شرفی نماینده آبادان چند روز پیش در گفت‌وگو با ما در خصوص شرح وضعیت فعلی آب در آبادان و خرمشهر عنوان کرد‌: وضعیت فعلی آب آبادان بسیار دلخراش و آزاردهنده است‌. 13، 14 سال است مشکل شوری آب وجود دارد و مساله عادی نیست‌.

چرا بغض مردم را تبدیل به فریاد می‌کنید

سلامت نیوز:شرفی نماینده آبادان چند روز پیش در گفت‌وگو با ما در خصوص شرح وضعیت فعلی آب در آبادان و خرمشهر عنوان کرد‌: وضعیت فعلی آب آبادان بسیار دلخراش و آزاردهنده است‌. 13، 14 سال است مشکل شوری آب وجود دارد و مساله عادی نیست‌.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جهان صنعت ،ما اگر بگوییم بیکاری فراگیر است و مردم با آن کنار آمده‌اند، اگر بگوییم نان کمتر بخورید، اما با آب چه کنیم؟
با آبی که برای مصرف شرب و کشاورزی و صنعتی و بهداشت دائم مورد نیاز است چه کنیم؟ چندین سال است شوری آب این مناطق همه این موارد را مختل کرده است‌.

همین حالا EC بالای آب، لوله‌ها را در پتروشیمی پوسانده است‌. پالایشگاه برای خنک کردن دستگاه‌ها آب رودخانه را پمپاژ می‌کند چون آب آنقدر متعفن و کدر و پر از املاح است که به دستگاه‌ها آسیب می‌زند‌. پتروشیمی کلا خوابیده‌.


او تاکید کرده بود‌: برای استفاده از تصفیه‌کننده‌های خانگی نیز مردم باید دائم فیلتر تعویض کنند از بس گل و لای و املاح دارد‌. من خودم شخصا به این مشکلات مبتلا هستم و می‌دانم مردم چه می‌کشند‌. شما ببینید با این وضعیت تکلیف سبد هزینه خانوارهای آبادانی چیست؟ بیماری‌های صعب‌العلاج همچون بیماری کلیوی و دیالیزی به صورت غیرطبیعی در سطح شهر گسترش یافته است‌. در گرمای 55 درجه مردم بدون آب چه کنند؟


چرا مسوولان از روی مردم خجالت نمی‌کشند
شرفی در بیان دلایل کمبود و شوری آب عنوان کرده بود‌: وقتی آب را محصور کردند و پروژه‌های بی‌فایده همچون گسترش نیشکر را به راه انداختند و سدسازی‌های گسترده در استان ایجاد کردند، در کنار پیشروی آب دریا و کمبود بارش در استان، باعث شدند آب خراب شود‌. او تاکید می‌کند‌: همه کسانی که باعث شدند وضعیت خوزستان به اینجا کشیده شود، خائن‌اند‌.

مردم در آبادان و خرمشهر زجر می‌کشند‌. اینها مرزبانان کشور هستند‌. 4300 شهید در جنگ دادند‌. چرا مسوولان خجالت نمی‌کشند چنین وضعیتی برای مردم ساخته‌اند؟ هر روز به ما وعده می‌دهند فلان روز مشکل‌تان حل می‌شود‌. اگر از همان 15 ماه پیش اقداماتی را انجام می‌دادند، وضعیت به این حد نمی‌رسید که مردم در تجمعات اعتراضی خود فریاد بزنند انقلاب کردیم که وضع‌مان این باشد‌.

حکومت مردم پایه است‌. اگر مردم مرزنشین نباشند، مسوولان چطور می‌خواهند از کشور دفاع کنند؟ آیا آب هم مطالبه اجتماعی است که بگوییم به مردم یاد داده‌اند که مطالبه کنند؟ حالا عنوان کرده‌اند تا نیمه‌های تیر درست می‌شود‌. یکی از اهالی آبادان نیز در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» تاکید می‌کند‌: وضعیت شوری آب به نسب بهتر شده است‌. به ما گفته‌اند تا 15 تیر درست می‌شود‌.

بر این اساس به مردم عنوان شده تا آن زمان از اعتراض خودداری کنند تا ببینیم وضعیت چطور می‌شود‌. اما خرمشهر بیش از این نتوانست تاب بیاورد‌؛ شهری که فقر و رنج و بیکاری و ریزگرد و بی‌توجهی بیش از هر منطقه دیگری آنها را در این سال‌ها عذاب داده است‌. رنج درست در این نقطه به اوج خود می‌رسد که سال‌ها در جنگ بودند و دشواری‌های آن را به جان خریدند، از بعد از آزادی خرمشهر تا همین حالا هم رنج ناکارآمدی دولت‌های مختلف در بهبود وضعیت و معیشت را تحمل کرده‌اند‌.

دیگر وقتی حیاتی‌ترین ماده شان هم شور شود، توان زندگی برایشان خواهد ماند؟
در این میان عبدالله سامری نماینده خرمشهر در مجلس در گفت‌وگو با دویچه‌وله فارسی علاوه بر تکذیب وجود مشکل آب در این شهر عنوان کرده: کلا هیچ مشکلی در شهر وجود ندارد!


چشم بستن تمام‌عیار بر اتفاقات شنبه‌شب در خرمشهر و ندیدن معضل اصلی مردم شهرش، فقط باعث بی‌اعتمادتر شدن مردم نسبت به او می‌شود. کسی که باید حامی حقوق مردم ستاد انتخاباتی‌اش باشد و تا همین چند وقت پیش در خصوص عدم رسیدگی به وضعیت خرمشهر انتقاد می‌کرد، حالا از بیخ و بن مشکل آب در شهرش را انکار می‌کند.


خسارت خاصی از اغتشاشات خرمشهر وارد نشد
از آن سو فرماندار خرمشهر با ادبیاتی که خشم مردم را دوچندان می‌کند، در خصوص اتفاقات رخ داده در شنبه شب صحبت کرده است‌. او با به کار بردن واژه «اغتشاش» برای اعتراضات مردمی سر بدیهی‌ترین حق خود از زندگی یعنی آب، با بیان اینکه تجمعات در خرمشهر هیچ کشته‌ای نداشته، تصریح کرد‌: هیچ خسارت خاصی در این اغتشاشات به شهر وارد نشد و تنها شیشه‌های اموال عمومی شکسته شد‌.

همچنین تنها یک مجروح حاصل این تجمعات بود که جراحت او سطحی بود‌. ولی‌الله حیاتی نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برقراری امنیت کامل در خرمشهر اظهار کرد‌: تجمعاتی در خیابان‌های شهر در اعتراض به شوری آب انجام شد که عده‌ای اخلالگر موجب بر هم زدن نظم عمومی شدند که با دخالت نیروی انتظامی، اوضاع کنترل و اخلالگران دستگیر شدند‌.

فرماندار خرمشهر همچنین در خصوص وضعیت کنونی آب شرب خرمشهر عنوان کرده‌: در حال حاضر شوری آب خرمشهر به 3000 میکروموس رسیده و وضعیت کاملا مطلوب است‌. او خاطرنشان کرده‌:شوری آب از بین رفته و اکنون آب شهرستان شیرین است‌. اما پرسش اینجاست چطور در کمتر از 24 ساعت شوری آب کاملا برطرف شده و آب به وضعیت مطلوب رسیده است که در 15، 16 ماه گذشته که هشدارها در این خصوص به مسوولان آغاز شده بود، اقدامی انجام نشد تا بغض مردم تبدیل به فریاد نشود؟!


فردی مسلح ۱۱ نفر را مجروح کرد
از سوی دیگر معاون امنیتی انتظامی وزیرکشور با تکذیب این خبر که یک نفر در اعتراضات خرمشهر کشته شده است، گفت‌: بر اثر تیراندازی یک نفر مجروح شد که به بیمارستان منتقل شد‌.


حسین ذوالفقاری اعلام کرده‌: در حادثه روز شنبه خرمشهر یک نفر مسلح بوده و ۱۰ نفر از پرسنل نیروی انتظامی مجروح شده‌اند‌.
معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور اما از واژه اغتشاش و آشوب استفاده نکرده و به اعتراضات مردمی اشاره و تاکید کرده‌: اعتراضات مردمی از آبادان شروع و به خرمشهر کشیده شد‌.


حالا باید به انتظار نیمه تیرماه نشست و دید آیا واقعا تا حدود زیادی شوری آب مرتفع می‌شود که اعتراضات مردمی هم فروکش کند یا این وضعیت آنقدر زمانبر خواهد بود که به کلکسیون معضلات خوزستان افزوده خواهد شد و بدون اقدامی صحیح رها خواهد شد‌.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha