دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 247238

هرچه سن بالاتر می‌رود، خطر مرگ افزایش می‌یابد. اما مطالعات جدید نشان می‌دهد این تئوری با افراد بالای 80 سال سازگار نبوده و بعد از 105 سالگی خطر مرگ کاهش هم می‌یابد.

چرا افراد بالای ۸۰ سال دیرتر می‌میرند؟

سلامت نیوز: هرچه سن بالاتر می‌رود، خطر مرگ افزایش می‌یابد. اما مطالعات جدید نشان می‌دهد این تئوری با افراد بالای 80 سال سازگار نبوده و بعد از 105 سالگی خطر مرگ کاهش هم می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، محققان می‌گویند با عبور از 80 سالگی روند مرگ رو به کاهش می‌گذارد.

محققان دانشگاه ساپینزا از رم ایتالیا به رهبری «الیزابتا باربی» 4000 شهروند بالای 105 سال سن را از 2009 تا 2015 مورد آزمایش قراردادند. دیتای کسب‌شده نسبت به مطالعات قبلی از صحت بالاتری برخوردار بوده و نتایج حاصل از تحقیق تئوری  mortality plateau را تائید می‌کند که خطر مرگ از 80 سالگی به بعد روند کاهشی به خود گرفته و بعد از 105 سالگی به طرز عجیبی کاهش می‌یابد.

تئوری mortality plateau مبتنی بر تأخیر در مرگ‌ومیر افراد کهن‌سال و تضعیف مرگ‌ومیر در اواخر حیات است که مرگ افراد را با سرعت آهسته‌تری نسبت به نمودار خطی ورودی مشاهده می‌کنیم.

البته این تئوری بسیار موردبحث و جدل قرارگرفته است. چراکه می‌گویند یافتن یک دسته از مردم بالای 105 سال سن که همگی متولد یک مکان بوده‌اند، سخت است تا بتوان چنین تئوری‌ای را به آن‌ها تعمیم داد. همچنین پیدا کردن افراد بالای 105 سال بدین معنا است که حدود 1900 به دنیا آمده‌اند که آن زمان ثبت‌احوال رسمی نبوده و رقم دقیق موردشک و شبهه است.(اغراق در مورد سن در میان کهن‌سالان امری رایج است)

جدیدترین تحقیق در این زمینه در مجله Science منتشرشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha