سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵

آن ٢٢ هکتار باغ در سعادت‌آباد را همه به نام «باغ برره» می‌شناسند. با نام سریال مهران مدیری در دهه ٨٠ که طرفداران بسیاری داشت و سکانس‌های بسیاری از باغی را نشان می‌داد با درختانی سرشار و تنومند.

باغ نابود شده ولی تو باور نکن

سلامت نیوز: آن ٢٢ هکتار باغ در سعادت‌آباد را همه به نام «باغ برره» می‌شناسند. با نام سریال مهران مدیری در دهه ٨٠ که طرفداران بسیاری داشت و سکانس‌های بسیاری از باغی را نشان می‌داد با درختانی سرشار و تنومند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شهروند ،درختان باغ اما نه تنومند ماندند و نه سرشار. تصاویر گوگل نشان می‌دهد كه از اوایل دهه ۸۰ تاكنون این باغ آرام و پیوسته درحال خشك‌شدن است. شهرداری با استناد به مصوبه برج‌- باغ برای ۳۰‌درصد از ملك مورد نظر، مجوز ساخت برج ۲۱ طبقه‌ای را صادر کرد تا مالك مجاز به ساخت‌وساز تنها در ٧‌هزار متر باشد و طبق حکم دادگاه ۱۵‌هزار متر آن باید حفظ شود. اما این اتفاق در تمام سال‌های گذشته نیفتاد و از باغ، جز نام چیزی نماند.


آتشی به جان باغ
 روز گذشته علی اعطا، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران بار دیگر نام این باغ را به یادها آورد: «در پی اطلاع از ترددهای مشکوک در باغ «برره» و وجود کامیون و ... بلافاصله به همراه نیروهای شهرداری از باغ معروف «برره» بازدید کردم. در تصاویر مشخص بود که آتشی در باغ روشن شده. البته با توجه به برخی از شواهد یعنی وجود کامیون و نیروی انسانی احتمالا فعالیت‌هایی در راستای تخریب باغ در جریان بوده است.» او گفته از شهردار شب خواسته تا این باغ را در رصد جدی شبانه قرار دهد تا هیچ‌گونه فعالیتی در این زمینه  صورت نگیرد: «متاسفانه از باغ چیز زیادی باقی‌ نمانده  است، اما قطعا امروز این مسأله را ‌دقیق‌تر دنبال می‌کنیم.»


خشکسالی و دروغ
باغ برره از همان سال‌های بعد از ساخت سریال درگیر پروژه‌ ساخت‌وساز شد. براساس شواهدی که وجود داشت، درحالی‌که مالك باغ بنیاد مستضعفان بود، اما درختان باغ به‌وسیله اسید و بنزین خشك شدند و پس از آن مالك درخواست ساخت برج ۲۱طبقه‌ای را به شهرداری تهران داد و این مجوز هم به وسیله شهرداری صادر شد و بعدها تلاش برای خشک‌کردن باقی باغ ادامه پیدا کرد.

پرونده خشك‌شدن این باغ برای بررسی‌های تكمیلی به كمیته معمارى و طرح‌هاى شهرى ارجاع داده شد، اما درنهایت اتفاقی نیفتاد و حالا مدت‌هاست از این باغ مانند سایر باغ‌های ویران‌شده تهران، تنها خبر ویرانی‌های بیشتر می‌آید.


 درحال حاضر ٥٥٠ مورد پرونده تخلف باغ‌ها به قوه قضائیه ارسال شده و از این تعداد، حکم ٥٩ پرونده صادر شده که آنها هم به اجرا نرسیده است. باغ ٢٢‌هزار متری برره هم در دستگاه قضا پرونده دارد. محمد مختاری، رئیس سازمان پارک‌ها و بوستان‌های شهرداری تهران می‌گوید: در رابطه با اتفاقاتی که در این باغ افتاده، به قوه قضائیه شکایت کرده‌ایم. متاسفانه خود مالک باغ را تخریب کرده است. پرونده در قوه قضائیه است و باید آنها رسیدگی کنند.


تهرانِ بی‌باغ
باغ‌های نابودشده در تهران کم نیستند. هنوز ماجرای باغ ٢‌هزار و ۶۰۰ مترمربعی پسیان که شامل خانه تاریخی پسیان و بیش از صد اصله درخت چنار تنومند و قدیمی بود، از یادها نرفته. باغی که درخت‌هایش را خشک کردند تا در آن هتل بسازند. یا ماجرای باغ فرشته که اهالی شمیرانات برای جلوگیری از تخریبش در محله‌شان و تبدیل آن به یک برج ١٠ تا ١٢طبقه، ١٣٥بار نامه به دستگاه‌های مختلف زدند و گفتند: «ای مسئولان شهری دریابید باغ اربابی را».

شمار باغ‌های ویران‌شده در تهران اگر از شمارش خارج نباشد، آوردن نام همه آنها در این مطلب نمی‌گنجد. آن هم وقتی که مصوبه  برج‌باغ‌‌ها ١٤‌سال بعد از تصویب شدنش‌ سال گذشته لغو شد.

مصوبه‌ای که براساس آن متولیان ساخت‌وساز می‌توانستند صرفا در ۳۰‌درصد از مساحت باغ، ساخت‌وساز انجام دهند و ۷۰‌درصد باقی‌مانده باغ را حفظ کنند، مصوبه‌ای که ‌سال گذشته و هنگام لغو آن اعضای شورای شهر گفتند «این مصوبه قاتل باغات تهران است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha