سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸

در فصل تابستان و در زمان‌‍‌های دیگر سال که تعطیل باشد، اغلب افراد مسافرت به مناطق سواحلی کشور را انتخاب می‌کنند. میزان گشت و گذار به این مناطق در فصل تابستان بیش از دیگر فصول است.

سلامت نیوز:در فصل تابستان و در زمان‌‍‌های دیگر سال که تعطیل باشد، اغلب افراد مسافرت به مناطق سواحلی کشور را انتخاب می‌کنند. میزان گشت و گذار به این مناطق در فصل تابستان بیش از دیگر فصول است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ارمان ،حضور گردشگران در این نواحی می‌تواند برای آن مناطق نکات مثبت و منفی متعدد را به دنبال داشته باشد. افراد برای گذران اوقات مفرح به سفر می‌روند، اما غافل از اینکه در برخی مواقع اندکی بی‌توجهی یا کم توجهی به نکات اصولی به قیمت از دست رفتن عزیزان و پشمانی از سفر تمام می‌شود. در کنار تصادفات جاده‌ای، عدم رعایت اصول رانندگی و عوامل انسانی در بروز تصادفات می‌توان به غرق شدگی نیز اشاره کرد.

این در حالی است که بسیاری از افراد در کشور ما مهارت شنا را نیاموخته و همین امر آنها را در مواقع شنا در رودخانه، سد و دریا با مخاطرات متعدد مواجه می‌کند. از سوی دیگر افرادی که شنا را در استخرها آموخته نیز نباید به مهارت خود امیدوار باشند، چون بر اساس گفته‌های کارشناسان اصول شنا در استخر با شنا در دریا کاملا متفاوت است.

بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، طبق آمارها تعداد قابل توجهی از قربانیان غرق شده کشور در تابستان سال گذشته غرق شده و جان باخته‌اند؛ به گونه‌ای که در تابستان 96، 431 نفر بر اثر غرق‌ شدگی در کشور فوت کردند که 42 درصد از کل جانباختگان غرق ‌شدگی سال 96 کشور را تشکیل دادند. بیشترین موارد غرق شدگی سال 96 در کشور به ترتیب در ماه‌های تیر با 152، مرداد با 150 و شهریور با 129 فوتی گزارش شده است.

به بیان دیگر فصل تابستان به دلیل افزایش حجم سفر و تمایل افراد به شنا در دریا و رودخانه همواره با افزایش تلفات غرق شدگی نسبت به دیگر ایام سال همراه است. هر ساله بیشترین میزان غرق ‌شدگی مربوط به رودخانه‌ها است.

برای مثال در سال 96، 287 نفر در رودخانه‌ها غرق شدند. در این میان آمار غرق‌ شدگی در دریا در رتبه بعدی از رودخانه‌ها است. در سال گذشته از کل تلفات غرق ‌شدگی 160 نفر(142 نفر محدوده غیرمجاز و 18 نفر در منطقه ایمن سازی شده) در دریا فوت کردند. در سال‌های 1395 و 1394 نیز بیشترین موارد غرق شدگی مربوط به فصل تابستان و بیشترین غرق شدگی در دریا، خارج از طرح‌های سالم سازی بوده است. در این باره معاون اورژانس کشور با بیان اینکه بیش از هفت درصد از تلفات حوادث مربوط به غرق شدگی است، اظهار کرد: « بیشترین آمار غرق شدگی مربوط به مردان و در سنین پایین است و زنان به دلیل محتاط بودن درصد کمتری از این آمار را به خود نسبت داده‌اند.»

حسن نوری ساری با اشاره به اینکه ۳۷۳ نقطه خطرآفرین دریاها در استان‌های شمالی کشور شناسایی شده‌اند، اظهار کرد: «۶۰ هزار کیلومتر از سواحل شمالی برای استفاده ایمن از دریا بسترسازی شده است و با توجه به اینکه بیشترین میزان غرق شدگی در خارج از طرح‌های سالم‌سازی دریا رخ می‌دهد، باید شرایط مناسب برای جذب گردشگران و مسافران برای استفاده از این طرح‌ها فراهم شود.»

خوزستان بیشترین آمار غرق شدگی را دارد

معاون وزیر بهداشت در امور اجتماعی با بیان اینکه باید برای کاهش تلفات غرق شدگی از هیچ تلاشی دریغ نکنیم، اظهار کرد: استان خوزستان بیشترین و گیلان کمترین آمار غرق شدگی در کشور را دارند.

محمد هادی ایازی با بیان اینکه ۷۵ درصد از موضوعات نظام سلامت خارج از این نظام است، خاطرنشان کرد: زمینه را باید طوری فراهم کرد که مردم در سلامتشان نقش داشته باشند. او تصریح کرد: کاهش آمار تلفات از جمله مواردی است که همواره مورد توجه شورای اجتماعی و وزیر کشور بوده و در این زمینه برنامه‌های متعدد اجرا شده است.

معاون وزیر بهداشت در امور اجتماعی با بیان اینکه تامین مولفه‌های بهداشتی در راستای کاهش آسیب پذیری استفاده کنندگان از سواحل تاثیر بسزایی دارد، گفت: استفاده از ظرفیت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد، آموزش همگانی و رعایت استانداردهای بهداشتی از جمله مواردی هستند که می‌توانیم، در این راستا از آ‌نها استفاده کنیم. ایازی با تاکید بر اینکه باید تمهیدات لازم به مردم آموزش داده شود تا آگاهی لازم را در مواقع مواجهه با مشکلات داشته باشند، اظهار کرد: راهکارهای فراوان برای استان‌های ساحلی در نظر گرفته شده است و یکی از آنها ارائه آموزش‌های لازم قبل از شنا در سواحل به مردم است.

او ادامه داد: احداث و تامین زیرساخت‌ها از جمله تمهیداتی است که باید در اولویت قرار بگیرند. معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه استقرار پایگاه‌های اورژانس دائم و موقت در سواحل ضروری است، تاکید کرد: باید تمهیداتی اتخاذ شود تا شاهد کاهش چشمگیر غرق شدگی باشیم. او با تاکید بر لزوم فرهنگسازی در خانواده‌ها اظهار کرد: به خانواده‌ها باید مشاوره ارائه شود و در حوزه فرهنگسازی کوشید تا زمینه‌ای ایجاد شود که دغدغه خانواده‌ها از بین برود.

ایازی با بیان اینکه امیدواریم در تابستان امسال شاهد هیچ غرق شدگی نباشیم، گفت: بیشترین آمار غرق شدگان در مناطق غیر مجاز ثبت شده است و این یعنی اینکه تاکنون در راستای ایجاد طرح‌های سالم ‌سازی موفق نبوده‌ایم و باید در راستای بهسازی و نوسازی و ایجاد طرح‌های سالم‌ سازی تلاش کنیم.

شنا در استخر و دریا متفاوت است

رئیس امداد و نجات کوهستان و سواحل هلال احمر درباره غرق شدگی در دریا به خبرنگار «آرمان» می‌گوید: افراد در فصل تابستان به دلیل علاقه به شنا به مناطق ساحلی هجوم می‌آورند. در حالی که این نوع شنا با عدم توجه به نکات ایمنی و عدم شناخت از محیط است. محمد حسین کبادی می‌افزاید: اکثر اتفاقات و غرق شدگی در حوزه خزر در ساعات خارج از طرح‌های ساحلی و در نقاط پر خطر و خارج از این طرح بروز می‌کند. به گفته او مساله دیگر این است که باید فرهنگ شنا در کشور توسعه یابد.

در این شرایط باید میزان آشنایی خانواده‌ها با تکنیک‌های شنا افزایش یافته و آگاهی مردم در مقابل مخاطرات محیطی در دریا ارتقا یابد. افراد بدانند که سدها محیط ایمنی برای شنا نیستند. همچنین رودخانه‌ها به دلیل خروشان بودن و مخاطرات محیطی سنگ‌ها نواحی مناسب و امن برای شنا نیستند. رئیس امداد و نجات کوهستان و سواحل هلال احمر تاکید می‌کند: در نواحی خزر پدیده جریانات ساحلی را داریم و اکثر غرق شدگی‌ها به دلیل جریانات ساحلی اتفاق می‌افتد.

کبادی با بیان اینکه افراد قبل از آغاز سفر باید مناطق امن و ایمن در سواحل را شناسایی کرده و زمان و ساعات کاری آنها را بدانند، تاکید می‌کند: مسافران شرایط جوی را رصد کرده و ببینند که در روزهای اقامت در مناطق ساحلی کشور شرایط جوی از جمله وزش باد، بارندگی و سیل آن مناطق را تهدید می‌کند یا خیر. درضمن باید بررسی شود که در چه ساعاتی طرح‌های سالم ‌سازی برگزار می‌شود.

این مقام مسئول می‌افزاید: افراد برای شنا فقط به مناطق معتبر و تایید شده از لحاظ ایمنی مراجعه کنند. این اماکن تحت طرح‌ سالم سازی از سوی ستاد سالم سازی ناجیان غریق و نیروهای اورژانس، هلال احمر و.... قرار گرفته است.

به گفته او وقتی نفرات بعد از چند ساعت که درون خودرو هستند، به مناطق ساحلی می‌رسند، به یکباره اختلاف دما احتمال بروز گرفتگی عضلات را برای آنها به دنبال دارد و شاید مخاطراتی را داشته باشد که فیزیک این افراد آمادگی شنا کردن در آن مناطق را نداشته باشد. در این شرایط افراد باید به آمادگی جسمانی خود توجه کنند. او با بیان اینکه شنا در استخر و دریا متفاوت است، تاکید می‌کند: افراد در استخر فقط تکنیک‌های پایه را می‌آموزند. برای مثال در استخر فرد از طریق یک مربی و ناجی نکات شنا را می‌آموزد، اما شنا در دریا همواره با جریانات آبی همراه است.

برای کودک شنا در دریا متناسب با توانمندی فیزیکی و تکنیک‌هایی که آنها در استخرها آموخته‌اند، نیست. هر یک از این عوامل می‌تواند برای فرد در حین شنا در دریا مساله ساز شود، چون بستر دریا ثابت است و احتمال افزایش و کاهش عمق آب در یک محدوده وجود دارد. به گفته او تلاطم‌ها در موج دریا باعث می‌شود که فرد در حین شنا معلق شود. بسیاری از افراد به داخل طرح‌های سالم ‌سازی دریا نمی‌روند، افراد باید بدانند که به صرف یادگیری شنا در استخر نمی‌توان در دریا بی‌مهابا شنا کرد.

ناجیان گیلانی حقوق سال96را دریافت نکرده‌اند

رئیس هیات غریق نجات گیلان درباره توجه به نجات غریق و آموزش این مهارت در استان گیلان به خبرنگار «آرمان» می‌گوید: ناجیان در سال‌جاری به دلیل عدم دریافت حقوق استقبال مناسبی از فعالیت در حوزه نجات غریق‌ در طرح‌های ساحلی نمی‌کنند. در این شرایط نمی‌توان به زور کسی را به کلاس فرستاد و نجات غریق تربیت کرد.

امیر نوری سادات می‌افزاید: ‌شرح وظایف نجات غریق آموزش و نظارت است. حال این مساله در هر استان یک مساله ویژه دارد. برای مثال در استان مازندران به دلیل فراهم شدن منابع مالی مشکلات نسبت به استان گیلان کمتر است. هم اکنون ناجیان در استان گیلان حقوق سال گذشته را دریافت نکرده‌اند. به گفته او نحوه هزینه کرد اهمیت دارد. برای مثال در برخی مواقع مشاهده می‌شود که بودجه به اندازه کافی وجود دارد، اما مدیریت هزینه مناسب نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha