می‌دهد. این توده غلیظ گرد و غبار از عصر روز گذشته(جمعه) وارد کرمانشاه شده و روند غلظت ذرات نیز فعلا صعودی است.

به گفته این مقام مسئول، اکنون هوای شهر اسلام‌آبادغرب نیز با غلظت 1040 میکروگرم بر مترمکعب هوا در وضعیت بحران قرار دارد.

رحمانی غلظت ذرات معلق موجود در هوای قصرشیرین را نیز 1400 میکروگرم بر مترمکعب هوا اعلام کرد که وضعیت بحران را نشان می‌دهد.وی غلظت مجاز ذرات معلق موجود در هوا را 150 میکروگرم بر مترمکعب هوا اعلام کرد و یادآور شد: اکنون غلظت هوای قصرشیرین نزدیک به 10 برابر میزان استاندارد است.

سرپرست اداره کل هواشناسی خوزستان با اشاره به حرکت توده گرد و خاک عراقی به سمت استان، از پیش‌بینی کاهش دید افقی و افزایش آلاینده گرد و خاک از اواسط روز جمعه خبر داد. در شبانه‌روز گذشته شوش با ۵۰ و ایذه با ۲۵ درجه سانتیگراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان خوزستان بودند. تغییرات دمای هوای امروز اهواز نیز بین ۲۸ و ۴۸ درجه سانتی گراد در نوسان خواهد بود.

سرپرست اداره کل هواشناسی خوزستان نیز با اشاره به حرکت توده گرد و خاک عراقی به سمت استان، از پیش‌بینی کاهش دید افقی و افزایش آلاینده گرد و خاک از اواسط خبر داد.«محمد سبزه زاری» با اشاره به وضعیت دمای هوای استان اظهار کرد: تا روز یکشنبه هفته آینده تغییرات دمای چندانی نخواهیم داشت اما از روز دوشنبه تا اواسط هفته دوباره بیشینه دمای اکثر شهرهای استان خوزستان به ۴۹ و ۵۰ درجه یا حتی بیش از آن خواهد رسید.

همچنین پیش بینی می‌شود به علت حرکت توده گرد و خاک عراقی به سمت استان خوزستان از اواسط وقت امروز شاهد تاثیر این توده ابتدا در مناطق غربی و جنوب غربی و سپس در دیگر مناطق استان به صورت کاهش دید افقی و افزایش آلاینده گرد و خاک باشیم.

سرپرست اداره کل هواشناسی خوزستان گفت: در شبانه‌روز گذشته شوش با ۵۰ و ایذه با ۲۵ درجه سانتیگراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان خوزستان بودند. تغییرات دمای هوای امروز اهواز نیز بین ۲۸ و ۴۸ درجه سانتی گراد در نوسان خواهد بود.وجود ریزگردها در هوای استان‌های غربی و جنوبی كشور، سال‌هاست كه زندگی مردمان شهرهای این استان ها را تحت الشعاع خود قرار داده و با وجود همه وعده های دولتی، اقدام مثمری برای حل آن صورت نگرفته است.

منشأ اصلی ریزگرد، کویرها و باتلاق‌های در حال خشک شدن عراق است که خاک و شن‌های آن از طریق باد شُمال به ایران می‌آید. دلیل اصلی خشک شدن زمین‌های عراق، آبگیری سدهایی چون سد آتاترک در کشور ترکیه است.

به عبارتی آب رودخانه‌های دجله و فرات به واسطه سد سازی‌های ترکیه کم شده و دشت بین‌النهرین رطوبت خود را از دست داده و به منبعی برای تولید گرد و غبار تبدیل شده‌است.

عدم پایبندی ترکیه به معاهدات بین‌المللی و تسلط این کشور بر دجله و فرات نه تنها باعث ایجاد پدیده ریزگرد در خاورمیانه شده، بلکه بهره‌کشی بی‌رویه از منابع طبیعی و مدیریت نامناسب و یک‌سونگرانه براین منابع باعث شده ایران امروز درگیر معضلاتی چون خشکسالی، سیلاب و گرد و غبار باشد و به از دست رفتن ۹۰ درصد تالاب‌های کشور بینجامد.

این باد از خرداد تا شهریور می‌وزد و از شمال غربی خاورمیانه شکل می‌گیرد و تا خلیج فارس و رسیدن به سطح آب‌های آزاد پیش می‌رود. سه کشور ایران، عراق و عربستان به‌طور مشترک هزینه‌های این اراضی را تامین می‌کردند و تمام اراضی در فصل خاصی از سال مالچ‌پاشی می‌شد.

مالچ نوعی فرآورده چسبنده نفتی است که برای تثبیت شن‌های روان در مناطق بیابانی از آن سود جسته می‌شود. جنگ عراق موجب فراموشی این کار و در نتیجه افزایش توفان‌های غبار در خوزستان، غرب ایران، و سرانجام تقریبا در همه ایران شد. توفان اخیر که به گفته برخی اهالی بغداد بدترین توفان غبار زندگی‌شان بوده‌است، سبب بیشترین میزان گرد در سه دهه اخیر ایران شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha